preview
Super Mario Bros. Wonder
Conclusie
Super Mario Bros. Wonder voelt en speelt als een erg moderne Mario-game! De vele details, de prachtige graphics en de nieuwe werelden en levels zijn een verademing voor iedere speler.Het duurt nog iets meer dan een week tot Super Mario Bros. Wonder uitkomt en wij mochten al met de game aan de slag voor een preview. Voor een allereerste indruk kun je overigens ook onze preview uit augustus lezen en we hebben ons in deze preview meer gefocust op de nieuwe dingen die we gezien hebben.
Het spel begint wanneer Prins Florian van het Flower Kingdom je heeft uitgenodigd, maar Bowser helaas lucht krijgt van deze uitnodiging. Voor je het weet, mengt hij zich in het bezoek en steelt hij een Wonder Flower. Deze nieuwe bloemen hebben echter een bijzonder effect en iedere bloem doet iets anders. In het geval van Bowser smelt de vijand van Mario samen met het kasteel van het Flower Kingdom en lijkt hij machtiger dan ooit te worden.
We hebben uiteraard nog niet alle details van het verhaal en heel sterk is het dit keer naar verwachting ook niet, maar dat is zoals altijd niet erg. Super Mario Bros.-games moeten het van hun gameplay hebben. Leuk is overigens wel dat je in ieder geval in een ander koninkrijk bent en Princess Peach een keer niet ontvoerd is. De game voelt alleen hierdoor al fris aan. De levels die je speelt zijn deels natuurlijk in de bekende thema’s, zoals het welbekende ijslevel. Toch is er tot nu toe geen moment geweest waarbij dergelijke levels als kopieën aanvoelden. Dit komt mede doordat de stijl en combinaties van onderdelen in levels anders is. Deze verandering kon gemaakt worden omdat er een nieuw koninkrijk wordt gebruikt.
Waar Super Mario Bros. Wonder echt in uitblinkt is de frisheid die het spel met zich meebrengt. Waar nieuwe consoles vaak strooien met termen als HDR, ray tracing en 4K, heeft dit spel dat helemaal niet nodig. Vergelijk je de game met een voorganger, dan lijken deze technieken haast wel toegepast. Er zijn bijna ontelbare details die de game enorm dynamisch maken. Voorbeelden hiervan zijn:
- De bloemen door het hele koninkrijk praten en doen dit super relevant (let op: ze praten Nederlands als de game in het Nederlands staat)
- Wanneer Mario een warp-buis in gaat, verliest hij zijn pet en komt hij terug om die te halen
- Alles in de levels lijkt te bewegen of zelfs te leven
Andere duidelijke veranderingen zijn de vele nieuwe vijanden die er zijn en de badges die je kunt verzamelen. De andere vijanden zijn logisch, aangezien je speelt in het Flower Kingdom. Alhoewel Bowser wel gewoon de vijand is, is ook hij met zijn nieuwe kracht anders. Daarnaast zien we nog voldoende ruimte voor de gebruikelijke Koopa’s, Goomba’s en bekendere tegenstanders van Mario, inclusief vele nieuwe vormen van Bowsers troepenmacht.
Badges zijn speciale vaardigheden die Mario en zijn vrienden hebben, waarvan je er eentje aan het begin van een level kan kiezen. In het begin kun je bijvoorbeeld verder springen met dank aan een soort van parachute, maar hoe verder je komt, hoe meer vaardigheden je krijgt om uit te kiezen. Soms merk je ook tijdens een level dat juist die ene andere vaardigheid veel beter werkt. Zo kun je onder water bijvoorbeeld een badge gebruiken waardoor je als een dolfijn zwemt, dat brengt natuurlijk heel veel voordeel. Leuke toevoeging is dat er speciale badge-uitdagingen zijn. Deze levels dagen spelers uit om nog meer uit de specifieke vaardigheid van de badge te halen.
En we hebben het hier dus nog niet eens gehad over de Wonder Flowers, samen spelen, de nieuwe power-ups en de optie om met makkelijkere personages te spelen. Hierover lees je meer in de eerdere preview.
Alhoewel we nog lang niet alles van Super Mario Bros. Wonder hebben gezien, ziet het er goed uit. Nieuwe vijanden, zeer veel details en alle andere vernieuwingen maken dat het spel echt iets is om naar uit te kijken. We kunnen dan ook niet wachten om het volledige spel te spelen en met jullie te delen wat we daar van vinden.