Doorgaan naar artikel
Persona 5 Strikers
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

De eerste uren van Persona 5 Strikers zijn spannend en bewijzen dat de nieuwe stijl van gameplay uitermate geschikt is voor de serie.

Persona is de afgelopen jaren gigantisch gegroeid. Zodanig zelfs dat de opgepoetste versie van het laatste deel, Persona 5 Royal, het best beoordeelde spel van 2020 was op Metacritic. Een vervolg op Persona 5 is er nu met hele andere gameplay, dus veel mensen vragen zich af wat ze nou precies kunnen verwachten. Wij hebben de eerste zes uur alvast gespeeld en vertellen je er alles over in onze preview van Persona 5 Strikers.

Persona 5 Strikers behoeft wat uitleg. De gameplay van de Persona-reeks is namelijk helemaal op de schop genomen voor dit vervolg. Omega Force heeft meegewerkt aan deze game en als je deze studio kent, weet je dat ze vooral bekendstaan om de hack-en-slash-reeks Dynasty Warriors. De beurtelingse gevechten hebben dan ook plaatsgemaakt voor een veel actievoller gevechtssysteem. Zeggen dat dit een Warriors-game is in het Persona-universum, zou echter niet kloppen.

Er zijn af en toe situaties waarbij je tientallen zwakkere schaduwen (vijanden) tegelijkertijd tegenover je hebt en je op een Dynasty Warriors-achtige manier wild om je heen slaat om alles neer te maaien. Deze situaties zijn echter de minderheid en vaker sta je tegenover een kleiner aantal sterkere vijanden waarvoor je goed op moet passen, waardoor het meer als een ARPG (action-roleplaying-game) aanvoelt dan als een hack-en-slash. Met name als je op de lastigere moeilijkheidsgraad speelt, wordt het ontwijken van aanvallen een belangrijk iets. Dit wissel je natuurlijk af met je eigen aanvallen. Hier komt de invloed van ontwikkelaar Omega Force om de hoek kijken: de manier waarop combo’s werken, is namelijk de manier van Dynasty Warriors. Met het vierkantje voer je een standaardaanval uit en met het driehoekje een “speciale” aanval. Als je één keertje het vierkantje indrukt en dan het driehoekje, krijg je weer andere resultaten dan wanneer je twee keer het vierkantje indrukt en dan het driehoekje, et cetera. Hierdoor heb je steeds meerdere combinaties van aanvallen tot je beschikking.

Maar het is toch Persona en daarom heb je ook zeker de keuze uit de aanvallen van je persona’s, de wezens die je bij je draagt in de alternatieve wereld. Je kan op elk moment een menu tevoorschijn halen waar je kan kiezen uit speciale vaardigheden die je kent als je Persona 5 hebt gespeeld. De tijd staat dan even stil terwijl je rustig kiest en mikt en gaat meteen weer verder zodra je hebt gekozen. Vaardigheden komen met allerlei verschillende elementen, dus het is belangrijk om continu te kijken naar de zwakke plekken van je tegenstanders om hier optimaal gebruik van te kunnen maken. De gevechten voelen heerlijk aan, met name die tegen lastigere vijanden of eindbazen. Het is een vlotte combinatie van de actie van een ARPG en de tactiek van een turnbased-RPG.

De paleizen van P5 zijn ingeruild voor gevangenissen, die veel meer aanvoelen als dynamische levels waarbij je van hot naar her loopt en rondspringt om nieuwe dingen te vinden. Dit past goed bij de nieuwe gameplay en zelfs het verkennen van levels voelt als een actievolle ervaring.

Maar waarom is het eigenlijk weer nodig om te vechten? Persona 5 Strikers speelt zich ongeveer een halfjaar af na de gebeurtenissen van Persona 5. Volledig per ongeluk kom je weer terecht in de Metaverse, de alternatieve wereld, en merk je dat er iets onguurs aan de hand is: iemand is de verlangens van mensen aan het stelen. De Phantom Thieves komen allemaal weer bij elkaar om Shibuya veilig te maken en komen er beetje bij beetje achter dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht blijkt. Over het verhaal valt nog niet al te veel te zeggen, omdat de eerste uren vooral draaien om het behandelen van een aantal nieuwe concepten die ons uiteindelijk moeten gaan leiden naar een groter geheel. In onze uiteindelijke review komende maand zullen we het verhaal dus veel uitgebreider bespreken.

De eerste zes uur van Persona 5 Strikers zijn fantastisch en smaken vooral naar heel veel meer. Het tempo is heerlijk, het verhaal is weer spannend en het nieuwe gevechtssysteem weet de balans tussen strategie en behendigheid goed te combineren. Als er een klein minpuntje moet zijn aan het begin van dit avontuur, is het dat de dialogen soms wel wat langdradig worden. Soms is het punt al lang duidelijk, maar praat men maar eindeloos door omdat er inmiddels veel Phantom Thieves zijn en iedereen even aan het woord moet komen. Het is zeker geen groot probleem en het zal de pret ook zeker niet te veel drukken. Het eerste hoofdstuk doet ons vooral enorm uitkijken naar de rest van de game.

Persona 5 Strikers verschijnt 23 februari voor PlayStation 4 (PS5 met Backwards Compatibility), Nintendo Switch en pc.