Doorgaan naar artikel
Impressie: The Park – VR Playground Amsterdam
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Op 1 juli mochten we de nieuwe locatie van The Park bezoeken, een waar VR Playground in hartje Amsterdam. Na eerdere locaties in Breda, Den Haag, Eindhoven en Zwolle, is het nu aan onze hoofdstad om VR-ervaringen te delen met haar inwoners. Wij mochten alvast de locatie aan de tand voelen in enkele ervaringen. Lees hier onze impressie.

The Park

We mochten twee spellen doen om de headsets en de ruimte te testen. Er zijn twee grote speelruimtes van negen bij negen meter waarbij je met twee tot acht spelers tegelijk een ervaring kan doen en meerdere plekken voor individuele VR-ervaringen. Voor de individuele ervaringen staan er HTC Vive Pro-headsets en voor de groepsspellen kregen we de HTC Vive Focus 3 op ons hoofd, die geheel draadloos de ervaring streamde vanaf pc’s die elders stonden.

De eerste beleving die wij deden was de zombie-shooter The Hallow waarbij in een team van 3 moesten zien te overleven terwijl er golven na golven afgrijselijke wezens op ons af kwamen. Met behulp van ons geweer, shotgun of kruisboog met dynamiet wisten we de spugende, rennende, mes-dragende en exploderende zombies tegen te gaan, tot we bij de eindbaas kwamen die op ons af kwam struinen.

The Park

Ondanks dat ons meerdere malen was verteld dat we met drie man toch echt de volledige 81 vierkante meter konden gebruiken, voelde het toch onwennig om spontaan een paar meter in een richting te lopen. De meeste VR-ervaringen blijven beperkt tot drie meter, dus door soms echt te moeten rennen of ontwijken met een sprong was bijzonder. Het spel zorgde er gelukkig wel voor dat we deze ruimte probeerden te benutten, want met stilstaan was je lot al snel verzegeld.

Na deze ervaring kregen we ook nog de kans om De Mol te spelen met anderen. Ook deze game maakt optimaal gebruik van de volledige ruimte. In het spel moesten we in een container stappen om te verplaatsen, waarna we een parcours konden afleggen en verschillende opdrachten vervullen. Deze was natuurlijk geheel berekend op de ruimte, maar het voelde oprecht als een vrije ruimte aan waarbij we zelden de buitenranden te zien kregen. Ook gingen spelers om en om in een lift en ondanks dat we op dezelfde hoogte bleven, zorgde de volledige vrijheid ervoor dat we toch de beleving hadden op te stijgen. Bij het spel zelf bleef het tot het einde spannend, maar helaas zaten wij volledig in de tunnelvisie en verloren.

The Park

Wat The Park ons goed heeft laten ervaren is dat VR met vrienden/anderen nog beter tot zijn recht komt dan individueel. Daarbij is de grote ruimte van negen-bij-negen in combinatie met de draadloze headsets ook absoluut een aanwinst om deze belevingen zo goed als vogelvrij te kunnen ervaren. Wat ons betreft raden we The Park zeker aan, ongeacht welke locatie, maar we zien dat Amsterdam ook toe is aan de spannende belevingen die deze nieuwe locatie kan bieden.