review
Star Ocean: First Departure R
Conclusie
Star Ocean: First Departure R is moeilijk om in te komen en eerlijk gezegd is het niet al te best oud geworden. Maar fans van Retro-games of spelers die het spel vroeger gespeeld hebben zullen er nog wel wat plezier aan kunnen beleven.Het Sinterklaasfeest is bijna hier en liefhebbers van retro-games krijgen misschien wel iets heel tofs in hun schoenen. Star Ocean: First Departure R is vanaf vandaag namelijk beschikbaar voor PlayStation 4 en Nintendo Switch. Maar is het ook wat?
Star Ocean: First Departure R is een remake van de PSP-game Star Ocean: First Departure uit 2007, wat op zijn beurt weer een remake is van Star Ocean op de SNES uit 1996. Die versie is echter nooit beschikbaar geweest buiten Japan. Het is een JRPG die sterk doet denken aan Star Trek. Er is een alliantie aan rassen die ver genoeg ontwikkeld zijn om te reizen naar andere planeten. Maar ze mogen geen contact maken met planeten waar die technologie nog niet bestaat, omdat dat de ontwikkeling van de planeet zal verstoren. Het verhaal begint echter met een speciale uitzondering op deze regel.
Op de planeet Roak is net een ziekte uitgebarsten die als een plaag een hele stad besmet heeft. Hoofdpersonages Roddick, Dorne en Millie gaan op zoek naar een geneesmiddel voor het te laat is. In hun zoektocht komen ze in contact met de kapitein van een ruimteschip, die ze twee keuzes geeft. Ze kunnen vergeten dat deze ontmoeting heeft plaatsgevonden, of ze kunnen met hem op zoek naar het geneesmiddel. Ze kunnen dan de ruimte ontdekken, maar zullen waarschijnlijk nooit meer terug naar huis kunnen. Het trio kiest ervoor met hem mee te gaan. Zo begint een episch avontuur door de ruimte en tijd.
Het verhaal is interessant en meeslepend. Het is een verhaal van vriendschap en trouw, van grote allianties en duistere complotten. Het verhaal zal zich uitstrekken over verschillende planeten en zelfs tijdperiodes: veel epischer dan dit wordt het niet. De personages kunnen soms een beetje tweedimensionaal zijn, maar ze slagen er wel in je van tijd tot tijd een traantje weg te laten pingen, of juist een glimlach op je gezicht te toveren. Ook zijn ze, vooral in het Japans, aardig ingesproken. Dit wordt vooral goed gebruikt tijdens de cutscenes, die eruit zien als anime-beelden uit de jaren 90. Wel is het een beetje vreemd dat een groot gedeelte van de ruimte- en tijdreizigers nog geen geweren en dergelijke uitgevonden lijken te hebben. Ze maken vooral gebruik van zwaarden en magie.
Qua gameplay doet Star Ocean: First Departure R gek genoeg veel denken aan Dragon Age of Mass Effect. Spelers besturen een party bestaande uit 1-4 personages die elk apart bestuurd kunnen worden in realtime-gevechten. De speler kiest zelf welk personage hij bestuurt en wisselt ertussen door op een knop te drukken. Alle andere personages zullen bestuurd worden door een AI die de speler tot een zekere mate zelf kan aanpassen. Zo kan hij aangeven dat een healer iemand moet genezen als die onder een bepaald percentage aan levenspunten valt om volop van de spreuk gebruik te maken.
Dit systeem is aardig, maar het voelt soms wel een beetje vreemd. Als een personage geraakt wordt terwijl hij een actie aan het uitvoeren is, wordt hij onderbroken. Daarom is het vaak verstandig om iets van achteren aan te vallen, of om op een veilige afstand te staan. De besturing kan dit echter aardig lastig maken. Personages zoeken vaak toch de voorkant op als je op de aanvalsknop drukt, zelfs als je om de vijand heen bent gelopen en erachter staat. Als resultaat word je weer onderbroken en voert het personage niets uit.
Een ander probleem is het save-systeem. Dit kan op bepaalde punten, waarvan de eerste zich op het ruimteschip bevindt. Probeert de speler ergens anders op ‘save’ te drukken, dan ontdekt hij al gauw dat dat niet kan. Deze punten staan echter ver uit elkaar. Als gevolg kan het soms uren duren voordat een save-punt gevonden wordt en het spel opgeslagen kan worden. Spelers moeten dan kiezen tussen doorspelen tot ze iets vinden, wat lang kan duren, of stoppen en aardig wat voortgang verliezen. Later blijkt dat opslaan ook mogelijk is als ze niet in een stadje, schip of gebouw zijn. Dat wordt echter niet uitgelegd, dus er is een dikke kans dat je dat niet weet. Misschien dat dit normaal was toen Star Ocean nieuw was, maar tegenwoordig zijn we dat niet meer gewend. Het had dus best even verduidelijkt mogen worden.
Een ander aspect dat een beetje verouderd aanvoelt zijn de vaardigheden. Als een personage een niveau omhooggaat, verdient die vaardigheidspunten. Als dit voor het eerst gebeurt zal de speler echter ontdekken dat hij zijn vaardigheidspunten niet kan spenderen. Veel later in het spel komt naar voren dat ze boeken moeten kopen die toegang bieden tot verschillende vaardigheden. Pas dan kunnen personages ze leren. Ook kunnen personages specialiteiten leren door verschillende combinaties aan vaardigheden te vergaren. De beschrijvingen van de specialiteiten geven echter een minimaal beeld van wat het zal doen. Hierdoor zullen spelers veel op het internet zitten om op te zoeken hoe alles nou zit. Aan de ene kant is er een zekere diepgang die erg interessant kan zijn, maar het nadeel is wel dat je steeds uit het spel getrokken wordt.
Deze minpunten zorgen er vooral voor dat Firt Departure R erg oud aanvoelt. Sommigen vinden dat geen probleem en er zijn ook mensen die juist komen voor dat nostalgische gevoel. Het nadeel is echter wel dat deze game eigenlijk vrijwel uitsluitend voor deze mensen is. Mensen die niet in de jaren 90 of jaren 00 JRPG’s zaten te spelen, hebben weinig reden om deze titel op te pikken.
Star Ocean: First Departure R heeft een interessant verhaal en de personages zijn leuk, ondanks een algemene gebrek aan diepgang. De game heeft echter wat mankementen die voortkomen uit het origineel, waardoor het spel erg oud aanvoelt. Deze problemen hadden best aangepakt mogen worden om de ervaring allemaal wat meer gestroomlijnd te maken.
Star Ocean: First Departure R is beschikbaar op de PlayStation 4 en Nintendo Switch. Voor deze review speelden wij op PS4.