Doorgaan naar artikel
GC22: Session: Skate Sim
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Session: Skate Sim zal zeker niet voor iedereen weggelegd zijn dankzij het complexe besturingssysteem, maar het is wel een bevredigend gevoel als je eindelijk een succesvolle ollie of grind doet. Wij zijn erg benieuwd naar het eindproduct.

Tijdens Gamescom 2022 kregen we een exclusieve preview van Session: Skate Sim, de skate simulator  De game is momenteel al verkrijgbaar in early access voor pc en moet 22 september echt verschijnen voor PlayStation 4/5, Xbox One/Series X|S en pc. Lees hier meer over onze indrukken van deze skate-game.

Wat we direct merkten tijdens de speelsessie is dat de besturing van de game zodanig anders is dan allerlei andere skate-games, omdat je je voeten afzonderlijk bestuurt met de beide analoge sticks waardoor het zodanig enorm wennen was om uberhaupt in beweging te komen. Met twee knoppen kan je afzonderlijk je voeten voortbewegen en door de ene stick naar onder te houden buk je en met de andere stick kan je dan sprongen maken. Mocht je willen wisselen, kan je snel je voeten wisselen en dan gebeurt dat ook. Helemaal gewend raakten we niet aan deze besturing gedurende onze speelsessie, maar met wat gewenning is het duidelijk dat je met deze besturing nog meer controle hebt over je bewegingen doordat je dus allerlei afzondelijkere zaken kan beïnvloeden. Simpele sprongen of grinds zijn daardoor best pittig te doen, maar eenmaal in de vingers is de rest best soepel.

Session: Skate Sim

Naast de complexe, maar enorm vrije beweging, is het systeem van Session: Skate Sim volledig gebasseerd op natuurkunde, wat wil zeggen dat ze niet het model van de speler draaien, maar het bord en elk individueel wiel dus afzonderlijk functioneert van elkaar. Daardoor voelt het ook minder als een arcade ervaring, maar een oprechte simulator.

Alles is aan te passen dus niet alleen je outfit, je type wielen of de kleur van je bord, maar ook in de buitenwereld kan je van alles veranderen. Zo kan je ramps, rails, hopen zand en andere zaken zelf plaatsen of de bestaande spullen zoals vuilnisbakken, bankjes of borden verplaatsen. Deze zaken blijven permanent in jouw spelwereld, dus zo kan je de wereld aanpassen naar je eigen wensen.

Session: Skate Sim

Niet alleen aan het skaten zelf, maar ook aan de geschiedenis van de sport is gedacht. Zo hebben de makers bekende plaatsen die iets hebben betekend voor de community die ze hebben nagebouwd volgens waar ze bekend om stonden. De makers wilden niet alleen een zeer accurate en gedefineerde beleving van skaten weergeven, maar ook een reis door de geschiedenis van skating. Zodoende wil de studio een liedesbrief  aan skateboarding geven aan de fans. Wij zijn erg benieuwd wat Session: Skate Sim te bieden heeft wanneer het eindelijk verschijnt volgende maand.