Doorgaan naar artikel
Marvel’s Avengers
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

De beta van Marvel's Avengers laat zien dat het doorlopen van missies leuk kan zijn en dat het verhaal boeiend is voor de fans. Het laat helaas ook veel twijfels over de combat en loot achter.

Nog maar een paar weekjes wachten: vanaf 4 september kunnen we met Marvel’s Avengers aan de slag. Square Enix heeft ons alvast laten proeven aan deze ervaring en in de preview lees je onze bevindingen.

Marvel’s Avengers grootste probleem is dat het elk type gamer tegelijkertijd aan lijkt te willen trekken. Het moet een game zijn voor diehard-fans van looter-shooters (zoals Borderlands) die eindeloos willen grinden, maar ook een game voor mensen die houden van een verhalende singleplayer-ervaring … en natuurlijk ook voor alle fans van Marvel en elke gamer die tussen deze categorieën in ligt. Het is een nobel doel, maar na het spelen van de beta weten we eigenlijk niet zeker of ook maar een van deze doelgroepen echt tevreden gesteld gaat worden.

Laten we maar beginnen met hoe het spelen van missies bevalt. Het is leuk om als Thor met zijn Mjölnir allemaal vijandelijke soldaten neer te maaien, om vervolgens te wisselen naar Iron Man en de lucht in te kunnen vliegen en gebruikmaken van zijn Unibeam. Vervolgens wissel je weer naar de Hulk om als grote lomperik van hot naar her te springen en met slome, grote klappen iedereen uit te schakelen. Tussendoor speel je nog een stukje als Captain America en vervolgens bevecht je Taskmaster met Black Widow als kers op de taart. Dit is allemaal leuk, het is vet om al je favoriete helden voorbij te zien komen en als ze te kunnen spelen. Het voelt lekker vlot dat je regelmatig wisselt, dus je zal nooit uren met hetzelfde personage opgescheept zitten. Wel hebben we iets te vaak in vergelijkbare gebieden tegen vergelijkbare vijanden moeten vechten gedurende de beta. Het kan zomaar dat er in de volledige game veel meer variatie zal zitten, maar dat is ook wel echt een vereiste voor een spel waarbij loot en het herhalen van missies zo’n grote rol speelt op de lange termijn.

Het doorlopen van missies is leuk, maar er is gewoon zoveel op aan te merken. Op de makkelijkere moeilijkheidsgraden is de combat wel heel erg “button mashy” (maar wat knopjes indrukken) en op het lastigste niveau is dat minder het geval, maar zijn mensen die van een afstand op je schieten weer onmogelijk frustrerend. Het is lastig om een perfecte balans te vinden, maar we hopen dat dit verder in het verhaal wel gebeurt. Ook is het normaal dat je bij een dergelijke game meer loot krijgt wanneer je het op een hoger niveau speelt, maar uit de beta blijkt helemaal niet of dit het geval is.

Ook is de loot gewoonweg … doodsaai. Het komt alleen maar met aspecten als “je normale aanvallen zijn sterker”, of het verandert je aanvallen in een ander element. Het zijn slechts nummertjes, je personage gaat er niet anders van uitzien, en je hebt simpelweg een knop die gewoon de beste uitrusting voor je selecteert. Er moet een reden zijn voor fans van games die om loot draaien om door te willen blijven spelen voor die perfecte build. Denk aan legendarische voorwerpen die niet alleen je statistieken verbeteren, maar ook hele andere effecten geven aan vaardigheden. Het kan best dat dit in de volledige game wel allemaal zal zitten, maar in de beta was het vergaren van loot te oninteressant en dat terwijl het zo’n belangrijk onderdeel moet zijn.

Om met een positief punt te eindigen: het verhaal wist gelukkig wel te boeien. Kamala Khan is een interessant ingangspunt voor ons om een kijkje achter de schermen bij de superhelden mee te krijgen. Het is allemaal niet van een Oscar-waardig niveau, uiteraard, maar het is erg vermakelijk en we denken dat de gemiddelde gamer die fan is van Marvel, het verhaal ook wel zal waarderen.

We willen benadrukken dat alle negatieve punten van deze beta heel anders uit kunnen pakken bij de volledige release. De loot kan veel interessanter worden met bijzondere voorwerpen, de combat kan beter tot zijn recht komen met andere vijanden naarmate je meer vordert en wie weet zit er wel enorm veel variatie in de vijanden en de omgevingen later. We hopen van harte dat het allemaal zo is.