Doorgaan naar artikel
Dagger of Time – Prince of Persia Escape Room
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Dagger of Time is de meest uitgebreide VR-Escape Room tot nu toe die we gespeeld hebben en bevalt zeer goed. Vooral het feit dat iedere speler eigen taken krijgt, draagt er aan bij dat iedereen het gevoel krijgt nuttig te zijn en dat zorgt ervoor dat het behalen van de doelen binnen de tijd meer dan ooit als een overwinning voelt.

Mei vorig jaar plaatsten we hier op NWTV een review over Beyond Medusa’s Gate, een speciale VR-Escape Room van Ubisoft. Dat was de tweede Escape Room ooit gemaakt door de uitgever en we waren er heel erg tevreden over de extra mogelijkheden die virtual reality biedt en de zoveel rijkere ervaring die een Escape Room daardoor wordt. Recentelijk is Ubisoft met een nieuwe Escape Room, genaamd Dagger of Time, gekomen. Dit keer niet in de Assassin’s Creed-reeks, maar Prince of Persia. Is het een slimme zet om ook andere games hiervoor aan te spreken, of hadden ze dit beter niet kunnen doen?

Voor we begonnen aan de ervaring in het VR-Experience Centrum Enversed in Eindhoven werd ons verteld dat dit de moeilijkste Ubisoft-Escape Room tot nu toe was en dat het verstandig was om eerste de andere twee gespeeld te hebben. Gelukkig waren we met dezelfde groep als bij Beyond Medusa’s Gate, dus qua ervaring zat het wel goed.

Dat Dagger of Time van hetzelfde team is als Beyond Medusa’s Gate wordt direct duidelijk. De tutorial waarmee je begint lijkt voor een groot gedeelte op die uit de andere Escape Room, maar is op een aantal details aangepast. Zo heb je iets meer oefeningen, maar voor sommigen misschien nog wel belangrijker, je hebt meer mogelijkheden om je personage aan te passen. Iets wat niet onbelangrijk is, want je medespelers zien jou zoals je jezelf maakt. De tutorial is overigens altijd van zeer toegevoegde waarde. Je leert de in het begin wat onwennige besturing snel onder de knie te krijgen. Overigens onwennig, omdat je loopruimte beperkt is en je dus vooral moet teleporteren.

In Dagger of Time ga je met één of meerdere vrienden op pad om Kaileena, de keizerin van de tijd, te helpen. Magi heeft het op haar voorzien en wil het zand uit de Hourglass of Time gebruiken om een eigen leger te maken. Door verschillende puzzels op te lossen en vooral door veel met de tijd te spelen baan je je een weg door de tempel, op zoek naar Kaileena.

Waar je de vorige keer alleen met twee of vier spelers kon spelen, was er nu ook de mogelijkheid om met drie spelers te spelen. Dit is, omdat je als spelers verschillende taken en wapens krijgt in het spel. Waar je in Beyond Medusa’s Gate in teams van twee aan beide kanten van het level hetzelfde moest doen, kreeg je nu juist veel meer het gevoel dat je elkaar nodig had. Zo had één speler bijvoorbeeld de Dagger of Time, waarmee je de tijd kon manipuleren. Dit was slechts voor één speler mogelijk en daar is hij of zij dan ook de hele tijd mee bezig.

Gedurende je avontuur door het level vind je meer van dergelijke items die vervolgens aan één (of twee) spelers zijn voorbehouden. Je voelt je dus in deze Escape Room als individu een stuk nuttiger dan bij de eerdere Escape Rooms van Ubisoft. Overigens werkt het met momenten ook beperkend, omdat je als bijvoorbeeld de drager van de dolk ook echt opdrachten moet doen die daarmee te maken hebben. In het begin stoorde het enigszins, maar doordat uiteindelijk iedereen een taak kreeg, zette dit zich om in een zeer positief gevoel.

Doordat spelers zich meer dan ooit nuttig voelen en veel samen moeten werken, is Dagger of Time nog beter dan Beyond Medusa’s Gate. Het voelt namelijk nog meer als één geheel en een rijke ervaring aan!