preview
Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl
Conclusie
Alhoewel Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl remakes zijn, lijken de spellen toch ook zeker een hoop veranderingen te brengen.Over iets meer dan een maand verschijnen Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl exclusief voor de Nintendo Switch. De games zijn remakes van de alweer ruim vijftien jaar geleden oude Pokémon Diamond en Pokémon Pearl. Recent hebben we een alvast een blik mogen werpen op het spel om een eerste indruk op te doen. Hoe dit beviel, delen we met jullie in deze preview.
Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl zijn games net als de meeste andere hoofdgames in de franchise. Op een dag word je wakker en word je bij de plaatselijke professor geroepen. Wanneer je vervolgens een Pokémon hebt gekozen en een Pokédex hebt gekregen, ga je op avontuur om de beste trainer van de regio te worden. Het is natuurlijk een remake, dus het verhaal kan sowieso niet echt aangepast worden en het speelt hiermee ook in op de nostalgie.
Grafisch heeft de game natuurlijk een flinke upgrade gehad. Toch is het nog niet de allermooiste Pokémon-game; de Let’s GO-games, ook remakes, hadden namelijk een nog iets fraaier uiterlijk. Bepaalde keuzes zijn, zo vertelde een vertegenwoordiger van The Pokémon Company, gemaakt op basis van nostalgie. De wereld van het spel ziet er daarom wat kinderlijker uit, terwijl de gevechten er juist wat serieuzer uitzien: een keuze die wat ons betreft beter opgelost had kunnen worden. Graphics zoals die in de Let’s GO-games en ook in het recentere Sword en Shield gebruikt worden, hadden beter gepast.
Het grootste gedeelte van het spel is bekend voor spelers van de reeks en zeker voor spelers van de originele delen (Diamond en Pearl). Toch heeft ontwikkelaar ILCA er alles aan gedaan om alles fris aan te laten voelen. Los van het grafische onderdeel, zijn er veel kleine verbeteringen aangebracht. Denk hierbij aan verbeteringen aan The Great Marsh (de Safari Zone van dit deel), heel veel nieuwe outfits en de toevoeging van een ritmische uitdaging tijdens de Super Contests. Voor zover wij nu hebben kunnen zien maakt dit de game wat meer hedendaagser en voelt het met momenten ook echt aan als een ‘nieuw’ spel. Bovenal is ervoor gezorgd dat de gevechten een stuk sneller en dynamischer ogen.
Naast een aantal kleine vernieuwingen, zit er ook in ieder geval één grote vernieuwing in de games. De grootste toevoeging (voor zover nu bekend) zijn de hideaways. Dit zijn grotere gebieden vol Pokémon die er eerst niet waren. Via de underground, een ondergrondse wereld die er al wel was in het origineel, kom je in grote, ondergrondse gebieden met verschillende Pokémon. De gebieden kennen verschillende soorten biotopen, waardoor ook de soorten Pokémon afwisselen. Bijkomend voordeel is dat waar bij de originele games veel geklaagd werd over vooral saaie Pokémon in het begin, je nu ook een aantal toffe Pokémon tegenkomt in verschillende stadia.
Wat ook leuk is, is dat je zelf invloed kunt uitoefenen op de Pokémon die zich in de hideaways bevinden. In je Secret Base, je geheime verstopplek in de underground, kun je standbeelden plaatsen die je gevonden hebt. Hiermee zorg je er vervolgens voor nog meer afwisseling. De standbeelden kun je overigens vinden door een mining-minigame te spelen. Iets wat in de originele games ook al aanwezig was.
Alhoewel Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl hopelijk nog veel meer te bieden hebben, werd tijdens de presentatie wel duidelijk dat er flink aan het spel is gesleuteld. Zover we nu kunnen zien wordt de nostalgische waarde goed bewaard, maar is het toch ook fris en en hedendaags. Grafisch had het alleen nog net iets beter aangepakt kunnen worden.