Doorgaan naar artikel
Weakless
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Weakless heeft een geweldig concept waar geen gebruik van gemaakt wordt. Het resultaat is een erg saaie puzzelervaring. Er kan nog van alles gebeuren voordat het spel verschijnt, dus laten we hopen op een magische redding.

Wij krijgen maar niet genoeg van puzzelgames. Daarom zijn we ook zo blij met de hele indie-markt voor games. Met name bij de kleinere studio’s is dit genre razendpopulair. Weakless is zo’n puzzelgame van een kleine studio en wij zijn er tijdens Gamescom alvast mee aan de slag gegaan.

In Weakless speel je als twee wezens. De een is blind en de ander is doof, wat ervoor zorgt dat ze elkaar nodig hebben om verder te komen. Speel je met het dove wezentje, dan hoor je al het geluid maar heel zachtjes, bijna alsof je onderwater bent. Speel je met het blinde wezen, dan zie je alleen maar een klein gebied om je heen en moet je met zijn wandelstok slaan om meer te “zien”.

Je zou verwachten dat dit concept een groot onderdeel van de gameplay is, maar helaas leek dat uit onze speelsessie niet het geval. Weakless speelt net als elke puzzelgame met twee personages. De een is wat groter en sterker en kan daardoor zware objecten verschuiven. De ander kan een soort vuur creëren waarmee een bepaald type planten geactiveerd kan worden om ze bijvoorbeeld te laten bloeien zodat je eroverheen kan lopen. Het resultaat is een vrij saaie en eentonige puzzelervaring. Dit is erg jammer en het voelt haast een beetje alsof de makers van het spel zelf niet door hebben gehad hoe interessant het concept is: spelen met twee wezens die allebei een andere beperking hebben. Wie weet dat dit later in Weakless wel veel meer aan bod komt, maar dan zou het alsnog raar zijn dat dit in het hele eerste half uur niet het geval is.

Verder ziet de wereld er wel erg betoverend uit en ook de soundtrack draagt bij aan de toffe atmosfeer, maar daar is tot nu toe ook wel alles mee gezegd. Het spel zit nog vol bugs en we zaten regelmatig volledig vast in de omgeving. Dit is natuurlijk wel acceptabel voor een spel dat nog niet uit is, maar de game moet al in de herfst verschijnen dus we maken ons wel een beetje zorgen.

Al met al heeft Weakless een geweldig concept dat, in ieder geval tot nu toe, niet tot nauwelijks gebruikt wordt. We staan er volledig voor open dat dit anders zal zijn bij de uiteindelijke release, dus laten we hopen op het beste.

Weakless verschijnt in de herfst van dit jaar voor pc en consoles.