Doorgaan naar artikel
GC22: Dead Island 2
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Dead Island 2 was de verassingsaankondiging van de Gamescom en maakt tijdens de eerste indruk de verwachtingen vooralsnog waar!

Het is alweer ruim tien jaar geleden dat Dead Island verscheen. Het spel was toen een leuke en vermakelijk zombiegame die om een opvolger schreeuwde en deze werd dan ook al snel aangekondigd. Toch duurde het veel langer dan de bedoeling was voor deze echt gepresenteerd werd. Sterker nog, pas vorige maand tijdens de Gamescom werd de game echt onthuld en gelukkig konden wij er snel mee aan de slag.

Dead Island 2 draait niet om een vast hoofdpersonage. Je bent namelijk zelf in de gelegenheid je eigen personage samen te stellen. De achtergrond is wel in alle vallen gelijk. Je bent gebeten door een zombie, maar blijkt immuun te zijn. Helaas kun je wel doodgaan, dus wil je er alsnog alles aan doen om te overleven in een Los Angeles vol met zombies.

Wie denkt aan zombiegames, zal snel de referentie leggen naar bijvoorbeeld Resident Evil. Dit spel is echter in bijna niets te vergelijken met dit spel. Waar Resident Evil echt een horrorgame is, is Dead Island 2 veel meer een actiespel. Toch zijn er wel momenten waarom er enige spanning ontstaat. Zo speelden we tijdens de demo een level op een soort van permanente kermis. Meestal liepen we buiten en zagen we de zombies op meters afstand aankomen, maar in de kleinere ruimtes was er meer spanning dan spelers die niet van horror houden aankunnen.

Alhoewel het spel al heel lang in ontwikkeling is, hebben we dit geen moment gemerkt. Toen werd begonnen was het nog de tijd van bijvoorbeeld de PlayStation 3, maar de graphics zagen er gewoon uit als graphics van deze tijd. Het spel speelde daarnaast ook echt soepel. Een zombie hordes, met dus veel actie op beeld, deed het spel niet haperen. We hebben overigens alleen in de avond en nacht gespeeld, dus kunnen nog niets over de dag

Wat Dead Island 2 echt heel goed doet is het toepassen van humor. En dit doen ze op verschillende manieren. Het begint al met de naam L.A. omzetten in Hell-A. Maar vooral de verschillende zombies die vaak de gekste outfits aanhebben zijn hier een voorbeeld van. Cheerleaders, clowns en vele andere opmerkelijke pakjes komen voorbij. En natuurlijk de wapens. Het liefst vol over de top en passend bij het feit dat het spel zichzelf niet te serieus neemt.

Wat ons wel opviel was dat Dead Island 2 best lastig instappen is als je er geen ervaring mee hebt. Ondanks dat je best snel leert, liepen we op het gegeven moment echt vast bij een horde zombies. En we kregen ook niet het gevoel echt progressie te maken in de keren dat we het opnieuw probeerde.

Alhoewel Dead Island 2 al jaren in ontwikkeling is, heeft het er veel van weg dat het toch een leuke en vermakelijke game gaat worden. De demo was veel te kort voor een echt oordeel, maar de eerste tekenen zijn heel goed.