preview
Yooka Laylee and the Impossible Lair
Conclusie
Yooka Laylee and the Impossible Lair lijkt een nieuw pareltje van Playtonic te worden, maar dan in 2D. Met dank aan het team dat ook aan Donkey Kong Country werkte lijkt het tevens een echte nieuwe klassieker!Tijdens de afgelopen Gamescom mochten we voor het eerst aan de slag met Yooka Laylee and the Impossible Lair. Na een volgens ons toffe maar toch stroeve start met Yooka-Laylee, komt Playtonic nu met een 2D-spinoff. In dit deel ga je als 2D-Yooka en 2D-Laylee op pad in een nieuwe wereld. Geheel in de stijl van Donkey Kong Country en dat is geen toeval.
Het team achter Yooka Laylee and the Impossible Lair bestaat voor een gedeelte uit dezelfde mensen die ooit in de jaren 90 de succesvolle Donkey Kong Country-reeks maakten. Alhoewel Nintendo met Donkey Kong Country Returns een vergelijkbare, toffe reeks heeft gemaakt, is de behoefte er altijd voor meer leuke 2D-platformers. Leuk was deze game dan ook zeker in het half uurtje dat we ermee aan de slag konden.
Spelers van de oude games zullen direct het gevoel hebben met een Rare-klassieker aan de slag te gaan. Dit is niet alleen omdat de gameplay vergelijkbaar is, maar vooral ook omdat Grant Kirkhope wederom de muziek doet. Dit voelt oud en vertrouwd, maar is ook zeker voor nieuwe spelers tof. De muziek en de gameplay passen namelijk ontzettend goed bij het spel!
Gelukkig weet Playtonic te verrassen met een aantal zeer leuke nieuwe elementen. Zo kun je bijvoorbeeld het spel uitspelen zodra je begint. Je moet dan overigens wel een zeer ervaren speler zijn, maar je kunt direct The Impossible Lair betreden om Capital B (de grote eindbaas) te verslaan. Toch is dit niet direct te adviseren, het is namelijk immens moeilijk en alleen door voortgang te maken in het spel wordt het makkelijker. Wij hebben The Impossible Lair geprobeerd alsof we op de helft van het spel waren en hadden nog altijd moeite.
In het spel ga je aan de slag met twintig levels, die je allemaal twee keer kunt spelen. Door bepaalde elementen te gebruiken, zoals bijvoorbeeld ijs, verander je namelijk het level voor de tweede keer. Alhoewel je het nog zult herkennen, zijn de gameplay-elementen dan totaal anders. Daarnaast kun je net als in het vorige deel Tonics verzamelen. Deze Tonics bieden je de kans om bepaalde zaken te veranderen (audio of visueel), dingen makkelijker te maken (slappere vijanden of meer leven), of de gameplay aan te passen (bijvoorbeeld veel sneller of langzamer). Dit voelde als een zeer leuke en verfrissende toevoeging aan de game.
Yooka Laylee and the Impossible Lair verschijnt al op 8 oktober, maar lijkt volledig klaar voor een goede release! Wij zijn heel benieuwd naar het definitieve resultaat en waren alvast zeer onder de indruk van wat we tijdens onze speelsessie te zien kregen!