Doorgaan naar artikel
EA Sports WRC
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

EA Sports WRC lijkt een hele toffe rallygame te worden met behoorlijk veel content. Ook ziet het ernaar uit dat het een stuk toegankelijker is dan de voorgaande WRC-games.

In 2020 werd bekendgemaakt dat EA Codemasters zou overnemen en daarmee werd ook veel kennis over rallygames binnengehaald. De ontwikkelaar zit namelijk achter de bekende Dirt-franchise. Dit jaar beschikken ze ook over de officiële WRC-licentie en dat zorgt ervoor dat we op 3 november kunnen gaan genieten van EA Sports WRC. Wij mochten alvast met een vroege versie aan de slag en hieronder lees je of dat ons bevallen is.

Net zoals de WRC-games van Kylotonn beschikt ook EA Sports WRC over een heuse carrièremodus. Hierin zul je naast het racen ook een deel van het management voor je rekening moeten nemen. Denk daarbij aan het aannemen van personeel, tevreden houden van sponsoren en ontwikkelen van de auto. Aangezien wij nog maar een klein deel hebben kunnen spelen, hebben we geen goed beeld van de complete carrièremodus maar wat we hebben gezien, leek behoorlijk uitgebreid. Een verschil met de Kylotonn-games is dat je hier niet je eigen kalender hoeft samen te stellen, iets dat wij niet zo heel erg vinden.

Wat ook anders is, is dat je ook kunt kiezen voor het samenstellen van je eigen auto in plaats van een standaard model. Ook deze auto-configurator is behoorlijk uitgebreid. Je moet kiezen waar je de motor wilt plaatsen, wat voor motor je wilt, wat voor remmen en versnellingsbak, maar je kunt ook allerlei zaken bepalen betreffende het interieur en exterieur. Je kunt kiezen voor hele goede onderdelen, maar deze maken je auto weer duurder en dat is in het begin niet te doen. Je zult dus goed moeten nadenken over wat je kiest en zeker ook wat je niet kiest. Overigens hoef je niet een eigen voertuig samen te stellen en kun je ook gewoon een standaard auto kiezen. Het is wel leuk dat het kan en voor veel fans zal het ook echt een toevoeging zijn.

De carrièremodus is overigens wel wat anders dan meedraaien in een standaard seizoen. Je hebt natuurlijk de standaard rally’s waaraan je deel moet nemen, maar er zitten ook andere onderdelen tussen zoals een race rijden met een bepaalde snelheid. Ga je te vroeg over een meetpunt heen of juist te laat, dan krijg je strafpunten. Het is weer eens wat anders dan zo snel mogelijk de finish behalen en zorgt voor de nodige afwisseling. Ook zul je tijdens je carrièremodus verschillende voertuigen moeten aanschaffen, omdat voor elk onderdeel weer een ander klasse auto benodigd is.

Het rijden in EA Sports WRC voelt overigens heel erg lekker. Als je wat hulpmiddelen aan hebt staan, voelt het een beetje als de oude Dirt-games. Het is daarmee ook een stuk toegankelijk dan de games van Kylotonn. Natuurlijk kun je het jezelf een stuk moeilijker maken en verschillende hulpmiddelen uitschakelen waardoor het echt een stuk uitdagender wordt. Het lijkt er dus op dat Codemasters een groter publiek probeert aan te spreken en dat lijkt aardig gelukt. We hebben maar een aantal uur in de game gestoken, dus we zijn benieuwd hoe de snellere auto’s rijden en hoe de verschillende omgevingen er uit zien.

Codemasters heeft ook een leermodus in de vorm van Rally School. Hierin kun je deelnemen aan twaalf verschillende lessen, die je allemaal op drie verschillende ondergronden (sneeuw, asfalt en gravel) kunt spelen. Wij hebben een aantal lessen genomen en het lijkt vooral heel erg handig voor iemand die nog nooit een racegame heeft gespeeld. Maar ook dit is weer een manier om nieuwkomers te helpen bij de hoge leercurve die de meeste rallygames hebben.

Waar wij ook de nodige tijd in hebben gestopt, is de modus Moments. Dit zijn op zichzelf staande races met een kort verhaaltje. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een iconische race uit het verleden moet naspelen, maar veel verhalen zijn ook speciaal voor deze game bedacht. Het is vaak de bedoeling dat je de race binnen een bepaalde tijd voltooid en soms ook met een handicap. Zo kan het zijn dat je auto half uit elkaar ligt of dat een bepaald onderdeel niet meer is zoals het moet zijn. Afhankelijk van je tijd kun je een medaille winnen. Soms moet je naast een snelle tijd ook een tweede doel voor ogen houden, bijvoorbeeld maximaal 25% schade. Uiteindelijk kun je je eigen tijd vergelijken met iedereen op de wereld, wat natuurlijk een uitdagende vorm van competitie is.

Over het grafische aspect van EA Sports WRC kunnen we nog niet zoveel zeggen. Dit komt simpelweg omdat de preview-versie niet heel goed draaide op onze pc. Zelfs met een resolutie van 1440p en alles op medium/low wist de game er met moeite iets meer dan 60fps uit te persen. Hierdoor waren de graphics ongeveer gelijkwaardig aan DiRT 3, een game uit 2011. Of dit nu ligt aan onze pc of dat de preview-versie nog niet geoptimaliseerd is, kunnen wij op dit moment nog niet zeggen. WRC Generations kunnen wij met dezelfde pc spelen op 4K/60fps, dus het lijkt vooralsnog aan de game zelf te liggen.

EA Sports WRC lijkt een hele toffe rallygame te worden, die toegankelijk is voor een veel breder publiek dan bijvoorbeeld WRC Generations. Wij zijn benieuwd hoe de carrièremodus zich verder gaat ontwikkelen, hoe de snellere auto’s aanvoelen en hoe de verschillende gebieden zijn. Ook hopen we dat de uiteindelijke versie wat meer geoptimaliseerd is, zodat we ook wat zinnigs kunnen zeggen over het grafische aspect.

EA Sports WRC is voor deze preview gespeeld op pc. De game is vanaf 3 november ook verkrijgbaar voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S.