Doorgaan naar artikel
GTA-Flashback: Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Wilco Beuckens
Wilco Beuckens
Profiel

Met Grand Theft Auto: Chinatown Wars verbaasde Rockstar Games vriend en vijand door met een GTA game te komen voor de Nintendo DS. Dit spel ging grafisch terug naar de tijd van GTA en GTA 2 en probeerde het touchscreen te gebruiken voor een unieke gameplay. 

De laatste keer dat Rockstar Games een game voor de Nintendo uitbracht was met het anonieme Grand Theft Auto Advance in 2004.  In 2009 volgde een nieuwe poging met Grand Theft Auto: Chinatown Wars. Dit spel was exlusief verkrijgbaar voor de Nintendo DS, bekend van de twee schermen.

Liberty City
In het spel ben jij Huang Lee. Jij komt naar Liberty City om het familiezwaard over te dragen nadat je vader is overleden. Nadat je het vliegtuig uitstapt wordt je ontvoerd en wordt het zwaard gestolen. Vervolgens ga jij op jacht om je vader te wreken en het zwaard weer terug te krijgen. Je raakt, zoals gewoonlijk, verstrikt in een stad vol maffia, drugs en geweld. Door opdrachten te doen voor je oom en andere misdadigers werk jij je omhoog in de onderwereld van Liberty City. Op het gebied “Alderney” na is deze versie van Liberty City een kopie van de stad uit Grand Theft Auto IV.

    

Touchscreen
De manier van spelen is een stap terug als je de vorige GTA’s gewend bent. Dat is niet zo vreemd, want een DS kan grafisch lang niet tippen aan de huidige generatie consoles. Er is gekozen voor een top-down speelwijze, waarbij de camera niet van bovenaf, maar schuin bovenaf komt. Doordat het beeld als het ware “om je heen” kan bewegen ontstaat er enige wijze van 3D. Het onderste scherm van de Nintendo DS dient als informatiescherm en het dient voor het spelen van de minigames. Door middel van de touchscreen functionaliteit moet je voor bepaalde zaken in de game je stylus gebruiken. Denk hierbij aan het “hot-wiren” van een auto, het kapotslaan van een raam en talloze andere activiteiten.

Speels
Het grafische aspect van de game stoort niet erg. Rockstar is er aardig in geslaagd om een speelse versie van Liberty City neer te zetten. Het speelse karakter merk je aan de missies. Deze zijn korter dan we gewend zijn. Dit heeft te maken met het feit dat je de game onderweg speelt. Althans, die kans is, volgens Rockstar, groter aangezien het een handheld is. Voor het ontwijken van de politie is een nieuw systeem bedacht. Door de beperkte 3D view is het moeilijk om je te verstoppen. Je moet als het ware politieauto’s vernietigen om van je sterren af te komen. Heb je 3 sterren? Dan moet je drie politieauto’s van de weg beuken. Afijn, u begrijpt de logica hierachter.

    

Flop?
Toch stelt het spel enigzins teleur. Na de voorgaande GTA games voelt Chinatown Wars teveel als een stap terug. Je voelt je niet of nauwelijks verbondenheid met de personages en het verhaal is niet van dezelfde kwaliteit als zijn voorgangers. Hoewel deze titel exclusief voor de Nintendo DS werd ontwikkeld verscheen het spel slechts een half jaar later ook op de PSP. De graphics waren hierbij iets opgeschoond om aan de betere kwaliteit van het PSP scherm te voldoen. Na de introductie van de smartphone verscheen er in 2010 een versie voor de iPhone en iPad. Dit gaf duidelijk aan dat dit spel niet het financiële succes is geworden wat Nintendo en Rockstar voor ogen hadden.

okayZoals ik al eerder aangaf stelt deze versie van GTA teleur. Rockstar heeft zijn best gedaan om op een leuke innovatieve wijze Grand Theft Auto te vertalen naar een handheld. De “topdown-view” werkt niet irritant en zorgt voor een leuke ervaring. Toch merk je dat de hardware beperking van de Nintendo DS teveel heeft bijgeleverd aan het missen van het echte GTA gevoel. De oppervlakkige verhaallijn en saaie personages maken dit een GTA die mensen snel zullen vergeten.