Doorgaan naar artikel
Rogue Lords
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De eerste drie kwartier van Rogue Lords zijn interessant genoeg, met name door de unieke Devil Mode en de verschillende personages. Het is echter nog maar een heel klein deel van een roguelite deckbuilder, dus we wachten rustig af.

Het is een drukke periode voor roguelite deckbuilders. We hebben een paar weken terug het toffe Roguebook besproken en daarnaast zijn we aan de slag geweest met de beta van Rogue Lords, een aankomende deckbuilder waar je met allerlei iconische hulpjes van de duivel op pad gaat. Wij geven je alvast onze eerste indruk.

De beta die we hebben mogen spelen was vrij kort, dus we kunnen vooral ook niet te veel de diepte in gaan. Wat meteen opvalt aan Rogue Lords is dat het vrij sfeervol is en het ook een sterke grafische stijl heeft die goed past bij het thema.

Je speelt als de duivel en hebt dus verschillende schurken tot je beschikking. In de beta konden we spelen met Bloody Mary, de Headless Horseman en Dracula. Ze hebben allemaal hun sterke en zwakke punten. Zo richt Bloody Mary lekker veel schade aan, maar gaat ze zelf ook heel makkelijk neer, kan de Headless Horseman veel klappen opvangen, maar doet hij minder en Dracula zit ergens in het midden, terwijl hij zijn vampierkrachten gebruikt om levenspunten van vijanden te stelen.

Hierdoor ontstaat er heel organisch al een bepaald gevoel van strategie. Zoals het een roguelite deckbuilder betaamt zie je aan het begin van een beurt welke handelingen je vijanden uit gaan voeren, zodat je weet welke van je helden in gevaar is, wie je als eerste uit moet schakelen en of je misschien zelfs voor de verdediging moet gaan. Het meest unieke element aan Rogue Lords is dat je de duivel bent en dat de duivel lekker valsspeelt wanneer het hem uitkomt … en wanneer je genoeg Diabolic Essence hebt.

Je kan met een druk op de knop Devil Mode activeren, waardoor je de regels van het spel voor een bepaalde prijs (Diabolic Essence, een valuta) om kan gooien. Heeft een vijand een effect dat hem voor een paar beurten sterker maakt? Geef het aan een van jouw personages. Is een tegenstander bijna dood, maar kan je hem net niet afmaken voordat hij een sterke aanval uitvoert? Sleep zijn levensbalkje gewoon naar de 0. We moeten verder in het spel nog maar gaan zien hoe uniek het blijft en hoe het de strategie van een dergelijke game verandert, maar voor de beginfase was het een tof gevoel dat ervoor zorgde dat je je echt een machtig opperwezen waant.

Voor de rest lijkt Rogue Lords wat kleine dingetjes hier en daar wat anders te doen dan andere games binnen het genre, zoals hoe je van gevecht naar gevecht loopt en je kan ook hier valsspelen en je pad halverwege veranderen. Daarnaast kom je vaak kleine gebeurtenissen tegen, waarbij jij kan kiezen hoe je dingen aanpakt. Help je iemand, of steel je zijn ziel? Het is vergelijkbaar met hoe je in Slay the Spire voor verschillende mogelijkheden kan kiezen met verschillende beloningen als resultaat, maar er is hier veel meer aandacht gestoken in de verhaalvertelling ervan, met kleine cutscenes en gesproken dialogen.

De demo duurde maar zo’n drie kwartier, dus het is veel te lastig om te zeggen hoe het spel zich verder gaat ontwikkelen. Het was in ieder geval een interessant beginnetje en we zijn benieuwd om te zien of Rogue Lords zijn unieke kanten behoudt naarmate je verder komt in het spel, wanneer het later dit jaar verschijnt.