Doorgaan naar artikel
CLeM
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Onze korte sessie met CLeM smaakt naar meer. Het mysterie nodigt uit om opgelost te worden en de puzzels hebben een goede balans tussen makkelijk en moeilijk.

Tijdens Gamescom 2023 hebben we een bezoekje gebracht aan Mango Protocol waar we samen met een ontwikkelaar aan de slag gingen met een demo van CLeM. Dit is een puzzlevania, wat betekent dat je vrij bent om te verkennen wat je wilt, maar sommige kamers zullen ontgrendeld moeten worden door verder te komen in het spel. Het speelt zich af in een mysterieus huis waar je in de kelder ontwaakt. Je weet niks meer maar vind alleen een notitieboekje gevuld met informatie over insecten, bloemen en andere botanische zaken. Zodra je de kelder verlaat begint de game en kun je gaan verkennen om erachter te komen wie je bent, wat je hier doet en in wat voor huis je je bevindt.

Tijdens de demo konden we een deel van het huis verkennen en wat meteen opvalt is het leuke visuele stijltje van CLeM. Alles ziet er vrij kleurrijk uit, maar heeft toch een mysterieus tintje. Dit begint al bij het personage dat je speelt: je bent een soort aardappelzak met een rits en wat opgespelde ogen, maar wat ben je precies? Dit soort vragen weet de omgeving ook goed op te roepen en je ziet regelmatig rare dingen die je wilt onderzoeken. Dit zorgt ervoor dat je altijd gemotiveerd blijft om meer puzzels op te lossen.

Puzzels oplossen omvat het grootste deel van het spel. Omgevingspuzzels vereisen goede observatie in combinatie met gebruik van het notitieblokje om ze op te lossen. Daarnaast kun je vele voorwerpen verzamelen die weer te combineren zijn in andere handige voorwerpen. Sommige combinaties zijn de oplossing voor een puzzel, terwijl je andere kunt gebruiken om weer een nieuw deel van het huis te verkennen. We hebben niet heel lang kunnen spelen, maar de indruk van de gameplay is al goed. De uitdagingen zijn niet te makkelijk, maar tegelijk altijd wel op te lossen als je even nadenkt en het notitieboekje erbij pakt. Dit is een ideale combinatie die hopelijk zo blijft bestaan tijdens de rest van het spel.

CLeM

Na zo’n dertig minuten was de demo alweer voorbij, maar CLeM smaakt zeker naar meer. De puzzels waren leuk en uitdagend, maar niet te moeilijk. De manier waarop steeds meer van het huis beschikbaar komt, nodigt uit om te verkennen en op je eigen manier tot oplossingen te komen. Daarnaast ziet het er ook nog leuk en mysterieus uit. Dit alles samen geeft goede hoop dat de volledige versie hierop voortborduurt. CLeM staat gepland om dit jaar nog uit te komen voor Nintendo Switch en PC.