Doorgaan naar artikel
Marvel’s Midnight Suns
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De eerste uren van Marvel's Midnight Suns zijn rommelig. Het zit vol met leuke verhaalmomenten, maar ook met tergend saaie dialogen en pijnlijke Iron Man-humor. Veel gameplay-elementen zijn fantastisch, maar rondlopen door de spelwereld voelt als een vervelende klus. Er is genoeg opbouw om van dit allemaal een mooie game te maken, dus het is nog veel te vroeg voor een oordeel.

Het team dat verantwoordelijk is geweest voor megahit XCOM 2 komt nu met een strategisch avontuur in het Marvel-universum. Marvel’s Midnight Suns neemt enkele onderdelen van XCOM en voegt het samen in een hele andere ervaring dan je zou verwachten van dit team. Wij zijn met de eerste uren aan de slag geweest en vertellen je er alvast over.

Marvel's Midnight Suns-combat

Laten we beginnen door alvast heel duidelijk voorop te stellen dat Marvel’s Midnight Suns, alhoewel het stukken leent van XCOM, absoluut geen game is in de stijl die je van dit team gewend bent. Je hebt geen grote levels om je personages doorheen te laten bewegen en je hoeft geen dekking te zoeken. In plaats daarvan word je in een gebied gegooid recht tegenover je tegenstanders en kies je hoe je ze aan wilt vallen of jezelf wilt beschermen.

In plaats van de typische handelingen van een XCOM-spel gebruik je kaarten. Je begint een gevecht met drie superhelden in je team en elke superheld komt met een deck van acht kaarten (dat je zelf samen kan stellen naarmate je meer kaarten vrijspeelt of upgrade). Zo kan Ghostrider een gat in de grond maken dat dient als portaal naar de hel en vervolgens zijn er kaarten in zijn deck waarmee hij tegenstanders in dat gat of tegen obstakels aan kan gooien. Zodanig kan je nadenken over allerlei verschillende combinaties en hoe je een missie gaat spelen afhankelijk van welke helden je meeneemt. We hopen hier nog veel meer mogelijkheden in te zien naarmate het spel vordert. De gevechten zijn tot nu toe vermakelijk door de combinaties die je kan maken en het feit dat je toch nog je omgeving kan gebruiken. Zo maakt dekking zoeken niet uit, maar kan je wel lantaarnpalen gooien voor extra schade of iemand tegen een explosief aan gooien.

Marvel's Midnight Suns-gameplay

Buiten de gevechten om zijn de eerste paar uur van de game vooral rommelig en onduidelijk. Marvel’s Midnight Suns lijkt regelmatig een RPG te zijn, waarbij je uitgebreid rond kan lopen over het terrein van de basis van de  Midnight Suns. Tot nu toe lijkt het minder alsof je hiermee een interessante hoeveelheid vrijheid tot je beschikking krijgt en meer alsof je handje vastgehouden wordt om met persoon A of persoon B te kletsen, punt C eens te bekijken enzovoorts. Daar komt bij kijken dat de animaties van je personage buiten gevechten direct uit het PS2-tijdperk lijken te komen. Het maakt dat, alhoewel het verhaal niet per se saai is, we vooral continu zitten te wachten voordat we de gevechten weer in kunnen duiken.

Verder wordt er veel aandacht besteed aan vrienden worden met leden van de Midnight Suns, Avengers of de X-Men. Vooral de eerstgenoemde groep heeft interessante personages met als uitblinker Blade (beter bekend van de gelijknamige film met Wesley Snipes). Ook dit aspect werpt momenteel nog niet zijn vruchten af, maar we hebben vernomen dat het een relatief lange game is en hopen dus dat dit interssanter wordt naarmate er meer tijd ingestoken is en je relatie met iedereen uitgediept wordt.

Marvel's midnight Suns hub

We eindigen onze preview met gemixte gevoelens. De gevechten zijn interessant en hebben een mooie dynamiek doordat je tactisch na moet denken, met dat beetje willekeur dat een kaartspel met zich mee zou brengen. Sommige gesprekken met superhelden zijn interessant, maar vaak genoeg voelt het generiek en lijkt er te veel focus te liggen op de goedkope humor die we van de recentere Marvel-films gewend zijn. We willen vooral niet te negatief overkomen: er is genoeg ruimte voor Marvel’s Midnight Suns om zich te ontvouwen tot een mooie game. Of dat zo gaat zijn, zullen we in onze review bespreken voordat de game in de winkels ligt.