Doorgaan naar artikel
Hot Wheels Unleashed
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Hot Wheels Unleashed lijkt een snelle, vermakelijke arcaderacer te worden waar iedereen makkelijk in kan duiken, mits de nog niet gespeelde carrièremodus en Track Editor goed in elkaar zitten.

Hot Wheels is al sinds de jaren 60 een gigant als het gaat om speelgoedautootjes. Mattel, eigenaar van dit speelgoedmerk, en racegamestudio Milestone slaan de handen ineen voor Hot Wheels Unleashed, een razendsnel racespel met de populaire autootjes en knotsgekke banen. De game verschijnt pas in september, maar wij zijn alvast met een vroege versie aan de slag gegaan en vertellen je graag waarom wij nu alvast enthousiast zijn.

Milestone heeft met reeksen als MotoGP en vroeger WRC vooral serieuze, zogeheten simulatie-racespellen op hun naam staan. Hot Wheels Unleashed is volledig anders: het is zo arcade als het maar kan. Je rijdt met de welbekende autootjes over allerlei verschillende speelgoedbanen door grote kamers.

De gameplay is lekker simpel, wat ervoor zorgt dat je meteen aan de slag kan zonder er eerst een paar uur leren tegenaan te moeten gooien, wat bij de serieuzere racegames soms nog wel eens zo kan voelen. Je kan gas geven en je hebt een turbo-knop om voor een korte tijd extra hard te gaan. Verder kan je ook nog remmen, maar dit doe je vooral om een soort drift in te zetten om bochten door te komen, zoals je ook bij Mario Kart zou doen.

Het is heel simpel en het racen verloopt heel soepel. Veel arcaderacegames slaan de plank net mis, waarbij het of allemaal zo snel gaat dat het niet leuk meer is tenzij je alle circuits uit je hoofd leert, of dat het net te traag is en daardoor nooit spannend wordt. Bij Hot Wheels Unleashed zit het ergens goed in het midden, waardoor het een genot is om bochten door te knallen en zodra je uit die bocht komt met een turboboost een voorsprong te behalen.

Meer dan bij andere racers, staat of valt het plezier van deze game met de creativiteit van de banen. Wanneer je allemaal sprongen moet maken, kan kiezen tussen twee verschillende wegen, of obstakels op je pad hebt zoals een speelgoedspin die spinnenwebben afschiet, heb je echt het gevoel dat goed rijden je een extra voordeel geeft. Bij de wat simpelere banen voelt het toch snel alsof er niet zoveel fout kan gaan: je hebt bij alle bochten randjes waardoor je niet uit de bocht kan vliegen en je kan heel veel goedmaken met een slim ingezette boost.

We hebben negen racebanen mogen spelen in verschillende kamers. Van die negen banen, gaven vier ons dit creatieve gevoel waar je echt de race beïnvloedt met het maken van goede keuzes of een goede sprong of lastige bocht. De andere vijf banen hadden we na één keer racen wel gezien. Met veertig circuits in de uiteindelijke release hopen we vooral dat een groter deel van die veertig lekker creatief zullen zijn met gekke obstakels, spannende sprongen en risicovolle bochten waar daadwerkelijk dingen mis kunnen gaan. Anders raak je er nogal snel op uitgekeken.

Het racen voelt verdraaid goed aan en de enige vraagtekens zetten we dus ook bij de content. Dan hebben we het niet alleen over de andere 31 banen die in het spel zullen zitten bij de volledige versie, maar ook over de spelmodi. Wij konden bijvoorbeeld niet aan de slag gaan met de carrièremodus, waarbij je allemaal verschillende races en uitdagingen (denk aan getimede rondjes of eindbazen) moet voltooien om voortgang te boeken en nieuwe autootjes vrij te spelen. Ook hebben we niet kunnen kijken naar de Track Builder, waarbij mensen hun eigen banen kunnen maken en met de community kunnen delen. Als dat tof werkt, dan krijg je natuurlijk een gigantische stroom aan content die nooit eindigt en kan je elke week wel eventjes een half uur het spel opstarten om nieuwe banen te checken en een keertje uit te proberen.

Als die twee activiteiten die we niet hebben kunnen proberen, goed in elkaar zitten, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat Hot Wheels Unleashed een geweldige arcaderacer wordt.