Doorgaan naar artikel
The Lord of the Rings: Gollum
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De demo van The Lord of the Rings: Gollum zorgt uiteindelijk voor een innerlijke tweestrijd, wat gek genoeg ook erg typerend is voor het hoofdpersonage. Aan de ene kant ontdek je mooie plekken en komen er interessante personages op je pad, maar aan de andere kant lijkt de gameplay niet echt heel uniek te zijn.

Er zijn de afgelopen twintig jaar behoorlijk wat Lord of the Rings-games verschenen, maar voor fans van de franchise is het nooit genoeg. Wij waren dan ook erg blij toen het Duitse Daedalic met de aankondiging van The Lord of the Rings: Gollum kwam. Nadat de game een aantal keren werd uitgesteld, zal het spel eind mei eindelijk verschijnen. Wij mochten alvast drie levels spelen en hieronder kan je lezen hoe dat is bevallen.

In The Lord of the Rings: Gollum speel je, je verwacht het niet, als Gollum. We kennen dit vreemde wezen natuurlijk allemaal uit de boeken en films, maar we weten lang niet alles van dit personage. Dat is dan ook precies waar deze game op inhaakt, om het onvertelde verhaal over deze Hobbit te vertellen.

De game begint met een soort van introductie waarin je langzaam leert wat de vaardigheden van Gollum zijn. Hij is natuurlijk enorm goed in sluipen en uit het zicht blijven, maar daarnaast kan hij goed klimmen, springen en zwemmen. Ook leer je direct hoe je zwakkere vijanden van achteren kunt besluipen en kunt uitschakelen. In de introductie komt het allemaal aan bod, maar eigenlijk is het allemaal weinig verrassend en bevat het niet echt unieke gameplay-elementen. Het was dan ook vrij eenvoudig om alles onder de knie te krijgen en aan de slag te gaan met de twee andere levels.

Het tweede level speelde zich af in Barad-dûr en je moet jezelf bij de Mouth of Sauron en zijn rechterhand de Candle Man melden. Tijdens je wandeling krijg je een groot deel van de donkere toren te zien en dat zag er behoorlijk mooi uit. Barad-dûr komt natuurlijk ook voor in de films, maar je krijgt nooit een uitgebreide inkijk in de toren. Het is dus mooi om te zien dat je dankzij deze game wel die mogelijkheid krijgt. Ook maak je kennis met een ander gameplay-element en dat is het maken van keuzes. Je kunt altijd kiezen voor twee verschillende richtingen: de kant van Gollum of de kant van Sméagol. De eerste persoonlijkheid is de corrupte en gemene kant van het wezen en de laatste is meer de Hobbit-kant. Als je beslist om de kant van Gollum op te gaan, zal je Sméagol moeten overtuigen en vice versa. Ook dat doe je weer door het kiezen van een aantal antwoorden. Het kiezen van de kant van Gollum of Sméagol is leuk, maar het overtuigen daarna voelt een beetje zinloos, ook omdat het niet echt een uitdaging is en je automatisch wel het juiste antwoord kiest.

In het derde en laatste level word je uit je cel bij de elven gelaten en probeer je te ontsnappen. Hierin komen alle gameplay-elementen bij elkaar en zie je pas wat voor soort game The Lord of the Rings: Gollum probeert te zijn. Je kunt eigenlijk een beetje kiezen hoe je het spel wilt spelen, ga je voor een stealth-aanpak, door te schuilen in het hoge gras en stenen te gooien voor afleiding, of kies je ervoor om gebruik te maken van je spring- en klimtechnieken. Met name die laatste manier beviel ons goed, ook al was het niet altijd even makkelijk om het juiste pad te kiezen. Soms lijkt het erop dat je de juiste weg hebt gevonden, om er vervolgens achter te komen dat je daar eigenlijk nooit verder kunt. Je gaat dan om je heen kijken en vindt dan een pad dat je eerder niet zag. Het zorgt ervoor dat het niet enorm makkelijk is, maar dat je aan het denken wordt gezet. Uiteindelijk was het jammer dat de demo maar zo kort was.

The Lord of the Rings: Gollum zal zowel voor deze generatie consoles verschijnen als voor de vorige en dat is misschien wel een beetje jammer. Het is op het grafische vlak namelijk behoorlijk wisselend. Op sommige momenten ziet het er prachtig uit en op andere lijkt het in de verste verte niet op iets dat de afgelopen tijd is verschenen. De versie die wij hebben gespeeld was overigens wel een build van een paar maanden geleden, dus het kan zijn dat Daedalic hier alweer wat stappen heeft weten te maken. De game bevat ook een ray tracing-optie, maar deze hebben we helaas nog niet kunnen testen omdat die simpelweg nog niet goed genoeg was.

The Lord of the Rings: Gollum is zeker een interessante game, maar dan vooral voor fans van The Lord of the Rings en/of stealth-games. Het avontuur neemt je mee langs plekken die beschreven worden in de boeken, maar niet aan bod komen in de films. Ook passeren verschillende personages de revue die je niet of nauwelijks kent. Wat betreft gameplay was het nog niet heel erg bijzonder: schuilen in het hoge gras, stenen gooien om je tegenstanders af te leiden en veel klimmen en springen. Natuurlijk hebben wij maar drie levels van de in totaal 25 kunnen spelen, dus wij zijn door deze demo vooral heel erg benieuwd geworden naar het eindresultaat.

The Lord of the Rings: Gollum is voor deze preview gespeeld op pc. De game zal op 25 mei verschijnen voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en pc. Op een later tijdstip zal er ook een versie verschijnen voor de Nintendo Switch.