review
Outcast: A New Beginning
Conclusie
Outcast: A New Beginning is een vermakelijke game, maar heeft wel zijn tekortkomingen.Er zijn van die games waar hele generaties nog nooit van hebben gehoord en waarschijnlijk valt Outcast daar ook onder. Het eerste deel verscheen namelijk al in 1999 en daarna bleef het heel lang stil. Het leek er zelfs op dat er nooit een vervolg zou komen, maar een paar jaar geleden werd duidelijk dat het originele team bezig was met het langverwachte vervolg. Meer dan twintig jaar na het verschijnen van het origineel is het dan eindelijk tijd voor Outcast: A New Beginning en wij lieten ons onderdompelen in de buitenaardse wereld Adelpha.
Ook in dit nieuwe deel draait het om de ex-Navy SEAL Cutter Slade. Hij wordt tot leven gewekt door de almachtige Yods (goden) en hij ontdekt bij zijn terugkeer dat de Talans (inwoners van Adelpha) tot slaaf zijn gemaakt. Ook komt hij erachter dat de wereld is ontdaan van alle natuurlijke hulpbronnen en zijn eigen verleden verstrengeld is geraakt met dat van de binnenvallende robots. Het is aan Slade om de overheersers te verslaan en de Talans te bevrijden.
Het verhaal wordt verteld middels cutscenes en dialogen, veel dialogen. Mocht je het vorige deel niet hebben gespeeld, is het in het begin vrij lastig te volgen. Je wordt doodgegooid met termen als Dolotai, Shamaz en Ventilope, maar je hebt eigenlijk geen idee wat het allemaal betekent. Gelukkig kun je wel vrij eenvoudig, tijdens het gesprek, de betekenis van al deze termen opzoeken met een simpele druk op de R2-knop. Dit is best handig, maar uiteindelijk zorgt het er zeker in het begin voor dat het allemaal maar wat warrig is. Het is jammer, want een groot deel van de tijd ben je gewoon bezig met het voeren van gesprekken. Het was mooi geweest als de studio meer tijd had besteed aan een uitgebreide introductie van de wereld.
Outcast: A New Beginning is net zoals het eerste deel een openwereldgame. Adelpha bestaat uit verschillende delen waar je allemaal vrij naartoe kunt reizen, maar ze liggen behoorlijk ver uit elkaar. Gelukkig zijn er veel portalen aanwezig in de wereld die je kunt gebruiken voor fast travel. De portalen moeten wel geactiveerd worden, maar daarna kun je ze onbeperkt gebruiken. Gelukkig is het geen straf om te reizen door de wereld en dat komt vooral door je jetpack. Hiermee kun je eigenlijk vliegen door de wereld van Adelpha en dat voelt heerlijk aan. Je zou het gevoel enigszins kunnen vergelijken met de fijne manier van reizen in Spider-Man 2.
Zoals zoveel games zul je in Outcast: A New Beginning missies moeten voltooien. Vaak zijn er meerdere missies tegelijk beschikbaar en kun je dus kiezen waar je het meest zin in hebt. Uiteindelijk hebben de missies allemaal invloed op elkaar en zul je ze allemaal moeten voltooien om verder te kunnen met het verhaal. Doordat je kunt kiezen welke missie je gaat doen, voelt het niet heel erg als een lineaire game aan en dat is altijd een hele uitdaging in een openwereldgame. De missies zelfs zijn soms heel leuk en soms stellen ze heel weinig voor, zogenaamde fetch quests. Toch zit er wel genoeg variatie in om het leuk te houden.
Tijdens de verschillende missies en reizen door de wereld van Adelpha, kom je ook de nodige vijanden tegen. Cutter Slade heeft verschillende wapens tot zijn beschikking en dat worden er na verloop van tijd ook meer. Ook heb je de mogelijkheid om een schild tevoorschijn te toveren waarmee je kogels kunt afweren en kun je een melee-aanval uitvoeren. Als je dit alles combineert met de mogelijkheid om te vliegen en snel opzij te springen, krijg je een zeer aangename manier van vechten. Het voelt allemaal erg snel aan, maar wel op een fijne manier. Door al de verschillende mogelijkheden kun je ook kiezen hoe je een gevecht aan wilt vliegen. Ga je voor de voorzichtige en verdedigende aanpak, of ga je er vol voor en hoop je maar dat je snel genoeg bent om alles en iedereen te ontwijken? Het spel geeft je in ieder geval een boel opties.
Helaas zijn de tegenstanders niet altijd even slim en blijven ze soms achter obstakels haken en we kwamen ook een paar keer tegen dat tegenstanders zelfs vastzaten in de grond. Als je dus echt opzoek bent naar enorme uitdaging als het gaat om de gevechten, dan is dit waarschijnlijk geen game voor jou.
Grafisch gezien ziet Outcast: A New Beginning er redelijk uit. Het is absoluut niet het mooiste wat we deze generatie hebben gezien, maar er zijn ook zeker minder mooie games. Het vreemde is dat het er op sommige momenten echt wel prima uitziet, maar soms denk je ook dat je een PlayStation 4-spel aan het spelen bent. Het lijkt er soms een beetje op of er heel veel tijd aan een deel van de wereld is besteed en er daardoor tijdsnood was voor andere stukken. Het maakt het plezier er niet minder om, maar jammer is het wel.
Als laatste willen wij nog wel de nodige bugs benoemen die aanwezig zijn in het spel. Zo leek het vaak alsof Cutter Slade door rotsen heen kon, bleef hij regelmatig vastzitten op de meest vreemde plekken, konden we soms onder het level kijken en zaten tegenstanders vast in de grond. We zien het wel vaker in grote openwereldgames, maar het viel wel op. Gelukkig waren de bugs ook weer niet zo groot dat het al te vervelend was.
Outcast: A New Beginning is eigenlijk best een vermakelijke game en dat komt vooral door de heerlijke manier van reizen door de wereld van Adelpha en de snelle, dynamische gevechten. Toch is de kans klein dat deze game erg hoge ogen gaat gooien, want daarvoor is alles daaromheen gewoon te middelmatig. De vele dialogen zijn zeker in het begin lastig te volgen en het blijven gewoon heel veel gesprekken. De missies zijn soms heel leuk, maar soms ook weer helemaal niet interessant. Ook grafisch gezien is het geen hoogstandje. Toch denken wij dat mensen zich prima met deze game kunnen vermaken, zeker gamers die al twee decennia op dit vervolg hebben gewacht.
Outcast: A New Beginning is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is verder verkrijgbaar voor Xbox Series X|S en pc.