nieuws
Waarom het succes van World of Warcraft Classic zo belangrijk gaat zijn
Sinds 2004 is World of Warcraft al een van de grootste games ter wereld. Alhoewel het nog steeds gigantisch is, heeft het al sinds 2010 niet meer die onaantastbare status die het zo lang heeft gehad. Niet alleen is het spel enorm veel abonnees kwijtgeraakt, maar ook verlangt een grote groep spelers terug naar de oude gloriedagen. Eind deze maand is het dan eindelijk zover: 27 augustus lanceert World of Warcraft Classic, de versie van World of Warcraft zoals hij te spelen was zo’n vijftien jaar geleden. Waarom willen mensen zo’n verouderde versie spelen en waarom is het zo’n big deal?
Voor wie niet bekend is met World of Wacraft: in bovenstaand filmpje zien we hoe beelden van alle uitbreidingen van het spel teruggedraaid worden, om uiteindelijk weer te eindigen bij de allereerste trailer ooit van World Of Warcraft. Het klinkt misschien raar, maar voor enorm veel mensen was dit een emotioneel moment waar jaren naar uitgekeken werd.
Om dit te begrijpen, is het belangrijk om te weten dat bij een MMORPG als World of Warcraft continu veranderingen plaatsvinden. Continu komen er patches uit om het spel te “verbeteren” en zijn er uitbreidingen die niet alleen een boel dingen toevoegen, maar soms ook de basis van het spel fundamenteel veranderen. Als een quest wordt verwijderd, als een gebied wordt aangetast, of als de klasse waarmee je speelt, zoals een Mage (tovenaar), opeens hele andere vaardigheden krijgt, kun je nooit meer ervaren hoe het voorheen was.
Als je favoriete game van vroeger Pokémon Yellow was, dan kun je die nog steeds spelen, precies zoals het toen was, en datzelfde geldt voor vrijwel elk spel. Als je tussen 2004 en 2010 zo ongeveer dagelijks World of Warcraft speelde en je dat graag nog een keer precies zo zou willen ervaren, is dat helemaal niet mogelijk.
Dan vraag je je misschien af waarom dat erg zou zijn: als het spel regelmatig updates krijgt, dan kan het toch alleen maar beter zijn geworden? Dat hangt er maar van af aan wie je het vraagt. Veel veranderingen waren namelijk zogeheten ‘Quality of Life-features’, aanpassingen die de speelervaring zouden moeten verbeteren. Zo vallen monsters in World of Warcraft je nu veel minder snel aan dan vroeger en zijn ze ook veel minder gevaarlijk. Als je in 2004 per ongeluk een gevecht begon met drie monsters tegelijkertijd, kon dat wel eens het einde betekenen. Nu, in 2019, kan je als een malloot alles aanvallen dat los of vast zit zonder enige gevolgen te ondervinden. Het fijne is dat je je minder zorgen hoeft te maken om je omgeving en je minder vaak doodgaat. Het nadeel is dat niets meer als een uitdaging voelt.
Om het uit te leggen met een wat toegankelijkere game als voorbeeld: het zou technisch gezien een Quality of Life-feature voor Call of Duty kunnen zijn als je kogels allemaal automatisch je vijanden op zouden zoeken, dan hoef jij je lekker geen zorgen meer te maken om het mikken. Echter haalt het volledig de uitdaging uit het spel en daarmee ook dat beetje gevoel van voldoening als je dan eindelijk iemand te pakken krijgt. Sommige mensen zouden blij zijn dat ze nu het verhaal lekker makkelijk door kunnen spelen, maar een groep mensen zou de actie missen. Er is maar een klein verschil tussen een Quality of Life-feature en het je speler te makkelijk maken.
Zo is het ook gegaan met World of Warcraft. Vroeger moest je vier andere spelers vinden om een Dungeon mee te gaan proberen, vervolgens allemaal afspreken bij de ingang en dan waren de veel sterkere monsters van de Dungeon nog uitdagend ook. Tegenwoordig druk je op een knopje in een menu, waarna er automatisch een groep gevonden wordt en je naar de correcte locatie geteleporteerd wordt. Verder is het ook nog eens zo weinig uitdagend, dat je niet eens woorden hoeft te wisselen met je teamgenoten.
Dit verschil zorgt ervoor dat je in de vroege jaren van World of Warcraft met een paar dagen spelen altijd wel een aantal nieuwe ‘vrienden’ had ontmoet, of in ieder geval mensen met wie je regelmatig even kletste of dingen samen deed. Dit is nu simpelweg niet meer zo: je hebt elkaar niet meer nodig, dus waarom zou je een praatje maken of elkaar helpen? Dit is maar een fractie van alle veranderingen die het spel heeft doorgemaakt de afgelopen vijftien jaar.
Begrijp ons niet verkeerd, World of Warcraft was vroeger niet per se beter dan het nu is. Het is vooral een kwestie van smaak: het is een ander spel en sommige mensen verlangen naar het spel uit 2004.
Maar wat dit hele gebeuren zo frappant maakt, is het feit dat World of Warcraft: Battle For Azeroth, de meest recente uitbreiding uit augustus 2018, ongekend veel backlash heeft gekregen. Systemen werden geïntroduceerd die of te veel bugs bevatten, of gewoon saai waren. Nieuwe content van een grote update werd verspreid over een maand uitgebracht om mensen aan het lijntje te houden. Alhoewel de laatste update, van ongeveer een maand geleden, iets positiever is ontvangen, is het duidelijk: erg veel mensen vrezen voor de toekomst van World of Warcraft als de volgende uitbreiding evenveel slordigheden bevat.
Blizzard is in de afgelopen jaren arrogant geworden. Ze denken alles beter te weten dan alle spelers samen. Deze arrogantie bereikte zijn piek een aantal jaren terug toen een fan op Blizzcon (Blizzards jaarlijkse convention) vroeg om een World of Warcraft Classic en J. Allen Brack, nu president van Blizzard, reageerde met: “Dat wil je helemaal niet, je denkt dat je dat wilt, maar je wilt het niet.” Daarom is World of Warcraft Classic een kans om met concrete cijfers te laten zien dat de oude manier van games maken nog steeds geliefd is. Het is een kans om Blizzards arrogantie, of althans de arrogantie van het World of Warcraft-team, in te tomen en voor eens en voor altijd te bewijzen dat hun fans van vijftien jaar geleden wél weten wat ze willen en wat ze leuk vinden.
Tijden veranderen en Blizzard verandert vrolijk mee, daar is niets mis mee. Echter is het World of Warcraft-team naast zijn schoenen gaan lopen. “We zijn toch wel de grootste, wat we ook doen”, zal het motto zijn. Echter heeft Battle for Azeroth zoveel backlash gekregen en doet de net uitgebrachte uitbreiding van Final Fantasy XIV het zo ongelooflijk goed, dat World of Warcraft met een volgende grote misstap wel eens zijn troon kan verliezen.
World of Warcraft Classic verschijnt 27 augustus voor pc. Laten we hopen dat het succesvol is en dat Blizzard er van kan leren. Iedereen met een abonnement kan gratis spelen, je hoeft er geen aparte game voor te kopen.