review
SpellForce: Conquest of Eo
Conclusie
SpellForce: Conquest of Eo voert hele verschillende elementen degelijk uit, maar mist bij al die elementen diepgang.SpellForce is een serie die inmiddels al twee decennia meegaat. In 2003 verscheen SpellForce: The Order of Dawn, een game die een mix vormde tussen het toen nog populaire RTS-genre (Realtime Strategy) en de nog altijd populaire RPG-formule van het volgen van een verhaal met je held om zo steeds sterker te worden. SpellForce: Conquest of Eo brengt de franchise echter een hele andere kant op.
Conquest of Eo is niet met een enkel genre te omschrijven. Het valt ergens tussen turnbased-strategiespellen, 4X-games en RPG. Je begint het spel als een lerende tovenaar wiens mentor kennelijk op tragische wijze tot zijn einde is gekomen. Zo begin jij een reeks missies om uit te vogelen wat er allemaal gebeurd is.
Dit doe je op een kaart die veel doet denken aan die van een 4X-spel (Civilization), maar verder moet je vooral geen 4X-game verwachten. Je kan verschillende legers over de kaart bewegen om je rijk uit te breiden, nieuwe nederzettingen te beginnen, grondstoffen te verzamelen en vooral om te vechten.
Kom je een ander leger tegen op de kaart, dan ga je naar een apart slagveld om het uit te vechten. Je krijgt dan een vrij simpel gebied voor je dat ingedeeld is in vakjes. Jouw troepen beginnen aan één kant en die van jouw tegenstander aan de andere kant. Vervolgens kan je in beurten je troepen bewegen en een actie uit laten voeren, zoals aanvallen of een spreuk uitspreken.
Het probleem hierbij is dat dit gevechtssysteem heel erg oppervlakkig blijft. Het zou tactischer kunnen worden doordat je eenheden upgrades krijgen wanneer ze in niveau stijgen, maar je moet steeds uit twee willekeurige upgrades kiezen dus je hebt hier weinig controle over. Daar komt bij kijken dat als je op een gegeven moment redelijk veel troepen op het veld hebt, het lastig wordt om het overzicht te houden van wie ook alweer welke upgrade had gekregen, waardoor het eigenlijk een volledige non-factor wordt.
Dat het oppervlakkig blijft, dat is eigenlijk voor de hele game het geval. De RPG-elementen, zoals het sterker maken van je tovenaar en het uitvoeren van quests, blijven een beetje steken op het niveau van oudere smartphone-games in plaats van een diepgaande pc-game. Het voelt niet echt alsof je aan het einde van het spel een personage hebt gemaakt zoals jij dat wilt, meer alsof het wat sterker is dan aan het begin van het potje. De 4X-elementen, dus alles dat zich op de grote kaart afspeelt, blijven ook oppervlakkig. Het managen van je rijk bestaat vooral uit het beschermen van je tovenaarstoren en het aanvallen van vijandige legertjes.
Hierdoor is SpellForce: Conquest of Eo eigenlijk een soort lite-variant van allerlei verschillende genres. Dat hoeft niet negatief te zijn. Zin in een beetje tactiek, een beetje RPG, een beetje 4X? Dan is Conquest of Eo een geweldige aankoop voor wat bezigheidstherapie. Wil je echter meer de diepte in duiken, dan zal je al heel snel doorhebben dat dat in deze game niet genoeg te vinden is.
SpellForce: Conquest of Eo is exclusief beschikbaar voor pc.