preview
We Were Here Expeditions: The FriendShip
Conclusie
We Were Here Expeditions: The FriendShip biedt leuke bite-sized ervaringen in het universum van de hoofdgames die unieke puzzels kunnen inzetten die normaal niet in het verhaal passen. Wij zijn erg benieuwd naar wat Total Mayhem Games nog meer bedenkt.Ondanks dat we er nu pas wat over mogen verklappen, mochten we We Were Here Expeditions: The FriendShip al op Gamescom spelen eind augustus. Lees hier over onze indrukken tijdens een exclusieve speelsessie van een half uur van deze coöperatieve puzzelgame.
Zoals we mogen verwachten van de We Were Here-serie, draait de game enorm om de samenwerking tussen beide spelers. Net zoals de vorige delen draait We Were Here Expeditions: The FriendShip om het ontdekken van een mysterieus gebied vol puzzels waar beide spelers elkaar moeten helpen om verder te komen. Wat deze spin-off anders maakt is dat dit hapklare levels zijn die niet in de reguliere games passen en zodoende iets experimenteler aanvoelen dan normaal. Dit zorgt ervoor dat de makers uniekere puzzels kunnen inzetten zonder te hoeven uitleggen waar het vandaan komt.
In The FriendShip wordt een van de spelers bedwelmd door een gas waardoor deze dingen ziet (of niet ziet) terwijl de andere speler alles helder ziet. Daar draaien alle puzzels om waarbij de gedrogeerde speler volledig moet vertrouwen op de ‘normale’ speler. Wij waren de gelukkige om bedwelmd te worden en wij, ondanks dat wij zagen dat er een afgrond voor ons was, kregen de instructie toch naar voren te lopen. Met enige weerstand deden we toch wat ons werd opgedragen en plotseling stonden we op een platform. Tenminste, voor de andere speler, want op ons beeld zweefden we boven de afgrond. Zo zijn er meer puzzels waarbij wij volledig moesten afgaan op de expertise van de andere speler. Variërend van platformen boven de afgrond kwamen we ook onzichtbare muren tegen, lampjes die voor ons allemaal aanstonden, maar voor de andere speler niet of zagen wij geen rondvliegende knotsen, waardoor we niet begrepen waarom we wegvlogen.
Zodoende is het idee van vertrouwen op de ander in We Were Here Expeditions: The FriendShip nog intenser dan daarvoor, want als speler onder invloed moet je volledig afgaan op wat de ander zegt, terwijl de reguliere speler goed moet bedenken hoe de instructies overkomen. Hoe vertel je namelijk een speler dat deze op de juiste timing een sprong moet wagen terwijl diegene totaal niet kan zien waar hij of zij heen moet? Wij moesten erg lachen bij sommige momenten want terwijl wij weer de afgrond in geduwt werden galmden de woorden “Mijn links of jouw links?” nog rond. Mocht je overigens falen (en dat zal regelmatig gebeuren), dan kan je het altijd opnieuw proberen.
De keuze voor de subgames ‘Expeditions‘ nodigt de studio uit om leuke gimmicks te verzinnen om eens gekke puzzels of concepten toe te passen in de We Were Here-serie. Doordat de The FriendShip niet erg lang duurt voelt het concept ook totaal niet saai aan en is het lang genoeg om interessant te blijven. Ook de variatie aan puzzels binnen dit concept zorgen ervoor dat er genoeg ontdekking en nieuwigheid is tot het einde.
We Were Here Expeditions: The FriendShip biedt daarmee een toffe kleinere ervaring dan de reguliere spellen uit de reeks. Doordat het niet direct gekoppeld is aan het hoofdverhaal kunnen de makers allerlei gekke puzzels inzetten die normaliter niet gepast waren, daardoor voelden deze puzzels als een frisse wind voor de serie. Juist doordat verhaal minder belangrijk is en juist de welbekende communicatie essentieel is, met een schepje er bovenop door op elkaar te moeten vertrouwen, zorgt voor een spannend en leuk avontuur. De game is momenteel gratis te downloaden tot 13 oktober, daarna is het spel verkrijgbaar voor een adviesprijs van vier euro, dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Zeker met het zachte prijsje is het een leuke manier om de serie te steunen en toch leuke extra puzzels te krijgen waarbij je op een andere manier wordt uitgedaagd.