Doorgaan naar artikel
Gamestudio
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Onze presentatie van Gamestudio laat ons nog met de nodige vraagtekens achter, maar vooral zijn we ook erg enthousiast geworden over het hele proces. We kunnen niet wachten om ermee aan de slag te gaan en te zien wat alle mogelijkheden zijn.

Een paar weken geleden werd behoorlijk onverwacht Nintendo’s nieuwe project, Gamestudio, aangekondigd. Vanaf 11 juni ligt het in de digitale winkels, maar er zijn behoorlijk veel vragen rondom het spel. Wat kan je er allemaal mee gaan maken, hoe lang duurt het om iets klaar te hebben en hoe lang duurt de uitleg? Wij hebben een presentatie over het spel bij mogen wonen en proberen alvast een paar van je belangrijkste vragen te beantwoorden.

Wat meteen heel duidelijk wordt bij Gamestudio, is dat Nintendo er veel werk in heeft gestoken om alles wat er achter de schermen gebeurt bij het maken van een spel, voor absoluut iedereen makkelijk te begrijpen te maken. Dit heeft Nintendo gedaan met de introductie van de Knopixen. Dit zijn wezentjes die allemaal een eigen identiteit hebben en een taak binnen het ontwikkelen van een game op zich nemen. Zo heb je het speelscherm-Knopix die als een extravagante regisseur praat en hij zal de camera van je spel verzorgen. Elke besturingsknop, elk effect en bijna alles dat je kan bedenken is zijn eigen Knopix.

Via deze Knopixen en met zeven verschillende hoofdstukken, leer je zeven verschillende games maken die jou alles moeten leren dat je nodig hebt om daarna je hele eigen spellen te gaan ontwikkelen. Elk hoofdstuk bestaat uit een aantal korte lessen van zo’n tien minuten die je iets gaan leren, zoals hoe je een blok allemaal andere eigenschappen kan geven. Zorg ervoor dat het blok kapotgemaakt kan worden, of dat het onzichtbaar is, of dat het valt, allemaal zulk soort dingen. Nadat je dit in een lesje hebt geleerd, krijg je een kleine quiz die jou laat bewijzen dat je de techniek onder de knie hebt. Heb je alle lessen van een hoofdstuk voltooid, dan heb je een spel gemaakt!

We hebben een korte demonstratie gekregen van hoe snel het kan gaan om je eigen (kleine) level van een 2D-platformer gemaakt te hebben. Dit duurde slechts een paar minuten en dat lijkt dan ook de tweede grote kracht van Gamestudio: hoe snel je iets klaar kan hebben en het kan testen. Je lijkt heel makkelijk heen en weer te kunnen gaan tussen het maken van kleine aanpassingen en het doorspelen van je level, wat het hopelijk tot een dynamisch aanvoelend geheel gaat maken.

De grootste vraag blijft toch dit: gaan we niet honderdduizend keer dezelfde paar games zien straks? Een vertegenwoordiger van Nintendo of Europe vertelde ons dat de enige beperking je verbeeldingsvermogen is. Je zou alles moeten kunnen maken van puzzelgames en 3D-platformers, tot firstperson-shooters en racegames. De enige plek waar we dit in twijfel trekken, is op het gebied van de graphics. Bij 2D-games zal je met sprite-art te werk kunnen gaan en zal je dus (hopelijk) vrij veel unieke stijlen krijgen. Bij 3D-games lijk je veel meer beperkt te zijn in hoe je je spel er echt uniek uit kan laten zien. Dus alhoewel we er het volste vertrouwen in hebben dat je allemaal wilde ideeën kunt gaan maken, zijn we vooralsnog een beetje bang dat alle 3D-spellen er vergelijkbaar uit gaan zien. Dit is voorlopig alleen nog maar een voorspelling en we zouden er alleen maar enorm blij mee zijn als bij de lancering van het spel blijkt dat we er 100% naast zitten!

Games zullen gedeeld kunnen worden via developer- en game-codes. Jammer is dat er geen browser of winkeltje in het spel zelf aanwezig is waarmee je makkelijk kan kijken wat voor populaire projecten er gemaakt zijn. We hadden toch verwacht dat dit zou dienen als voornaamste motiverende factor voor mensen die ervan dromen om hun game gedownload te zien worden in de Gamestudio-winkel of wat dan ook. Hierdoor ben je er helaas volledig van afhankelijk dat je je code met vrienden moet delen, of je moet op online fora zoals Reddit gaan rondneuzen om daar reclame te maken voor je creaties.

We eindigen misschien met twee vraagtekens en twijfelpunten, maar voor het overgrote deel zijn we razend enthousiast over Gamestudio. We denken dat zowel jong als oud hiermee plezier kan gaan beleven aan het maken van je eigen avontuurtjes. De lessen lijken een uitstekende manier om iedereen wat te laten leren en tegelijkertijd gewoon je eigen games te maken! We hopen vooral dat we over een paar weken verbaasd staan te kijken over wat voor creaties we allemaal te zien krijgen.