preview
The Dark Pictures Anthology: House of Ashes
Conclusie
De eerste beelden van House of Ashes zijn veelbelovend en we kunnen niet wachten tot we er later dit jaar mee aan de slag mogen!Ook dit jaar worden we weer getrakteerd op een nieuw deel in de The Dark Pictures Anthology-reeks. Met House of Ashes zijn we na Man of Medan en Little Hope alweer toe aan het derde deel in de horrorserie. Wij mochten recentelijk al een keynote bekijken waarin Will Doyle van Supermassive Games meer uit de doeken doet over dit nieuwe hoofdstuk. Hij ging onder andere in op het verhaal en de verbeteringen die zijn toegevoegd. Ook kregen we de eerste gameplay te zien van het spel. Vanaf vandaag mogen we wat we zagen met jullie delen en alvast vooruitkijken op wat ons later dit jaar te wachten staat.
House of Ashes speelt zich af in 2003, wanneer een legereenheid op zoek gaat naar een fabriek waar chemische wapens worden gemaakt in Irak. Ze belandden in een vuurgevecht, maar door een plotselinge aardbeving zakt de grond onder hen vandaan en komen ze terecht in een ondergrondse, mysterieuze tempel. Al gauw blijkt dat ze daar niet alleen zijn, want een eeuwenoud kwaad ligt in de schaduwen op hen te wachten.
Voor het verhaal hebben de makers wederom gekeken naar mythische verhalen uit de oudheid. Ditmaal is de bron het verhaal van Naram Sin, voormalig koning van Akkad. In de tijd van zijn heerschappij joeg hij de goden tegen zich in het harnas door de tempel van Henlil, de stadsgod van Nippur, leeg te roven. Hoe dit allemaal verweven is in het verhaal en welke rol de tempel waarin je belandt hierin speelt, zullen we zelf moeten gaan ontdekken door het spelen van de game. Daarnaast heeft Suppermassive Games inspiratie opgedaan met films als Aliens, The Descent en Predator. Kenners van die films zullen dan ook zeker zaken terug gaan herkennen tijdens het spelen.
Net als in de vorige twee delen draait ook hier weer alles om het maken van keuzes, waarbij je rechtstreeks invloed hebt op wie het verhaal zal overleven en wie niet. Al verkennend zul je voor de nodige uitdagingen worden gesteld, die vaak worden opgelost met quick time events. Hier is ook de eerste verbetering te bespeuren. Voor het eerst is er namelijk de keuze voor een moeilijkheidsgraad toegevoegd, waardoor ieder voor zich de mate van uitdaging kan bepalen. Een welkome toevoeging voor wie niet van deze events houdt, of voor wie ze juist veel te makkelijk zijn.
Een andere vernieuwing is het feit dat je nu helemaal om je heen kunt kijken. In de vorige twee games werd gebruik gemaakt van vaste camerastandpunten om de actie te tonen. Hier krijg je alle vrijheid om alles om je heen te bekijken. Hierbij krijg je de hulp van een zaklantaarn, om toch het claustrofobische gevoel te behouden. We zijn erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken, ook omdat de vaste camerastandpunten juist meewerken aan het precies zo in beeld (of uit beeld) brengen als dat de makers het voor ogen hebben.
Qua gamemodi worden we niet echt verrast, maar echt nodig was dat ook niet. Je krijgt de mogelijkheid om met zijn vijven gezamenlijk op één console te spelen, maar ook de mogelijkheid om het verhaal online door te spelen. Daarnaast zijn wederom de Theatrical Cut en de Director’s Cut aanwezig die op bepaalde vlakken zullen verschillen. Zo zul je in de Director’s Cut op bepaalde momenten scènes vanuit een ander personage beleven. Erg leuk voor wie de game graag meerdere keren speelt.
In de gameplay die we zagen lijkt het er in ieder geval op dat House of Ashes een stuk actievoller gaat zijn dan zijn voorgangers. Meteen vanaf het begin breekt de pleuris al uit en als dit een voorbode is van de hele game, dan wordt het een retespannende achtbaanrit. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd geworden naar aanleiding van de keynote.
The Dark Pictures Anthology: House of Ashes verschijnt nog dit jaar voor de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc. Er komt een speciale versie van de game voor de PlayStation 5 en Xbox Series X|S die onder andere veel betere graphics moet gaan leveren.