Doorgaan naar artikel
Exoprimal
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Exoprimal maakt een goede eerste indruk, maar laat ons nog wel achter met een paar vraagtekens die vooral betrekking hebben op de variatie.

Met de recente succesreeks van Resident Evil-remakes wordt ook de roep om remakes van andere Capcom-games steeds sterker, met als voornaamste kandidaat Dino Crisis. Veel gamers bewaren warme herinneringen aan de shooter waarin je het opnam tegen dinosaurussen. Een remake van dat spel zit er tot nu toe nog niet in, maar Capcom komt voor liefhebbers van dino-schieten wel met Exoprimal. Wij mochten alvast even aan de slag met het spel en onze eerste indrukken lezen jullie in deze preview.

Het verhaal van Exoprimal mag op zijn zachts gezegd bijzonder genoemd worden. Ergens in de verre toekomst worden jij en je team naar een mysterieus eiland getransporteerd waar een geavanceerde AI het voor het zeggen heeft. Daar wordt je verplicht om mee te doen aan oorlogssimulaties en als klap op de vuurpijl worden er ook nog dinosaurussen aan de mix toegevoegd door deze AI. Als speler mag je uitzoeken wat hier allemaal aan de hand is.

Exoprimal is een zogeheten PvPvE-shooter, wat inhoudt dat je het in een team opneemt tegen een ander team, maar ook nog een derde computergestuurde partij in de vorm van allerlei soorten dinosaurussen. Je vecht zelf als verschillende types mechs en eigenlijk speelt elk potje zich volgens hetzelfde stramien af. Het begint met een route die je zo snel mogelijk af moet leggen, terwijl je wordt belaagd door dinosaurussen. Meestal zijn dit hordes Velociraptors, maar om de zoveel tijd komt er ook een groter exemplaar, zoals bijvoorbeeld een Triceratops of T-Rex, langs. De raptors zijn simpelweg kanonnenvoer en maai je met het grootste gemak omver, het is vooral dat het er zoveel zijn dat je er even druk mee bent. De grotere dino’s zorgen voor een grotere uitdaging en zijn ook leuker om tegen te vechten.

Het doel van die eerste fase is vooral om een voorsprong op te bouwen ten opzichte van het andere team dat dezelfde route aflegt. In de laatste fase neem je het namelijk rechtstreeks tegen elkaar op. Je moet daarbij een object verplaatsen terwijl je ondertussen wordt belaagd door hordes dinosaurussen. Hoe eerder je door de eerste fase heen bent, hoe eerder je mag beginnen aan die laatste fase dus het kan zomaar zijn dat je al een stukje voorligt op het andere team, of achter natuurlijk.

In de laatste fase wordt je ook tegen elkaar losgelaten. Je bent beiden met hetzelfde doel bezig, maar in tegenstelling tot eerder kun je nu ook elkaar belagen in iets wat vaak uitdraait op een shootout aan het einde van het parcours. Mocht de achterstand van een van de teams te groot worden, dan krijgen ze hulp in de vorm van een grote dinosaurus die je zelf mag besturen en waarmee je het andere team het werken onmogelijk maakt.

Het doorlopen van de gameplay is tof, maar kan nog wel wat variatie gebruiken wil het voor langere tijd interessant blijven. De variatie zit hem op dit moment vooral in het feit dat er veel verschillende soorten mechs zijn die je kunt besturen. Allemaal hebben ze weer een eigen focus. Zo is er natuurlijk het uitgebalanceerde instapmodel waar je mee begint, maar er zijn ook langzamere mechs die meer vuurkracht hebben of mechs die het moeten hebben van close combat, maar daarbij helende krachten hebben voor de rest van het team. Het toffe is dat je tijdens het spelen kunt wisselen, dus als je ziet dat het team uit balans is, of de accenten anders moet leggen, dan kun je dat tijdens het potje al bijsturen. Het schieten werkt ook erg lekker.

Ook grafisch is er een hoop lol te beleven. Exoprimal is gemaakt met dezelfde engine die ook gebruikt wordt voor recente Resident Evil-games en dan weet je eigenlijk wel dat het goed zit. De stedelijke omgevingen die we tot nu toe gezien hebben zijn leuk om doorheen te gaan en er is genoeg te zien.

Onze eerste indruk van Exoprimal is prima. Het schieten werkt lekker, de game ziet er goed uit en de invalshoek is bijzonder te noemen. Wel hopen we dat er nog wat meer variatie komt in de gameplay, want als wat we nu hebben gespeeld alles is, dan zijn we bang dat Exoprimal geen heel lang leven is beschoren. Capcom heeft daarvoor nog even de tijd, want op 14 juli zal het spel verschijnen voor alle gangbare platformen, inclusief de vorige generatie consoles.