Doorgaan naar artikel
Kirby and the Forgotten Land
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Wat we tot nu toe van Kirby and the Forgotten Land hebben gezien is niet alleen heel leuk, het doet ondanks alle positieve vernieuwingen, nog altijd eer aan wat je van een Kirby-game verwacht!

Met nog ruim drie weken tot Kirby and the Forgotten Land verschijnt, mochten wij al met het spel aan de slag om met jullie een eerste indruk te delen.

Laten we beginnen bij wat iedereen zich afvraagt, hoe goed werkt Mouthfull Mode en is het echt zo leuk als Nintendo aankondigde? Het voorlopige eerste antwoord is ja! Opmerkelijk was dat we na het spelen van de eerste levels al meerdere transformaties konden doen. Voor wie niet weet wat Mouthfull Mode is, dit is een nieuwe transformatie waarbij Kirby een groot object (zoals een auto of blikjesautomaat) opzuigt, maar niet erin verandert. In plaats daarvan vormt hij zich om het object heen en kan het dan gebruiken.

Dit brengt een totaal nieuwe manier van spelen met zich mee. De gameplay van Mouthfull Mode is sowieso anders dan we uit de meeste spellen gewend zijn. Het is een 3D-game (meestal is Kirby 2D), maar dan wel met wat beperkingen. Je hebt namelijk een vast camerastandpunt. Daarnaast loop je een grotendeels verplicht pad (je kunt wel wat andere wegen vrijspelen overigens). Toch bevalt deze nieuwe stijl in Kirby and the Forgotten Land ons heel goed. Het doet niet af aan wat Kirby voor spel was (mede door alles wat er zich in de wereld bevindt), maar voelt wel fris aan door alles wat er juist nieuw is.

Kirby and the Forgotten Land

Wat niet nieuw is, maar wel heel tof, zijn de gebruikelijke elementen van een Kirby-game. Zo kan hij verschillende krachten krijgen zoals de Swordsman (soort van Link-versie van Kirby) en als Kirby zichzelf is zuigt hij de vijanden op. Tevens kan hij door veel lucht te happen, vliegen. En waar dit in 2D altijd al goed werkte, werkt het ook in 3D nog altijd goed. En dat is natuurlijk heel positief. De vijanden werken overigens ook heel goed in 3D, net als de eerste eindbaas die we hebben geprobeerd. We hopen dat dit vooral ook in de verdere werelden het geval blijft.

De grafische stijl die voor Kirby and the Forgotten Land is er een die heel goed bevalt. Er is een combinatie van de vrolijke geanimeerde werelden die we kennen van de meeste eerdere games, maar ook een wat meer realistischere wereld. In de eerste wereld van het spel, die we voor de preview gespeeld hebben, zelfs bijna post-apocalyptisch. Er zijn plekken waar The Last of Us plaats had kunnen vinden, wat overigens gelukkig niet zo is. De vijanden in het spel passen zoals eerder gezegd namelijk wel echt bij Kirby.

De vergelijking zal snel gemaakt worden met Super Mario Odyssey en dat is niet onterecht. Alhoewel het wel echt een ander spel is met bijvoorbeeld volledige vrijheid in de werelden, zijn ook die werelden een mix van realistische omgevingen en vrolijke elementen uit eerdere games.

Kirby and the Forgotten Land lijkt vooralsnog een echt toffe combinatie van klassieke Kirby-elementen en nieuwe zaken zoals een 3D-wereld en Mouthfull Mode. Of dit ook echt zo blijft kunnen we nog niet zeggen, maar we hebben goede hoop na de eerste wereld geprobeerd te hebben!