Doorgaan naar artikel
Tactics Ogre: Reborn
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De eerste uren van Tactics Ogre: Reborn zijn prima, met als uitblinker de vernieuwde muziek en de mooi ingesproken stemmen.

Tactics Ogre: Reborn is een apart geval. Het is een remaster van een remake. Tactics Ogre verscheen oorspronkelijk in 1995 en in 2010 verscheen een remake: Tactics Ogre: Let Us Cling TogetherTactics Ogre op de SNES mag een echte klassieker genoemd worden en ook de remake was erg goed, maar die was alleen te spelen op een minder populair platform, de PSP. Dat, in combinatie met het feit dat Square Enix de afgelopen tijd weer heeft gemerkt hoe goed turnbased-spellen het de laatste tijd doen, heeft ervoor gezorgd dat Square Enix nu met een derde uitgave van het spel komt in de vorm van Tactics Ogre: Reborn.

Tactics Ogre: Reborn is niet alleen een turnbased-RPG, maar een zogeheten ‘Tactics RPG’. Dit zijn games waar je met meerdere personages speelt en die beweegt over een strijdveld dat vaak is opgedeeld in vakjes. Elke beurt kan een personage een bepaald aantal vakjes lopen en vervolgens een actie uitvoeren, zoals een aanval of het gebruiken van een voorwerp.

Nu je weet wat het principe is van Tactics Ogre: Reborn, kunnen we vertellen wat voor impact het begin van deze remaster op ons heeft gemaakt. Allereerst ziet de game er prima uit, maar er is relatief weinig over-the-tops gedaan aan het uiterlijk. Het is tenslotte een game met pixelart en je ziet dat het wat gladgestreken is en dat de kleuren wat beter tot hun recht komen op een OLED dan voorheen, maar daar blijft het wel bij. Op audiovisueel vlak willen we wél nog even benoemen dat de opnieuw opgenomen soundtrack heerlijk klinkt.

Qua gameplay, en dan met name qua tempo, valt helaas wel erg op dat het een stokoude game betreft. In de eerste twee gevechten ben je nauwelijks zelf keuzes aan het maken of aan het vechten: je hebt slechts de controle over één personage terwijl de rest door de computer bestuurd wordt en 99% van het werk doet. Deels is dit prima, want alle verschillende personages leggen je wat belangrijke dingen uit terwijl ze dit doen, maar het duurt wel wat lang en je bent eigenlijk alleen maar aan het toekijken hoe de ene computer de andere computer afmaakt.

Tactics Ogre: Reborn-gameplay

Dat wordt na een paar gevechten opeens minder het geval en dan krijg je te maken met het besturen van een heel leger. Dan valt meteen op dat je veel keuzes hebt en met name de samenstelling van je leger en hoe hun uitrusting in elkaar zit is een stuk meer open dan voorheen. Er zaten in de vorige versies van de game enorm veel beperkingen aan wie welk stuk uitrusting kon dragen, wat het soms wat vervelend maakte om alles bij te houden en het was frustrerend als je even niets kon vinden voor iemand. Met deze nieuwe veranderingen voel je je een stuk vrijer en dat is alvast een fijn gevoel: we zijn benieuwd om te zien hoe zich dit later in de game gaat ontwikkelen.

In het bijzonder willen we nog even het stemacteerwerk uitlichten. Tactics Ogre heeft af en toe hele goede dialogen, waarbij ouderwets Engels krachtig gebruikt wordt om mooie zinnen te maken en personages overtuigend te laten klinken. Dit kwam in het verleden een stuk minder goed tot zijn recht omdat dit nooit ingesproken was, maar de stemacteurs van Tactics Ogre: Reborn brengen dit (tot nu toe) goed tot hun recht. Het geeft de game eindeloos veel meer sfeer en helpt je je in een ouder tijdperk te wanen.

Er moet nog veel meer gespeeld worden om een waardeoordeel uit te kunnen spreken over Tactics Ogre: Reborn, maar het begin is goed. De game verschijnt 11 november.