Doorgaan naar artikel
Valkyrie Elysium
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De demo van Valkyrie Elysium laat ons achter met gemengde gevoelens. Er zijn veel kritiekpunten nog vlak voor release, maar er is potentie voor hele toffe combat.

Valkyrie Elysium is een Japanse actie-RPG en opvolger van Valkyrie Profile, dat uit 1999 stamt. Wij waren aanwezig bij Square Enix Plays, een evenement in Londen waar we de gamescatalogus van dit najaar van Square Enix alvast konden spelen. Zo zijn we ook met Valkyrie Elysium aan de slag gegaan, voordat het 29 september in de winkels ligt.

Valkyrie Elysium is een actie-RPG in hart en nieren. Het speelt als een wat rustigere variant van een Devil May Cry of een Bayonetta, met een grotere focus op een fantasievolle JRPG-wereld. Je kiest een missie en gaat op een (in de demo) vrij lineaire wijze door een level. Er zijn monsters die je in de weg zitten en die moet je natuurlijk uit de weg ruimen. Ondertussen verzamel je steeds verschillende valuta waarmee je je Valkyrie sterker kan maken om zo alle verloren zielen te redden.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Valkyrie Elysium is in de eerste uur aan gameplay een enorm generieke actie-RPG. De monsters zijn allesbehalve uniek, de levels zijn kleurrijk, maar saai, en ook wordt er weinig strategie van je verwacht. Daarnaast is er iets raars met de grafische stijl aan de hand. Op het eerste gezicht is het wel aardig, maar na een paar minuten begin je te merken dat er een raar filter wordt toegepast op objecten die ook maar enigszins in de verte zijn waardoor het er korrelig uitziet, alsof je door gaas aan het kijken bent.

Valkyrie Elysium World

Toch doen we de game tekort als we het bij dat negatieve commentaar laten. In de demo van Valkyrie Elysium kan je namelijk je eigen plezier maken met allerlei verschillende combo’s. Niet alleen kan je allerlei skills vrijspelen door valuta te verzamelen en je Valkyrie sterker te maken, maar ook krijg je de controle over een paar zielen met hun eigen elementen. Die helpen je door zelf te vechten, maar ook geven ze je wapen een bepaald element. Zo kan je met een ziel van ijs allerlei toffe combo’s doen omdat je met een sterkere aanval (driehoekje) je element kan activeren. Sla je bijvoorbeeld een paar keer met vierkantje (simpele aanvallen) en dan met driehoekje, dan sla je je tegenstander omhoog én activeer je je ijs-element. Hierdoor wordt je vijand in de lucht gejongleerd door het ijs en kan jij ondertussen de lucht in springen voor een luchtcombo. Dit zijn de momenten waarop Valkyrie Elysium toch even heel tof aanvoelt.

Ook de eerste echte eindbaas van de game zelf (niet de tutorial) is prima. Het haalt niet het niveau van een FromSoftware-eindbaas, maar het is intens en je moet oppassen. Als dit slechts een schets is van hoe eindbazen later in het spel gaan zijn, dan kan het nog eens best wel tof worden.

Valkyrie Elysium preview

Daarmee komen we na het spelen van de demo ook tot de conclusie dat de geslaagdheid van Valkyrie Elysium ligt in hoe het spel zich gaat ontwikkelen naarmate je verder komt. Krijg je steeds meer combo’s, of is die luchtcombo met het ijs-element al wel zo uitgebreid als het wordt? Komen er pittige, interessante eindbazen, of wordt het niet veel bijzonderder dan de eindbaas van de demo? We gaan het snel zien: Valkyrie Elysium verschijnt 29 september al.