Doorgaan naar artikel
F1 22
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

F1 22 voegt een hoop dingen toe die de ervaring een stuk completer maakt. Zo heb je straks sprintraces, opwarmrondes en safety cars. Ook de auto's lijken zich weer een stukje realistischer te gedragen en dat kunnen wij alleen maar toejuichen.

Het nieuwe Formule 1-seizoen is weer in volle gang en afgelopen weekend werd er voor het eerst gereden op het circuit van Miami. Het nieuwe seizoen betekent nieuwe auto’s en zoals altijd ook weer een nieuwe F1-game. Wij mochten de afgelopen dagen al aan de slag met een vroege versie van F1 22 en vertellen je hieronder hoe dat ons bevallen is.

Formule 1 is de afgelopen jaren mede dankzij Drive to Survive een heel stuk populairder geworden. Het programma neemt het niet altijd even nauw met de feiten, maar vermakelijk is het zeker wel. En entertainment is ook iets dat een stuk belangrijker is geworden sinds Liberty Media in 2016 een flink deel van de aandelen overnam. Zo hebben we sinds kort een aantal sprintraces en dat lijkt een blijvertje te worden. Daarom maken de korte races voor het eerst ook deel uit van de game. In onze preview-versie hadden we de mogelijkheid om ons weekend samen te stellen en een sprintraceweekend is daarbij een van de mogelijkheden. Of je een fan bent of niet van dit nieuwe format, het gaat deel uitmaken van de Formule 1 dus het is mooi dat je dit nu zelf ook kunt ervaren.

Het is niet het enige dat nieuw is dit jaar, want voor het eerst heb je ook de mogelijkheid om een opwarmronde te rijden. Dit zorgt ervoor dat je je banden zelf moet opwarmen en  je zelf kunt kiezen hoe je de auto op de grid wilt plaatsen, om er zo voor te zorgen dat je je tegenstander de pas af kunt snijden bij de start. Dit draagt natuurlijk enorm bij aan de gehele Formule 1-ervaring en dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Mocht je geen zin hebben om dit zelf te doen, dan kun je er ook voor kiezen om het automatisch te laten doen of helemaal over te slaan.

Zoals we afgelopen seizoen hebben kunnen zien, zijn safety cars een belangrijk onderdeel van Formule 1. Daarom heeft Codemasters deze ook toegevoegd aan F1 22. Mocht er een ongeluk gebeuren waarbij het nodig is om de safety car naar buiten te sturen, dan zal dat vanaf nu af aan ook gebeuren. Je zult dan netjes achter de auto moeten blijven rijden, als je vooraan rijdt, en in de tussentijd moeten zorgen dat je banden op temperatuur blijven. Wanneer de baan weer vrij is en de safety car naar binnen gaat, heb jij de volledige controle om de race weer te starten. Ook dit draagt weer enorm bij aan het totale F1-plaatje dat we kennen van televisie. Het mooie hiervan is ook weer dat je het automatisch kunt doen of dat je zelf in controle wilt zijn. Gelukkig is de tegenstander wel een stukje minder agressief dan in F1 2021, dus we hopen dat de safety car niet elke race hoeft te komen opdraven.

Dit seizoen zijn er nieuw auto’s en deze gedragen zich ook weer anders dan de auto’s uit het voorgaande seizoen. Waar de auto’s vorig jaar soms op rails leken te rijden, is dat nu iets minder het geval. Het verschil hiertussen is duidelijk te merken, zeker wanneer je eerst een race in F1 2021 doet en vervolgens dezelfde race start in F1 22. De auto’s voelen een stukje lomper en logger aan. Het is niet alsof je ineens met een tank aan het rijden bent, maar vooral snelle en scherpe bochten vereisen flink wat meer concentratie. Ook hadden wij het gevoel dat er meer verschil zat tussen het rijden met een volle tank in het begin van de race en rijden met een lege tank richting het einde van de race of tijdens kwalificatie. Het lijkt er dus op dat Codemasters flink wat tijd heeft gestopt in het realistischer maken van het rijgedrag. Hou er rekening mee dat het nog steeds geen superrealistische racegame is als iRacing, maar voor de meeste gamers zal het goed genoeg zijn.

Codemasters heeft veel tijd en moeite gestopt in de algehele ervaring en dat is helaas ten koste gegaan van een verhaalmodus. In F1 2021 had je de mogelijkheid om Braking Point te spelen, een verhaalmodus die leek op Drive to Survive. Deze zal dit jaar helaas niet aanwezig zijn, maar we begrijpen het wel. Er gaat behoorlijk veel tijd zitten in het schrijven van een goed verhaal voor zo’n modus en die tijd kunnen ze beter gebruiken.

F1 22 lijkt vooral een veel completere Formule 1-ervaring te worden. De toevoeging van sprintraces, opwarmrondes en safety cars is een behoorlijke stap in de juiste richting. De auto’s voelen ook anders aan dat in de voorgaande editie en wij hadden ook het idee dat er meer verschil zat tussen rijden met een volle tank of een bijna lege tank. Het is jammer dat de uiteindelijk versie geen verhaalmodus zal krijgen, maar de mensen bij Codemasters hebben nog wel een aantal verrassingen in petto die wij helaas niet hebben kunnen testen in onze preview-versie. Wij kijken in ieder geval heel erg uit naar het eindproduct dat begin juni zal verschijnen.