nieuws
Lastige start bij Diablo 4 Early Access beta
Veel gamers die zich al lange tijd hadden verheugd op het vroegtijdig verslaan van de ‘Queen of Succubi’, hebben langer moeten wachten met het spelen van de nieuwe Diablo 4 Early Access beta dan ze van tevoren verwacht hadden. De eerste versie van het spel kon vanaf vrijdag 17 maart namelijk al gespeeld worden. Deze vervroegde toegang van de game was alleen toegankelijk voor fans die de nieuwste ‘dungeon crawler’ van Blizzard hadden gepreorderd. Veel mensen die het nieuwe spel gepreorderd hadden en dus toegang hadden tot de Diablo 4 Early Access beta, kregen te maken met foutmeldingen en vervelend lange wachttijden. Vooral op Twitter lieten verschillende gamers van zich horen.
We are aware of the issues impacting Open Beta Early Access, leading to long queue times and server disconnections.
The team is managing the rate of players entering the game until we have a full fix for the connection issues.
For more updates visit: https://t.co/FmJb8FaIjC
— Diablo (@Diablo) March 17, 2023
Op 17 maart werd er op Twitter ontzettend veel getweet over de Diablo 4 Early Access beta. In de tweets kwam vooral naar voren dat men last had van lange wachttijden om in te loggen op de server zelf van Blizzard. Daarnaast kregen sommigen ook te maken met foutcodes en andere problemen.
De lange wachttijden in combinatie met de overbelaste servers hielden tot de nacht van vrijdag 17 maart aan, nadat de Early Access beta vrijdag om 17:00 was begonnen. Na enkele uren heeft ook het twitter-account van Diablo zelf een tweet geplaatst waarin zij lieten weten dat ze op de hoogte waren van de vervelende problemen die zich voordoen bij de vervroegde toegang van het spel Diablo 4 Beta. Blizzard liet ook weten dat zij op zoek zijn gegaan naar de oorzaak van de problemen, maar dat tot die tijd het team ingezet werd om zelf het aantal spelers te beheren die het spel willen spelen. Dit was de tijdelijke oplossing van Blizzard, lieten ze op Twitter weten.
Alhoewel het begin voor veel mensen dus lastig was, had Blizzard op vrijdagnacht al wel de nodige hotfixes doorgevoerd, waardoor op zaterdag, zondag en maandag er eigenlijk helemaal geen wachtrijen meer waren, terwijl er minstens zoveel spelers waren. Het toont aan dat de studio achter de schermen flink hard bezig was om problemen zo goed mogelijk op te lossen. De echte test komt echter natuurlijk komend weekend, wanneer iedereen die maar wil met een Xbox, PlayStation of pc de open beta kan downloaden en er dus gigantische aantallen verwacht worden. Voor de volledige launch van de game in juni heeft Blizzard ook wat bedacht: mensen die de Ultimate Edition van de game pre-orderen, krijgen een paar dagen eerder toegang. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien op een smerig trucje om zoveel mogelijk geld eruit te slepen, maar het is een steeds populairder wordende strategie om de enorme stress op de servers wat meer uit te spreiden door als het ware twee launchmomenten te hebben.
De mensen die geen Early Acces hadden, kunnen van 24 tot en met 26 maart toegang krijgen tot de open beta. Meer informatie over hoe je toegang krijgt tot open beta vind je hier.
Qua in-game-aankopen heeft Blizzard aangegeven dat Diablo IV geen lootboxes krijgt, maar gebruik gaat maken van een Battle Pass. De Battle Pass zou puur cosmetisch zijn en een manier worden om naar specifieke doelen te werken naarmate je het spel meer speelt. Deze overgang is opvallend nadat Blizzard met Overwatch een van de eerste en grootste verkopers van lootboxes was. Maar de willekeurige aard van lootboxes, omdat je nooit weet of je iets heel goeds of iets heel slechts krijgt, is steeds controversieler geworden en de discussie laait de laatste jaren flink op. Zo zijn er zelfs kamervragen gesteld met het de vraag of lootboxes in videogames gereguleerd zouden moeten worden. Recentelijk kwam Trimbos ook met de boodschap dat lootboxes met online gokken vergeleken mag worden. Lees hier op onlinecasinoground.nl het hele artikel.