preview
Trials of Mana
Conclusie
De demo van Trials of Mana is vrij teleurstellend. Een cliché verhaal en gevechten zonder diepgang weten de aandacht niet te trekken. Laten we hopen dat het gewoon een kwestie is van een JRPG die traag op gang komt.April wordt een mooie maand voor fans van JRPG’s. Niet alleen verschijnt Final Fantasy VII Remake aan het begin van de maand, maar ook de remake van JRPG-klassieker Trials of Mana komt eraan. Ook van die laatste is er nu een demo te downloaden op alle beschikbare platformen. Wij hebben een kijkje voor je genomen en laten je weten hoe het is.
De demo laat ons het eerste anderhalf uur van de game doorlopen, wat een riskante keuze is voor een JRPG. Games binnen dit genre komen vaak namelijk nogal traag op gang, dus misschien laat het een slechte indruk achter. Helaas moeten we zeggen dat dat met deze demo ook een beetje het geval is. In het stuk dat we hebben kunnen spelen, zit niets om echt naar uit te kijken voor de volledige game. Laten we de belangrijkste punten bespreken.
Het verhaal is één groot cliché: een godin heeft jaren geleden monsters opgesloten in acht Manastenen en zij is vervolgens in een boom veranderd om uit te rusten van deze zware taak. Nu is de boom zijn levensenergie aan het verliezen en verdwijnt daarom de Mana uit het land. Jij bent de uitverkorene om de acht Manastenen te verzamelen en de wereld te redden. Vlak voordat we de eerste steen vinden, eindigt de demo. Er is niets echt mis met dit verhaal: het geeft je een reden om de wereld te redden en soms is dat alles dat je nodig hebt. Verder gebeurt er echter ook niets interessants, in ieder geval in het begin, om je aandacht echt vast te pakken. Het zorgt ervoor dat we nou niet het gevoel hebben dat we niet kunnen wachten tot de volledige versie om te zien hoe het allemaal verder gaat.
Een veel groter probleem is hoe de gevechten vrij oninteressant zijn. De remake van Trials of Mana is overgegaan op een actiesysteem. Waar dit bij de demo van Final Fantasy VII Remake lijkt te leiden tot een verfijnd systeem dat actie combineert met de ouderwetse Final Fantasy-elementen, is dit bij Trials of Mana veel minder het geval. Van wat we tot nu toe meegekregen hebben, lijkt het een veel ordinairder en minder diepgaand hack-and-slash-systeem geworden te zijn. Je kan simpelweg je tegenstanders slaan, ontwijken en af en toe een sterkere aanval inzetten. Zelfs op het lastigste niveau is de diepgang ver te zoeken. We hopen van harte dat dit allemaal verandert naarmate het spel vordert en de vijanden lastiger worden en je drie personages meer vaardigheden leren.
De demo van Trials of Mana is behoorlijk teleurstellend. Het is belangrijk om te melden dat JRPG’s vaak wat tijd hebben om lekker op gang te komen, dus we zullen niet al te veel oordelen voordat we de volledige game in handen hebben.