Doorgaan naar artikel
Tales of Arise: het begin
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De tweede previewsessie van Tales of Arise heeft ervoor gezorgd dat we niet meer kunnen wachten op de volledige versie, dus dat belooft veel goeds.

Twee maanden terug konden we kort kennismaken met Tales of Arise, maar toen werden we behoorlijk middenin het spel gegooid, met al heel veel personages tot onze beschikking en geen goed idee van het verhaal. In een nieuwe hands-on-sessie mochten we lekker bij het begin beginnen en lag de focus veel meer op worldbuilding: het verhaal, de achtergrond van de wereld en de mensen die erin leven. Tijd dus voor een nieuwe blik.

Steeds meer Japanse rollenspellen richten zich op duistere thema’s en ook Tales of Arise slaat al vanaf de eerste minuten als een bom in. Je speelt als een in eerste instantie gezichtsloos personage die zich in een slavenkamp bevindt. Een elite bevolkingsgroep heeft van de andere groep de “Embedded” gemaakt: de Embedded hebben een soort steen in zich waarmee hun leven op elk moment beëindigd kan worden. Het is duidelijk dat een conflict al lang gaande is, maar hoe het precies zit weten we niet. Wat we wel weten, is dat we het niet oké vinden en samen met een magisch en mysterieus meisje ga je op pad om er iets aan te doen.

Het is een heftige ervaring: het onrecht vindt overal om je heen plaats en voor een groot deel dwingt het verhaal je om machteloos toe te kijken. Eerst manschappen paraat zien te krijgen en een plan formuleren, dan pas handelen. Daarom voelt het ook extra goed wanneer je na de nodige voorbereiding het kasteel van een slechte baron bestormt.

Ook de gevechten kwamen ditmaal veel beter tot hun recht: het is een stuk flitsender met zes deelnemers zoals in de eerdere demo, maar met de slechts één of twee personages die nu meededen, was het vele malen overzichtelijker. Het systeem is duidelijk een vertaling van het klassieke, beurtelingse JRPG-systeem naar een actievol heen en weer van aanvallen en ontwijkingspogingen. We gaan er kort op in in onze eerdere preview en daar willen we het voor nu ook even bij laten: deze sessie had duidelijk de focus op het verhaal.

Er wordt duidelijk de aandacht gegeven aan een bepaalde klassenstrijd, maar er wordt ook gehint op het idee dat het spel gaat uitbreiden over hoe mensen meer dan alleen hun afkomst zijn. Hierdoor ontstaat ook de nodige frictie in de eerste twee uur en het belooft vooral veel emotionele momenten op te gaan leveren in de duidelijke versie. Natuurlijk is dat eigenlijk nog maar een voorspelling, maar het kan bijna niet anders.

Als we dan ergens onze vraagtekens bij moeten zetten, is het dat je na de eerste paar uur en het afsluiten van het eerste hoofdstuk, al ongekend epische krachten gebruikt om een van de sterkste mensen uit het rijk te verslaan en een bergachtige muur weg te vagen. De hoofdpersoon is zo vroeg in het spel al zodanig krachtig, dat we ons afvragen of er nog wel genoeg ruimte is voor groei in de rest van het spel. We gaan het zien.

Onze eerste hands-on-sessie zorgde er vooral voor dat onze interesse gewekt was, maar zorgde tevens voor veel vragen over het verhaal en hoe de gevechten zouden zijn als je het allemaal wat beter begrijpt. Op beide vlakken zijn we na dit tweede speelmoment erg tevreden en we kunnen stiekem niet meer wachten tot we met de volledige versie aan de slag kunnen.

Tales of Arise verschijnt 9 september voor PlayStation 5 en 4, Xbox Series X|S en Xbox One, en pc.