Doorgaan naar artikel
F1 23
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

F1 23 biedt meer dan genoeg vernieuwing om deze editie het aanschaffen waard te maken. Vooral de verbeterde besturing waarderen we enorm.

Het Formule 1-seizoen is inmiddels alweer even bezig en dat betekent dat het tijd is voor weer een nieuw deel in de Formule 1-reeks van EA. De game heeft erg toepasselijk de naam F1 23 gekregen en bevat natuurlijk weer een hoop nieuwigheden die je over de streep moeten trekken om ook dit jaar weer de nieuwste versie aan te schaffen. Weet EA genoeg vernieuwing te bieden om die aankoop te rechtvaardigen? Wij zetten alles voor je op een rijtje in deze review.

Vanzelfsprekend zijn alle auto’s geüpdatet met de nieuwe livery en ook zitten alle coureurs bij de teams waar ze dit jaar rijden. Helaas voor fans van Daniel Ricciardo betekent dat dat hij deze editie moet overslaan. Daarvoor in de plaats zit natuurlijk wel Nyck de Vries in een stoeltje bij Alpha Tauri, wat dat leed meer dan verzacht. Belangrijker voor de F1-fans is ongetwijfeld dat we de twee nieuwe circuits die dit jaar op de kalender staan mogen verwelkomen: Las Vegas en Qatar (Losail). Zeker die eerste is een baan waar iedereen erg nieuwsgierig naar is en het is dan ook tof om alvast te kijken hoe het zicht van de coureurs straks is op de befaamde strip.

Als we kijken naar de verbeteringen, dan valt als eerste F1 World op. Dit is de nieuwe overkoepelende modus die als paraplu dient voor alle modi op Braking Point en de carrièremodus na. Het is vooral bedoeld om wat meer beloning te bieden voor wie zich bezighoudt met online racen of het liefst een losse Grand Prix of time trials speelt. Door activiteiten in die modi uit te voeren, verdien je punten en onderdelen waarmee je je eigen auto en personage kunt verbeteren en verfraaien. Een nieuw onderdeel is de Series waarin je een reeks uitdagingen krijgt die je alle fijne kneepjes van de game bijbrengen, zeer welkom voor wie op zoek is naar een manier om gericht meer te leren. F1 World is een erg toffe verbetering die het spelen van de betreffende modi een stuk aantrekkelijker en leuker maakt.

Zoals je al kon lezen, keert ook Braking Point terug in F1 23. Het verhaal is een direct vervolg op de gebeurtenissen uit F1 21. Aan het einde van die game sta je op de radar van verschillende grote teams, maar om onverklaarbare redenen kom je terecht in het nieuwe team genaamd Konnersport met niemand minder dan je aartsvijand Devon Butler als je teamgenoot. Tot overmaat van ramp heeft de vader van Devon ook nog eens een flinke vinger in de pap. Kenners leggen natuurlijk meteen een verband tussen de situaties van bijvoorbeeld Lance Stroll en Nikita Mazepin. Het verhaal bevat een hoop drama en het is duidelijk dat er een boel inspiratie is gehaald uit de Netflix-serie Drive to Survive. Desalniettemin hebben we ons prima vermaakt met Braking Point, wat ook komt doordat je eigenlijk alleen fasen speelt van races waarin je een bepaald doel krijgt. ‘Haal coureur x in binnen vier ronden’ of ‘finish in de top tien’ zijn twee voorbeelden van de scenario’s die je kunt verwachten. Wat wel een beetje slordig is, is dat het verhaal niet precies aansluit op jouw eigen avonturen. We speelden in F1 21 met Alpha Tauri, maar in de introductie van dit nieuwe verhaal dragen we pakken van Alfa Romeo. Niet onoverkomelijk, maar het was niet al te lastig geweest om dit puntje voor te zijn.

Als we kijken naar de races zelf, dan hebben we met de introductie van de rode vlag wel een hele welkome toevoeging gekregen. Rode vlaggen komen stiekem best vaak voor en het betekent een herstart van de race, maar ook de mogelijkheid om tactiek om te gooien. Wanneer je de racelengte lang genoeg maakt, krijg je de optie om deze situatie aan te zetten. Daar kun je ook kiezen hoe groot de kans erop moet zijn, waardoor je niet hoeft te vrezen voor een overdaad aan rode vlaggen tijdens het spelen. Het krijgen van een rode vlag blijft wel iets speciaals en het is dan ook erg tof dat de makers dit hebben weten toe te voegen.

De belangrijkste verbetering is er echter voor spelers die met een controller racen. EA heeft de besturing hiervoor opnieuw ontworpen en het Precision Drive gedoopt. Dat klinkt natuurlijk als een fancy marketing term, maar er blijkt echt het nodige veranderd. Je hebt merkbaar meer controle over de auto, waardoor het volgen van een auto voor je, maar ook het corrigeren van je auto als je in een slip dreigt te raken, een stuk beter gaat en natuurlijker aanvoelt. Je zou kunnen zeggen dat het daardoor makkelijker wordt, maar dat is niet het geval. Het nodigt juist uit om meer hulpmiddelen uit te schakelen, zodat de uitdaging een stuk mooier wordt. Natuurlijk speelt het met een stuur nog altijd het prettigst, maar Precision Drive zorgt ervoor dat het spelen met een controller simpelweg een stuk beter dan voorheen is.

Alles bij elkaar opgeteld biedt F1 23 verrassend veel goede verbeteringen. De game bouwt vanzelfsprekend voort op het vorige deel, maar weet wel genoeg te bieden zodat de aanschaf zeker gerechtvaardigd is. Met name de verbeterde besturing is iets waar we erg blij mee zijn en ook de terugkeer van Braking Point en het nieuwe F1 World kunnen we erg waarderen, net als de introductie van de rode vlaggen. Dat maakt F1 23 wat ons betreft de beste F1-game die we tot nu toe hebben mogen spelen.

Wij speelden F1 23 op de Xbox Series. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One en pc