review
Keyforge: Age of Ascension-starterset
Conclusie
Ondanks wat problemen met balans is Keyforge: Age of Ascension absoluut het spelen waard. Het spel is toegankelijk zonder saai te worden. Wel is het meer gericht op een nieuwer of jonger publiek.Aanstaande weekend is het Spellenspektakel, de grootste bordspellenbeurs van Nederland! Een uitstekende plek om bordspellen uit te proberen. Een van de spellen die uitgeprobeerd kan worden is Keyforge. Er zal een Keyforge-toernooi zijn, maar ook fans die de regels uitleggen aan nieuwsgierige bordspelliefhebbers. Mocht je eerst wat meer willen weten, dan is onze review van de Keyforge: Age of Ascension-starterset misschien wat voor jou.
Het verhaal van Keyforge is niet heel sterk aanwezig. Twee Archons nemen het tegen elkaar op om te bewijzen wie nou de sterkste is. Dit doen ze door ‘creature-‘ en actiekaarten te spelen, de creatures met elkaar te laten vechten en genoeg ‘Æmber’ te verzamelen om drie sleutels te smeden. Waarom de Archons vechten en wat het doel is komt niet echt naar voren tijdens een potje.
Dat neemt echter niet weg dat het prachtig is vormgegeven. Het spel heeft zeven huizen die elk zijn eigen voor- en nadelen heeft, maar ook zijn eigen visuele stijl. Speel je ‘Mars?’ Verwacht dan groene ruimtemannetjes met grote, zwarte ogen. Het‘Dis-huis’ bestaat voornamelijk uit vreemde demonen die veel gebruikmaken van rozegetint licht. De kaarten zijn mooi vormgegeven en door naar het plaatje te kijken is het ook meteen duidelijk bij welk huis elke individuele kaart hoort.
De Keyforge: Age of Ascension-starterset komt met twee decks en een boel tokens om levenspunten, Æmber, stuns en chains bij te houden. Ook zijn er zes sleutels met een gesmede en ongesmede kant. Al deze componenten krijg je niet als je een los deck aankoopt. Dat maakt de starterset een ideale plek om je avontuur te beginnen, zeker als je het spel wilt laten zien aan je vrienden. Vooral de Æmber- en sleuteltokens zien er leuk uit en, hoewel ze volledig onnodig zijn voor het spel (je kan van alles gebruiken om deze zaken bij te houden), is het wel een welkome toevoeging.
Het spel is verrassend simpel om te spelen. Actiekaarten hebben een eenmalig effect, creatures worden gebruikt om aan te vallen of om Æmber te mijnen en artefacten kunnen verschillende effecten hebben. Als een speler aan het begin van zijn beurt zes Æmber verzameld heeft, smeedt hij automatisch een sleutel. Als hij drie sleutels gesmeed heeft, wint hij het spel.
Gevechten werken vrijwel hetzelfde als in Hearthstone. Spelers vallen met een eigen creature rechtstreeks een van de tegenstander aan. Zij richten dan beiden schade aan gelijk aan hun kracht op hun tegenstander door schadetokens op de kaarten te leggen. Als er minstens zoveel tokens op de kaart liggen als zijn kracht, wordt de kaart afgelegd.
Wat het spel bijzonder maakt, is het gebruik van huizen. Kaarten hebben geen kosten. In plaats daarvan worden spelers op een andere manier beperkt. Decks bestaan uit drie huizen en elke beurt kiest een speler daar een van. Alleen kaarten van dat huis mogen dan gespeeld of geactiveerd worden. Een simpel maar elegant mechanisme waarbij spelers constant een afweging moeten maken, zonder dat het het spel moeilijk wordt om te begrijpen.
Het enige nadeel is dat iemand met een beetje geluk (of pech als je de tegenstander bent) heel veel kan doen in een beurt omdat veel kaarten op hand en op het speelveld van hetzelfde huis zijn. Het tegenovergestelde is ook goed mogelijk als je van alle huizen evenveel kaarten tot je beschikking hebt.
Een van de verkooppunten van Keyforge is dat elk deck uniek is. Ze zijn willekeurig gegenereerd en het is niet toegestaan zelf een deck te bouwen. Dit maakt het spel bijzonder toegankelijk. Decks bouwen is een van de moeilijkste onderdelen van ruilkaartspellen zoals Magic. En ondanks dat ze willekeurig gegenereerd zijn, zijn de makers er toch in geslaagd elk deck een bepaald thema te geven. Tijdens het spelen voelt het echt aan alsof er een zekere samenhang is. Ook voelen verschillende decks daadwerkelijk anders.
Maar deze willekeurig gegenereerde decks komen wel met twee nadelen. Het grootste probleem ligt hem in de balans. Er kan zeker een krachtverschil zitten in verschillende decks en omdat het niet toegestaan is ze aan te passen, zal dat dan altijd zo blijven. Soms heb je geluk en heb je een setje kaarten waarmee elke tegenstander met gemak ingemaakt kan worden. Soms heb je pech en zal je meestal het onderspit moeten delven, simpelweg omdat jouw aankoop nou eenmaal minder goed is.
Zelfs in de starterset die wij kregen voor de review was een duidelijk krachtsverschil. We hadden voorheen het spel nog nooit eerder gespeeld, maar wisten toch zonder al te veel moeite een ervaren tegenstander te verslaan. Toen we van deck wisselden, was het resultaat ook omgekeerd.
Als spelers zo’n verschil opmerken kunnen ze ervoor compenseren door iemand ‘chains’ te geven. Die zorgen ervoor dat hij voor een bepaalde tijd (afhankelijk van de hoeveelheid chains) minder kaarten op hand krijgt. Deze oplossing is echter niet optimaal. Ten eerste voelt het niet leuk om te spelen met zo’n handicap en ook als het in jouw voordeel werkt geeft het een vies gevoel. Bovendien moet er eerst vastgesteld worden dat deze handicap nodig is door meermaals te spelen. Na deze toch wel uitvoerige test kan de pret er al aardig af zijn.
Het andere nadeel is meer een kwestie van smaak. Door het deckbuilding-element uit het spel te halen is Keyforge erg laagdrempelig. Daar is niets mis mee, maar het is wel iets wat gezegd moet worden. Veel fans van ruilkaartspellen vinden het juist heerlijk om een idee uit te werken in hun eigen creaties. Keyforge is daarom meer gericht op jonge spelers, of op mensen die nog weinig ervaring hebben met dit soort spellen. Het is dus een ideaal instapspel. Een uitstekende plek om te ontdekken of (ruil)kaartspellen iets zijn voor jou en welke aspecten ervan je aanspreken. Maar wees niet verbaasd als je het als ervaren fan wat aan de tamme kant vindt.
Keyforge: Age of Ascension is een uitstekend spel voor jonge of gewoonweg onervaren spelers. De simpele regels maken het toegankelijk en het huizensysteem biedt toch de nodige strategische diepgang. Ook zijn de kaarten mooi vormgegeven en heeft elk huis een distinctieve stijl, zowel in de afbeeldingen als in de manier om te spelen. Wel zullen ervaren fans van ruilkaartspellen Keyforge waarschijnlijk net iets te simpel vinden. Bovendien zijn de decks niet altijd even goed aan elkaar gewaagd. Toch is het absoluut het proberen waard en het Spellenspektakel is daar een uitstekende kans voor!