review
Various Daylife
Conclusie
Je taken in Various Daylife bestaan uitsluitend uit heel veel werken en af en toe op expeditie gaan. Doordat er verder niets te doen valt en het verhaal ook nog eens heel erg oninteressant is, blijft er heel weinig over van dit alledaagse avontuur.DokiDoki Groove Works ken je wellicht van fantastische JRPG’s als Bravely Default, Octopath Traveler en Triangle Strategy. Wat je waarschijnlijk niet wist is dat deze ontwikkelaar in 2019 de game Various Daylife voor Apple Arcade ontwikkelde. Uitgever Square Enix brengt dit alledaagse avontuur nu naar de PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.
Een rijk heeft een nieuw continent ontdekt en dat moet natuurlijk verkend worden. Jij bent een van de kolonisten die aankomt op dit nieuwe eiland en zal je steentje moeten bijdragen. Dit doe je door te werken en op expedities te gaan, met de nadruk op dat eerste.
Eenmaal gesetteld in je nieuwe onderkomen is het tijd om te gaan werken. Aan het begin van elke week krijg je een aantal werkopdrachten, verdeeld in verschillende beroepen en taken. Als tegenprestatie voor het uitvoeren van dit werk ontvang je geld, ervaringspunten om je personage in level te doen stijgen en een verbetering of vermindering van een aantal statistieken. Uiteraard zal het constant moeten werken een uitputtingsslag zijn op je lichaam en humeur, dus is het zaak om van tijd tot tijd even het werk neer te leggen en de stad in te gaan. Zo kun je je bijvoorbeeld laten onderdompelen in het badhuis om zo je vermoeide lichaam rust te geven of te genieten van een lekker drankje in de plaatselijke taverne.
Af en toe zal je het werk kunnen neerleggen en op expeditie kunnen gaan om de ongerepte natuur buiten de muren van de hoofdstad te verkennen. Dit is niet zonder gevaar, want monsters loeren op elke plek om je met huid en haar te verslinden. Gevechten in Various Daylife gebeuren beurtelings, waarbij de nadruk op het zogenaamde “VerReK”-systeem ligt. Dit staat voor de woorden Verandering, Reeks en Kans. Bepaalde aanvallen kunnen de status van de vijanden veranderen. Voer je meerdere van dit soort aanvallen achter elkaar uit, dan ontstaat er een reeks. Rond je de reeks af met een aanval die sterk is tegen de veranderde status die de vijand heeft opgelopen, dan bestaat er een kans om heel veel extra schade aan te richten.
Een simpel voorbeeld: gebruik vuurmagie om de vijand in de fik te zetten (Verandering), vervolgens gebruik je watermagie om de vlammen te doven en zal de vijand doorweekt zijn (je zet nu een reeks aan status-veranderende aanvallen op). Als afsluiter gebruik je dondermagie. Doordat elektriciteit sterk is tegen water, is er de kans om veel extra schade te doen. Het is een heel simplistisch systeem en de drie woorden worden ook nog eens vermeld bij elk soort aanval.
Ook de expedities an sich zijn heel erg simplistisch. Je groep wandelt automatisch richting de plaats van bestemming en van tijd tot tijd zullen monsters je opwachten. Gedurende de reis zal de maximale gezondheid van elk expeditielid afnemen. Gecombineerd met de gevechten is het goed opletten hoeveel gezondheid elk personage nog over heeft. Je kunt slechts een zeer beperkt aantal voorwerpen meenemen, waaronder drankjes om gezondheid of de magiepunten (MP) aan te vullen of voedsel. Om het voedsel op te eten zal je eerst een kamp op moeten zetten. Daarvoor heb je dan wel weer ‘afstotende wierook’ voor nodig om de monsters uit het kamp te weren. Dit voorwerp is zeer prijzig en dan komen we meteen aan bij de pijnpunten van Various Daylife.
Je zult namelijk heel veel moeten werken om genoeg geld te hebben om alle belangrijke benodigdheden voor de expedities te kunnen betalen. Het zijn niet alleen de voorwerpen zelf, maar je zal ook de personages moeten uitrusten met wapen, pantser en accessoires. Daarnaast moet je ook betalen voor de training om de overige expeditieleden in level te laten stijgen. Het begint al snel heel erg eentonig te worden en buiten het werken en expedities om, is er eigenlijk niets te doen. Waar de ontwikkelaar met Octopath Traveler en Triangle Strategy niet alleen een interessant verhaal wist te vertellen, bevatten deze games ook intrigerende gameplay-onderdelen. In Various Daylife vind je niets van dit terug. Het is een heel erg simplistisch spel met te weinig variatie.
Doordat de nadruk erg komt te liggen op het werken en er buiten de expedities verder niets te doen valt, is Various Daylife een heel erg eentonig en saai spel, dat eigenlijk niet echt de moeite waard is.
Various Daylife is voor deze review gespeeld op de PlayStation. Het spel is daarnaast verkrijgbaar voor Nintendo Switch, pc en Apple Arcade.