review
Devil May Cry 5 Special Edition
Conclusie
Devil May Cry 5 Special Edition is een musthave als je de game nog niet eerder gespeeld hebt. Heb je hem wel eerder gespeeld, dan is de turbo-modus, naast de visuele upgrades, de enige echte vernieuwing en daar moet je echt van houden om hem nog een keer te doen.De PlayStation 5 en de Xbox Series X zijn beide alweer ruim een maand uit en alhoewel er een gebrek was aan nieuwe games, hebben een hoop uitgevers ondertussen een betere versie van oudere spellen uitgebracht. Zo is er ook een Devil May Cry 5 Special Edition die wij op zowel de Xbox Series X als de PlayStation 5 hebben kunnen testen. De vraag is natuurlijk, zijn wij nog altijd zo onder de indruk van dit spel of had Capcom het spel beter kunnen laten voor wat het is.
In maart 2019 concludeerde Thom in zijn review het volgende: “Devil May Cry 5 heeft alles aan boord wat deze serie zo goed maakt. De gevechten zijn vloeiend, het verhaal interessant, de muziek past perfect en alles is heerlijk over-the-top. Daarnaast ziet het er ook nog eens prachtig uit. Met uitzondering van wat zeldzame problemen met de camera, is het een heerlijke game geworden.” En daar is nog altijd geen woord aan gelogen. We gaan in deze review dus niet verder in op de facetten die er al waren.
Wat echt belangrijk is om te noemen zijn natuurlijk de vernieuwingen. En omdat we de game op beide nieuwe consoles hebben gespeeld, kunnen we deze twee ook nog eens vergelijken. Laten we beginnen met dat wat de PlayStation 5 uniek maakt, de controller. Capcom heeft er gelukkig voor gekozen om de adaptive triggers en de haptic feedback ook toe te voegen. Zoals we al in verschillende reviews van PlayStation 5-games concludeerden, was er geen uitwerking zo goed van de functies als die in Astro’s Playroom, maar de Devil May Cry 5 Special Edition komt aardig in de buurt. De spanning voel je echt door de controller trillen op verschillende manieren en het doen van acties voelt net wat realistischer door de adaptive triggers.
Een ander groot verschil zit hem natuurlijk in de laadtijden. Daar heeft Xbox Series X juist weer iets wat de PlayStation 5 niet heeft, Quick Resume. Binnen tien seconden kun je het spel weer verder spelen, terwijl je hem net had afgesloten. Maar ook in het algemeen kun je een stuk sneller het spel gaan spelen. Beide consoles presteren op dit gebied naar behoren en je hebt mede dankzij de opstartschermen nooit echt het idee dat je te lang aan het wachten bent.
Grafisch hebben spelers een aantal keuzes gekregen. Helaas is het net als bij andere games nog niet mogelijk om alles op maximaal te zetten. Als je ray tracing aanzet, krijg je de keuze uit 4K met 30 fps of 1080p met 60 fps. Zet je ray tracing uit, dan kun je zelfs op 120 fps met een 4K-resolutie spelen. Alhoewel we 120 fps niet hebben kunnen testen, zien alle andere opties er zeer gelikt uit. De vraag is altijd een beetje waar je voorkeur naar uitgaat. De Devil May Cry 5 Special Edition komt wat ons betreft het beste uit de verf met ray tracing, omdat de donkere werelden vol vuur er allemaal net even iets strakker uitzien. Het is echter wel jammer dat je dan bijna automatisch voor 30 fps moet kiezen, omdat ook 4K echt van toegevoegde waarde is.
De laatste vernieuwing die er is, is een modus waarin je 1.2 keer sneller kunt spelen. De zogenaamde turbo-modus is iets wat in eerdere delen ook al aanwezig was en het geheel nog net iets soepeler maakt. Het spel speelt al zeer vloeiend en dit maakt deze modus alleen nog maar beter.
Als je Devil May Cry 5 al gespeeld hebt, is het alleen leuk de Devil May Cry 5 Special Edition te spelen als je bijvoorbeeld uitkijkt naar de turbo-modus, maar heb je de game nog niet gespeeld en gewacht op deze versie, dan is hij absoluut de moeite waard!