Doorgaan naar artikel
Game developers boos over “bizarre” nieuwe kosten Unity!
Lisa Groen
Lisa Groen
Game- en Pokémonredactrice
Profiel

Eergisteren, 12 september om 19:32, plaatste het officiële account van game engine-maker Unity een erg controversiële post op X (voorheen Twitter). In deze post gaven zij aan dat zij de kosten voor het gebruiken van hun product uitbreiden vanaf 1 januari 2024. Vanaf dit moment zullen mensen met succesvolle games moeten betalen per installatie. Dit kan grote gevolgen hebben voor games als Pokémon GO, Fall Guys, Among Us, Genshin Impact, Hollow Knight en meer. In dit artikel leggen we uit wat Unity is, waarom developers zo boos zijn en bekijken we wat de gevolgen kunnen zijn.

Wat is Unity?

Unity is een zogenaamde game engine. Dit wil zeggen dat het eigenlijk de basis is van een videogame. Unity is hierin enorm populair en wordt door extreem veel videogames gebruikt. Een game engine bestaat uit meerdere onderdelen. Denk aan bijvoorbeeld een physics engine, die berekent hoe dingen bewegen en reageren op interactie. Het is niet hetzelfde als een kant-en-klare videogame-maker, aangezien met Unity nog veel geprogrammeerd moet worden. Hierdoor is er wel enorm veel vrijheid in het type games wat je kan maken. Dit is makkelijk te zien aan de games die we hierboven genoemd hebben.

Waarom zijn game developers boos?

Natuurlijk vinden bedrijven en ook kleinere ontwikkelaars het niet fijn dat ze opeens meer geld moeten betalen om hun games te kunnen maken en verkopen. Echter vinden veel ontwikkelaars dat de kosten veel te hoog zijn. Dit geldt vooral voor kleinere developers die geen groot bedrijf achter zich hebben staan. In onderstaande tweet legt Massive Monsters, het bedrijf achter indie-hit Cult of the Lamb, uit dat deze extra kosten betekenen dat het economisch voor hen niet haalbaar is om games in Unity te blijven maken. Hierdoor zullen zij moeten overstappen van game engine. Dit heeft grote gevolgen laten zij weten.

Een groot probleem waar veel mensen op X ook over struikelen, is de grote onduidelijkheid vanuit Unity. Veelvoorkomende vragen zijn bijvoorbeeld: “Wat als één gebruiker de game op meerdere computers installeert?”, “Wat als iemand mijn game pirate? Telt dit als installatie?”, “Hoe weten jullie hoeveel installaties van een game er zijn geweest?” en “Tellen (gratis) demo’s mee als installatie?”

Op deze vragen geeft Unity vrij vage antwoorden, die er op neerkomen dat men vertrouwen in het bedrijf moet hebben. Ze geven aan hun eigen data te hebben over hoe vaak iets geïnstalleerd wordt. Verder geven ze aan dat ze een fraudebestrijdings-software hebben die moet kunnen zien of een installatie van een game door een echte koper is gedaan, in plaats van door iemand die het spel illegaal heeft gedownload. Ook voor demo’s is het antwoord niet heel duidelijk, omdat er vrij vage eisen gesteld worden aan wanneer dit wel of geen installatie is.

Op onderstaande afbeelding zijn de tarieven te zien per installatie. Zelfs voor de grootste bedrijven met het beste abonnement, zijn de kosten behoorlijk hoog. Voor deze groep kosten de eerste 100.000 installaties zo’n 12 dollarcent. Hierna gaat de prijs stapsgewijs omlaag naar 1 dollarcent bij meer dan één miljoen installaties. Dit lijkt misschien weinig, maar een free-to-play-game als Pokémon GO verdient niks per installatie. In dit geval is het best een flinke prijs. Ook voor kleinere bedrijven die een hit-game maken, zal het niet makkelijk zijn tienduizenden dollars per maand neer te leggen.

Vooral de angst voor mensen die een spel illegaal zullen downloaden, is erg groot. Indien men massaal download en honderden keren installeert, telt dit misschien als honderden installaties. Dat is niet fijn als er niet eens geld verdiend is aan de aankoop van een game. Unity heeft in een tweet verteld hier meer duidelijkheid over te geven, maar veel developers hebben al aangegeven over te stappen op een andere game engine als Unity deze verandering doorzet.

Wat zijn de mogelijke gevolgen?

Op dit moment is er nog veel onduidelijk, aangezien het nieuws erg plotseling is gedeeld. Echter zijn er al veel bedrijven die op X een statement hebben geplaatst dat zij zullen overstappen naar een andere game engine.

Voor sommige games, zoals genoemd in de tweet van Massive Monster, zullen grote vertragingen ontstaan. Dit komt omdat ze volledig opnieuw zullen moeten beginnen met het programmeren van de game. Ook zullen de programmeurs eerst bekend moeten worden met een nieuwe game engine. Hierdoor is het te verwachten dat veel games waar we al best lang op wachten nog langer zullen duren.

Een grote game die veel bij NWTV besproken wordt, is natuurlijk Pokémon GO. Op dit moment klagen veel spelers al dat Pokémon GO soms erg hoge bedragen vraagt voor bepaalde items of speciale research. Als Niantic, de developer van Pokémon GO, meer moet betalen aan Unity, kan dit grote gevolgen hebben. Dit zou betekenen dat de prijzen van items nog verder zullen stijgen. Ook zou het kunnen dat Niantic minder gratis items zal weggeven, om zo verkoop te stimuleren. In een extreem geval zou het zelfs geld kunnen gaan kosten om de game te installeren. Dit zou natuurlijk voor minder installaties zorgen, maar de inkomsten per installatie en speler zouden wel omhoog gaan.

Al met al is er nog veel onduidelijk. Unity is op dit moment bezig met bepaalde dingen duidelijker te maken voor hun gebruikers. Echter lijkt het er op dat veel developers het al zat zijn en hun overstap zullen maken. Wij hopen dat de gevolgen voor gamers minimaal zullen zijn, maar vrezen op lange wachttijden voor sommige games.