Doorgaan naar artikel
Elden Ring
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De gigantische schaal van Elden Ring, gecombineerd met vertrouwde Soulsborne-gameplay, lijkt een geweldig succes te gaan worden.

Elden Ring verschijnt februari volgend jaar eindelijk en behoort zonder twijfel tot een van de spannendste releases in tijden. We hebben alvast met FromSoftwares nieuwste titel aan de slag mogen gaan in de Closed Network Test en over onze eerste indrukken lees je hier.

De Closed Network Test omvat het eerste gebied van Elden Ring en een verrassende hoeveelheid speelbare content: we hebben een draak bevochten in een meer, een kasteel beklommen en meerdere grotten verkend voor verloren schotten.

Meteen valt op hoeveel ook Elden Ring weer van Dark Souls lijkt. Alhoewel dit wel in de lijn der verwachting lag, moet het toch even genoemd worden. Dan kunnen we daarna namelijk meteen zeggen dat ondanks dat alles, Elden Ring nooit als een Dark Souls 4 voelt. Alle nieuwe toevoegingen zorgen er toch weer voor dat het als een hele nieuwe game aanvoelt en dat is een magisch gevoel.

De open wereld is gigantisch, zelfs in deze Network Test, en het versterkt vooral het element waarin FromSoftware uitblinkt: je willen laten ontdekken. Waar je bij voorgaande titels vooral binnen vrij nauwe locaties zocht naar extra paden of een geheime doorgang, gebeurt dit nu op een veel grotere schaal. Wat bevindt zich onderaan deze klif? Zie ik daar een grot? Die boom in de verte ziet er wat raar uit, zou ik daar iets bijzonders kunnen vinden? Ga zo maar door. Daarnaast lopen er allemaal gevaarlijke wezens rond, van simpele voetsoldaten, tot gigantische draken en magische ridders.

De open wereld wordt afgewisseld met “Legacy Dungeons”, grote gebieden die in de stijl zijn zoals locaties uit eerdere Dark Souls-games. Denk aan een gigantisch kasteel om te verkennen, wat ook precies is wat we in deze Closed Network Test hebben gedaan. Maar ook zijn er kleinere dungeons. Die laatste komen, althans in de Closed Network Test, vaak in de vorm van grotten of kerkers, maar dat kan zomaar veranderen in latere gebieden van het spel. Zo’n grot of kerker heb je in tien minuten wel uitgespeeld en heeft vaak een mini-eindbaas aan het einde: het is een stuk sterker dan een gewone vijand, maar niet zo gevaarlijk of bijzonder als een echt eindbaas.

Waar je eindbazen bevecht is ook weer een grote vernieuwing: normaliter kom je in Soulsborne-games eindbazen tegen in gesloten arena’s, maar nu vind je ze overal in open gebieden, wat het een stuk dynamischer kan maken. Ook zorgt het ervoor dat je wat vrijer bent: kom je iemand per ongeluk tegen die je helemaal niet wilt bevechten, dan kan je proberen te ontsnappen. Dit geldt overigens niet voor alle gevechten, soms heb je wel gewoon een klassieker eindbaasgevecht in een afgesloten omgeving.

De schaal van alles is dan ook verreweg het meest indrukwekkende aan Elden Ring, althans van wat we tot nu toe gezien hebben. Dit vertaalt zich overigens naar alle aspecten van de game en zo ook de builds, dus hoe je je personage gaat bouwen. Ga je een magiër maken, of een boogschutter, of een ridder, of ga je voor gekke combinaties? Er lijken meer aanpassingsmogelijkheden dan ooit te zijn en daarom verwachten we dat dit het type spel gaat worden waar je honderden uren in gaat steken terwijl je met alle verschillende speelstijlen gaat experimenteren.

Het is heerlijk hoe vrij je je voelt in Elden Ring. We hebben uren rondgereden op ons paard zonder te weten of we de goede kant op gingen en zonder het eigenlijk erg te vinden: er is namelijk geen goede of foute kant. Je kan doen wat je wilt. Zin in een hele lastige uitdaging? Er is vast wel een pittige eindbaas in de buurt. Zin in een wat simpelere uitdaging? Een dungeon is nooit ver weg. Wil je gewoon even op ontdekking gaan? De wereld is jouw speeltuin. Zin in meer oldschool Soulsborne-actie? Ga dan naar een Legacy Dungeon. Alle content is even interessant en het zorgt voor een fijn gevoel dat je je eigen tempo kan bepalen.

Het is lastig om niet al veel te enthousiast te worden over Elden Ring en eigenlijk zien we de Closed Network Test ook als een vloek: nu we een proefje hebben gekregen van wat ons te wachten staat, voelt het nog 3 maanden moeten wachten op de release als pure marteling. Maar één ding hebben we geleerd: Elden Ring lijkt een absolute hit te gaan worden.

Elden Ring verschijnt 25 februari 2022 voor PlayStation 4 en 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.