Doorgaan naar artikel
OlliOlli World
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Op dit moment voelt OlliOlli World als de vertrouwde strakke gameplay in een mooi nieuw jasje. De simpliciteit van het spel wordt daarmee bewaard en er zijn genoeg dingen toegevoegd om interessant te blijven, waardoor spelers worden uitgenodigd om alle paden te ontdekken van de kleurrijke wereld en levels opnieuw te blijven doen.

De OlliOlli-spellen draaien om het skateboarden in allerlei gebieden en waren relatief succesvol vanwege de simpele besturing en arcade gameplay. Vorige maand werd een nieuw deel genaamd OlliOlli World aangekondigd dat later dit jaar moet verschijnen. Wij mochten middels een online event al met een demo van deze game aan de slag gaan. Lees hier over onze indrukken van dit spel.

OlliOlli World

In het begin kregen we een tutorial om duidelijk te krijgen hoe de besturing in elkaar zat. Net als de twee voorgaande spellen, is OlliOlli World qua besturing lekker simpel. Je gebruikt een knop om vooruit te komen en gebruikt de stick om te springen, trucs te gebruiken en meer. Doordat de complexiteit van besturing wegblijft, kan iedereen deze game snel oppakken. Toch is het ook weer lastig om er meester van te zijn, want met de wijze hoe je de stick gebruikt kun je variëren in de trucs die je uithaalt, wat weer resulteert in meer punten. Genoeg uitdaging voor de ervaren speler, maar dus ook zeker een lage instap voor nieuwe spelers.

Grafisch ziet de game er flink anders uit dan de voorgangers, want dit keer bevinden we ons in een levendige, kleurrijke wereld met verschillende vreemde en aparte personages zoals een pratende kikker, levende boommensen en een skatetovenaar. Met de hippe muziek op de achtergrond skate je zo langs allerlei gebieden zoals bossen, parkjes, steden en meer. Normaliter was een level van A naar B, maar OlliOlli World doet het anders. Door in sommige levels van koers te wisselen kom je nieuwe figuren tegen die je mogelijk een uitdaging bieden, dus het loont om alle uithoeken van de wereld te ontdekken en levels eventueel opnieuw te doen om zo alles te ervaren. De personages in de demo boden ons bijvoorbeeld twee verschillende uitdagingen aan in aparte levels.

OlliOlli World

Ondanks de uitleg over de besturing, miste wij extra informatie in de demo over de verschillende trucs en hoe je deze kunt uitvoeren. Dit stond wel in de instellingen, maar hadden we graag op dezelfde manier gezien als alle andere onderdelen, namelijk in een kort leveltje. Ook door de enorm kleurrijke omgeving en enigszins hoge snelheid, is het soms niet helemaal duidelijk welke onderdelen wel of niet bij het level horen, waardoor je mogelijk iets over het hoofd ziet tijdens de skatetocht. Toch nodigt dit weer uit om een level vaker te doen, in de hoop dat je alles kunt ontdekken.

Ook al waren er van twee gebieden slechts een aantal levels beschikbaar, konden we toch een goed idee krijgen van wat de game ons te bieden heeft als het later dit jaar verschijnt. De nieuwe stijl van OlliOlli World is uniek en past volledig bij het sfeertje, al is het soms overweldigend tijdens de skatetocht door de levels zelf. Qua gameplay is er weinig veranderd, waardoor de simpliciteit van het spel behouden blijft en er is genoeg toegevoegd om toch interessant te blijven. Wij merkten dat we levels toch nog een paar keer opnieuw deden om alle paden af te gaan en zoveel mogelijk te ontdekken. Ideaal voor de casual speler die even kort wat levels wil doorspelen, als de veteraan die alle uithoeken en technieken wil ontdekken voor de hoogste score. Wij zijn zeer benieuwd hoe het eindproduct er uit zal zien. Hieronder kun je onze gameplay zien van het spel.