Doorgaan naar artikel
Remothered: Broken Porcelain
Britt Luttik
Britt Luttik
Algemeen manager
Profiel

Conclusie

Remothered: Broken Porcelain is een survivalhorror die zich onderscheidt in het genre door gebrek aan gevechten. In plaats daarvan daagt de game de speler uit om zo geruisloos en onzichtbaar mogelijk de vijand af te zijn. Dit zorgt voor een zenuwslopende gameplay, iets wat perfect in het horrorgenre past.

Een jaar geleden werd tijdens Gamescom 2019 aangekondigd dat een vervolg op Remothered: Tormented Fathers in de maak zou zijn, namelijk Remothered: Broken Porcelain. Destijds wisten we nog weinig over de game omdat het eerste deel ook vrij onbekend bleek te zijn. Inmiddels hebben we genoeg trailers en gameplay gezien om ons te verheugen op de horror van meesterbrein Chris Darril. Wij kregen de kans om alvast twee uur te spelen en onze impressie lees je in deze preview.

Remothered begon ooit met verschillende ideeën die Chris Darril had om zijn verhaal tot leven te brengen. Hij schreef het complete verhaal voor wat een driedelige serie moest worden en zag toen zijn kans om dit in een game te verwerken samen met Stormind Games. Hoewel Remothered: Tormented Fathers geen wereldberoemde game is, heeft het een goede reputatie opgebouwd als het om horrorspellen gaat. Het idee is om survivalgameplay te combineren met horrorelementen die realistisch blijven en een sterke nadruk op het verhaal en de personages. Dit is dan ook terug te zien in Broken Porcelain, waar het verhaal voortborduurt op de gebeurtenissen uit het voorgaande deel. Gelukkig is het geen verplichting om het eerste deel te spelen want tijdens de preview kregen we een korte samenvatting wat er tot nu toe gebeurde.

Remothered: Broken Porcelain

Jennifer is een problematische tiener die van haar kostschool Flemmington wordt gestuurd om te gaan werken als schoonmaakster in de Ashmann Inn. De preview start met een korte intro waarin ze opnieuw in de problemen blijkt te zitten samen met haar vriendin Lindsay. Als gevolg daarvan krijgen Jenn en Lin ruzie, waarop Linn boos wegrent. Jenn wil haar gaan zoeken maar loopt Andrea, het hoofd van de schoonmakers, tegen het lijf. Andrea lijkt totaal niet haarzelf te zijn en nog erger wordt het als ze Jenn probeert te vermoorden.

In een poging om te ontsnappen aan Andrea en de anderen te waarschuwen, kruipen we in de rol van Jennifer die door het hotel moet sluipen. De survivalgame biedt weinig tot geen mogelijkheden om te vechten waardoor we de vijanden te slim af moeten zijn door te sluipen en verstoppen. Er zijn allerlei manieren om je te verbergen maar de uitdaging zit vooral in het feit dat je uit het zicht van de vijand moet zijn voordat je je ergens in verstopt, anders zullen ze je direct weten te vinden. Daarnaast is het belangrijk om niet alleen onzichtbaar te blijven maar ook zo stil mogelijk. Het gebruiken van luide objecten zoals een telefoon of zelfs rennen door de gangen kan ervoor zorgen dat een vijand je opmerkt en achterna gaat. Dit is een van de aspecten dat ervoor zorgt dat de game een sterke nadruk op horror krijgt omdat je constant een opgejaagd gevoel hebt. Het feit dat vijanden soms ineens een kamer kunnen binnenwandelen maakt het er dan ook niet makkelijker op.

Remothered: Broken Porcelain

Remothered: Broken Porcelain steunt ook vooral op het vinden van bruikbare objecten waarmee wapens en afleidingen kunnen gecreëerd worden. Het is de moeite waard om iedere kamer goed te doorzoeken want er liggen overal verschillende objecten verspreid. De wapens zijn vooral handig om te verdedigen als Jenn een keer wordt gepakt door de vijand en zoals de naam al verklapt kunnen de afleidingen gebruikt worden om iemand ergens naartoe te lokken. Het laatstgenoemde kan op sommige momenten erg goed van pas komen, maar de wapens lijken een beetje een ongemakkelijke toevoeging aan de game. Zo is het namelijk niet mogelijk om te vechten, maar tijdens de preview kregen we de opdracht om Andrea uit te schakelen door haar van achter te besluipen. Echter is er geen indicatie hoe we het wapen moeten gebruiken, dus het enige moment wanneer we het zien is als Jenn aangevallen wordt en probeert te ontsnappen, waarop we met quicktime-events iemand kunnen aanvallen. Wel gaat dit gepaard met het risico dat ze daarvoor al sterft, dus het lijkt nog niet echt een waardevolle toevoeging aan de game. Naast het onhandig gebruik van wapens zijn er nog enkele andere kritiekpunten die opgemerkt werden tijdens de preview. Zo heeft de game nog te lijden onder verschillende bugs waardoor sommige gebeurtenissen niet automatisch starten of de personages vast lijken te lopen. Dit zijn gelukkig kleine minpunten waarvan we hopen dat het opgelost zal zijn bij de release.

Toch heeft Remothered: Broken Porcelain onze nieuwsgierigheid weten op te wekken. De samenvatting doet vermoeden dat Jennifer iets te maken heeft met de verdwijning van een meisje uit het vorige deel en we zien ook de terugkeer van vorig hoofdpersonage Rosemary Reed. Aan het einde van de preview vangen we zelfs een glimp op van een onbekende bewoner in het hotel die Jenn aanvalt. Daardoor zijn we achtergebleven met meer vragen dan ooit, maar kijken we er ook naar uit om de volledige game te spelen op 20 oktober.