preview
Comanche
Conclusie
Op dit moment is Comanche een allesbehalve noemenswaardige game. Gelukkig heeft THQ nog even tijd om hier iets aan te doen.THQ heeft het stokje overgenomen van Novalogic dat in 1992 de eerste Comanche uitbracht. Verschillende versies later en met de frisse blik van een nieuwe ontwikkelstudio is het tijd voor een reboot van de game. De game is als early access al verkrijgbaar, maar heeft daarbij de kanttekening dan ze nog bezig zijn met de ontwikkelingen. De volledige game zal officieel vanaf 12 juni verkrijgbaar zijn.
Comanche is een arcade-game waarbij gevechtshelikopters centraal staan. Hoewel er een singleplayer aanwezig is, is deze titel voornamelijk gericht op de multiplayer. Dit is ook duidelijk te merken wanneer je met de singleplayer aan de slag gaat. Wanneer je de besturing na de tutorial een beetje onder de knie hebt ben je in ruim een uur al door deze modus heen. Nu bestaat deze dan maar ook uit één missie, die weliswaar is opgedeeld in vijf verschillende fasen. Het begint vrij eenvoudig gezien je in het begin voornamelijk wat rondvliegt naar je eerste controlepunt. Je komt ook al gauw genoeg in de gelegenheid om met je drone aan de slag te gaan voor het meer compactere werk; denk hierbij aan het vliegen tussen smalle objecten of het oprapen of activeren van voorwerpen. Evenals de helikopter is de drone voorzien met wapens om de nodige vijanden uit te schakelen. Naast dat je snel door de singleplayer heen bent, al komen ze in de officiële release met extra missies, is deze modus bovendien erg saai en totaal niet uitdagend.
De multiplayer in Comanche is helaas niet veel beter. Het luchtruim is enkel gevuld met maximaal 8 helikopters wat erg beperkt is. Je komt elkaar regelmatig tegen en het “verstoppen” beperkt zich ook voornamelijk tot achter een rots of een wolkje. Wanneer je de besturing goed onder de knie hebt is het ook geen echte uitdaging om je tegenstanders neer te halen. Je hebt vrij weinig verdedigingsmateriaal tot je beschikking waardoor je alleen maar kan hopen dat de ander mist als jij halsbrekende toeren probeert uit te halen om het ze moeilijker te maken. Ook in de multiplayer is het mogelijk om je drone te gebruiken, ze zijn klein en wendbaar maar richten minder schade aan ten opzichte van de helikopters. Daarbij komt dan ook dat je bij het gebruik van de drone je de gevechtshelikopter in statische toestand laat hangen als een zwevende schietschijf. THQ heeft nog flink wat werk om dit aantrekkelijker te maken voor de spelers.
Wat de besturing betreft werkt dit vrij soepel met muis en toetsenbord gezien het een pc-game is. Je hebt ook de mogelijkheid om een joystick te gebruiken, maar opvallend genoeg werkt dit veel minder prettig. Normaal gesproken brengt een joystick in een vlieg-game meer diepgang en plezier met zich mee, maar in Comanche lijkt het erop dat de besturing overgevoelig is. Dit brengt als resultaat dat je helikopter vrijwel onbestuurbaar is en het lijkt alsof je flink bezopen in de cockpit bent gekropen. Grafisch gezien is het geen pareltje, maar ziet het er ook niet slecht uit. De omgeving ziet er leuk uit, maar sommige details hadden beter afgewerkt mogen worden. THQ heeft nog even tijd om Comanche te verbeteren voordat deze vanaf 12 juni daadwerkelijk in de winkels zal verschijnen.