review
Small World of Warcraft
Conclusie
Small World of Warcraft is niet zo ingewikkeld als het in eerste instantie lijkt, maar wel te ingewikkeld om met beginners in de hobby te spelen. Voor bordspelfans is het wel een leuk, strategisch spel met mooie spelonderdelen. Gelukkig voelt het al aan als Small World met wat uitbreidingen, want het kan niet goed met de eerdere spellen gecombineerd worden.Zeker nu alle cafés dicht zijn is de wereld erg klein. Gelukkig kunnen we nog net genoeg mensen over de vloer brengen voor een gezellig bordspel. En wat is er dan beter om samen toch even plezier te hebben. Met dat in ons achterhoofd gingen wij aan de slag met Small World of Warcraft. Azeroth was nog nooit zo klein.
Fans van World of Warcraft of Small World hebben al een idee wat ze kunnen verwachten. Blizzard en Days of Wonder hebben hun krachten gebundeld en hebben de wereldberoemde MMORPG en het succesvolle area controlspel gecombineerd om samen Small World of Warcraft te creëren. Dit is al de derde versie van Small World.
Het idee is weer hetzelfde. Spelers proberen zoveel mogelijk land te bezitten aan het einde van hun beurt. Daarvoor selecteren ze in de eerste ronde een ras met willekeurige bonusvaardigheid. Ze veroveren gebieden en tellen dan punten. Op een gegeven moment kan het verstandig zijn het ras te doen vervallen, zodat je de volgende beurt een nieuwe kan selecteren. Fans van Small World zullen van Small World of Warcraft hetzelfde speelplezier krijgen. Net als altijd is het spel kleurrijk en mooi vormgegeven. Ook barst het van de spelonderdelen. Dat is leuk voor als je thuis zit, maar als iemand de doos een keer op zijn zij houdt ligt alles wel helemaal door elkaar.
Het spel draait erom zo gauw mogelijk een groot gebied voor jezelf te winnen en dan het juiste moment kiezen om je ras te doen vervallen. Het voelt een beetje alsof je je eigen volk verraadt, waardoor spelers zich voelen als tirannen die enkel om macht geven. Daar is niets mis mee. Sterker nog, het kan soms wel even leuk zijn om lekker de boosdoener te spelen. Bovendien is het zoeken naar dat perfecte moment erg tactisch. In de beurt waarop je in verval raakt mag je geen gebieden veroveren, dus spelers gaan echt op zoek naar het moment waarin ze niet zoveel meer kunnen doen. Maar je kan ook kijken naar wat je tegenstanders willen. Vervallen vlak na iemand anders dat doet is erg nadelig, omdat die dan waarschijnlijk het meest nuttige ras voor je neus wegkaapt. Het zou daarom verstandig kunnen zijn om even wat eerder te passen, zodat jij de betere keuze hebt.
De rassen worden bovendien willekeurig beschikbaar gesteld, en met een willekeurige bonuskracht. De kracht bepaalt ook hoeveel extra fiches de speler mag gebruiken om landen te veroveren. Het gevolg is dat elk potje echt anders is. Daardoor is Small World of Warcraft heel erg geschikt voor iemand die het spel lekker vaak wil spelen.
Dit klinkt al erg complex, en ergens is dat ook wel zo. Als spelers eenmaal aan de gang zijn krijgen ze het wel door na een paar rondes, maar dat neemt niet weg dat Small World best ingewikkeld is. Wij zouden het indelen aan de hogere kant van de spellen met een gemiddelde moeilijkheidsgraad, of de lage kant van de complexere spellen. Iedereen kan het leren, maar de uitleg is wel een muur van regels die beginners flink af kunnen schrikken. Wij raden daarom aan dit spel niet voor te stellen aan vrienden of familie die weinig hebben met bordspellen. Het is meer voor liefhebbers van de hobby.
De ‘World of Warcraft‘ in Small World of Warcraft zit hem in wat extra regels. Het meest opvallende is dat het bord wordt opgesplitst in losse tegels. Net zoals Azaroth in de MMORPG, is het land hier niet één geheel. Het is opgebouwd van verschillende eilanden van verscheidene formaten. Om te landen op een van de eilanden moet je een haven gebruiken. Dit kost een extra fiche, tenzij die haven het eerste gebied is dat je verovert. Dit zorgt er ten eerste voor dat er meer duidelijkheid is over waar je binnen mag vallen. Dat kon in Small World wel een beetje verwarrend zijn. Bovendien zullen spelers nu trachten een eiland voor zichzelf te bemachtigen, met de havens als sleutelpunten om te verdedigen. Het is nét wat strategischer.
Daarnaast is er natuurlijk sprake van de Alliantie en de Horde. Elk ras is ofwel neutraal, of het hoort bij een van de twee kanten. Spelers hoeven daar geen rekening mee te houden bij het selecteren van een ras. Maar tijdens de veroverfase krijgen spelers wel bonuspunten voor het verslaan van vijanden van de tegenovergestelde factie. Dit is een kleine regel die in de praktijk alleen écht uitmaakt als je met vier of vijf spelers aan de gang gaat. Met zijn tweeën komt het neer op een puntje pakken en een puntje inleveren, waardoor het resultaat is dat het eigenlijk geen verschil maakt. Bij grotere groepen is er wel een interessante dynamiek. Je eerste ingeving is dat je de factie wil kiezen die gebruikt wordt door minder spelers, zodat je meer bonuspunten kan pakken. Daar zit wat in, maar tegelijkertijd zijn er nu ook meer spelers die actief jou aan willen vallen.
Er zit wel een groot nadeel aan de facties. Small World of Warcraft is hierdoor niet goed te combineren met de andere basisspellen, of de toch aardig grote hoeveelheid uitbreidingen. Meer rassen toevoegen heeft als gevolg dat er minder vaak Horde- of Alliantie-rassen naar boven komen, waardoor die dynamiek wegvalt. Als je al in het bezit bent van een basisspel met uitbreidingen, raden we dit daarom niet aan. Het is eerder een leuke plek om te beginnen als je nog helemaal geen versies van Small World in je kast hebt, maar het spel wel leuk vindt. Of als je fan bent van World of Warcraft.
Gelukkig voelt Small World of Warcraft al een beetje aan alsof het al uitbreidingen bevat. Dat komt deels door de eerdergenoemde mechanieken, maar ook de artefacten. Die worden aan het begin van het spel willekeurig op de middelste vakken van de borden gelegd. Als een speler een van die gebieden verovert, onthult hij welk artefact hij heeft gevonden. Is het een magisch gebouw, dan heeft hij direct een voordeel. Een voorwerp, daarentegen, kan bonuspunten opleveren of veroveren gemakkelijker maken als de speler het inzet. Het risico is dan wel dat iemand anders het voorwerp van je kan stelen, want die moet je dan op het vakje leggen dat je net veroverd hebt. Dit voegt een leuke willekeur toe aan het spel. Ook moedigt het spelers aan specifieke velden aan te vallen, omdat die een voorwerp kan bevatten of omdat er een magisch gebouw op staat.
Small World of Warcraft is een vrij complex bordspel dat niet geschikt is voor beginners. Wel is het lekker strategisch en is elk potje anders. Wij raden het spel aan voor iemand die Small World wel eens gespeeld heeft, maar niet al een eerdere versie in de kast heeft. Of voor iemand die een groot fan is van World of Warcraft, maar ook wel houdt van bordspellen. Helaas is het niet goed te combineren met andere uitbreidingen.