preview
Cross Blitz
Conclusie
Tot nu toe lijkt Cross Blitz een toffe deckbuilder te zijn met uren aan content. Als het beter gebalanceerd wordt is het zeker een game om in de gaten te houden.De afgelopen jaren zijn deckbuilders enorm populair geworden met allerlei varianten in dit subgenre. Zo komt binnenkort ook Cross Blitz uit, een deckbuilder die draait om het inzetten van je troepen in een 1-tegen-1 format. Lees hier over onze preview tijdens een half uur-durende sessie op Gamescom.
Het concept van Cross Blitz is dat je met jouw groep bandieten probeert de wereld te verkennen, nieuwe gebieden te veroveren en troepen te verslaan terwijl jij je weg baant naar de overwinning. Je kiest een van de vele groepen met elk unieke soldaten en vaardigheden en gaat het avontuur aan. Er zijn een aantal modi om te doen namelijk de klassieke verhaallijn wat voor elk personage uniek is, maar ook een roguelite-gedeelte. In beide gevallen is het belangrijk dat je je verzameling aan kaarten aanpast naar het gevecht en probeert te tegenstander uit te schakelen.
Het spel wordt gespeeld op een veld waarbij elke spelers twee-bij-vier vakjes heeft om troepen neer te zetten. Elke soldaat beschikt over levenskracht, aanvalskracht en een prijs om te kunnen spelen en elke ronde krijg je meer punten om kaarten te kunnen spelen. Het is aan jou om de tegenstander direct te raken om deze uit te schakelen, maar ook jezelf te beschermen tegen de troepen van de ander.
Elk personage heeft een eigen thema. Zo begonnen we onze speelsessie met een piratengroep die vooral kanonnen kon plaatsen die elke keer schoten losten, maar de sessie erna probeerden we met een compangie vol paddestoelen en andere giftige wezentjes de tegenstander uit te schakelen door deze enorm te verzwakken. Het is tof dat Cross Blitz genoeg variatie biedt tussen de vele personages en deze ook oprecht uniek aanvoelen.
Helaas wordt ook snel duidelijk dat in deze demo de gevechten nog niet goed gebalanceerd waren voor de verschillende troepen. Onze kanonnen werden namelijk al overbodig in sterkere gevechten en we kregen bijna niet de kans om sterker te worden of we werden overmeesterd door een stroom aan veranderende tegenstanders die in willekeurige monsters konden veranderen, zo ook vijanden die ons lieten verliezen in enkele beurten nog voor we goed voorbereid konden zijn.
Ondanks deze minderheden voelt het toch enorm leuk om de troepen goed te plaatsen, tegenstanders uit te schakelen en te bouwen aan een sterk leger. Zeker omdat elk personage ook uniek voelt, kan je vele dingen uitproberen. Daarbij kan je elk personage ook nog afzonderlijk versterken waardoor je nieuwe kaarten krijgt, krachtiger wordt of nieuwe opties krijgt. Zodoende nodigt het uit om elk personage goed te ontdekken.
Cross Blitz lijkt op dit moment een vermakelijke game waarbij er flink veel verschillende klassen zijn om uit te kiezen en vijanden om tegen te vechten. Het lijkt er daarom ook op dat het spel enorm veel biedt voor weinig. Soms lijken bepaalde gevechten redelijk ongebalanceerd waardoor het frustrerend is om te verliezen van iets wat anders geen obstakel had hoeven zijn. Als dit soort problemen er bij release uit zijn gewerkt moet het goed komen met de game, want de gameplay an sich voelt tof.