review
Wie is de Mol?-bordspel (pocketeditie)
Conclusie
Het Wie is de Mol?-bordspel is een leuk concept, maar is rommelig uitgewerkt. De vragen zijn dermate pittig, dat de mol geen moeite hoeft te doen om te saboteren. Het gebruik van jokers kan een duwtje in de goede richting geven, maar dat helpt niet altijd. De pocketversie voelt eerder aan als een voorproefje voor het reguliere spel, wat slechts iets meer kost. Je kunt dus beter het volledige spel aanschaffen als je het spel zelf wilt ervaren.Dat er bordspellen gemaakt worden van games, wisten we wel. Seriemakers zagen hier ook een mogelijkheid in en pakten hun kans. Als je de bekende serie volgt, dan heb je vast van het Wie is de Mol?-bordspel gehoord. Nu is er ook een pocketeditie verschenen en wij mochten daarmee op speurtocht gaan. Hieronder lees je onze ervaringen met het compacte bordspel.
In het Wie is de Mol?-bordspel ga je met drie tot zes spelers acht vragen beantwoorden over een specifiek land of gebied. Daarbij verdien je letters om zo een codewoord te kunnen maken. Afhankelijk van de goede antwoorden, heb je dus goede of verkeerde letters. Als dat het nog niet moeilijk genoeg maakt, bevindt zich ook nog een mol onder de spelers en deze probeert te voorkomen dat er goede antwoorden gegeven worden en het codewoord geraden wordt. Uiteindelijk hebben de spelers drie kwartier om er samen uit te komen, of de mol wint automatisch.
Het grote verschil tussen deze pocketeditie en het reguliere spel, is dat de kleine versie slechts vier van de tien landen bevat. Zodoende kun je het spel na vier keer spelen verkopen of doorgeven, aangezien je elk land slechts eenmaal kunt ervaren en je daarna het geheime codewoord al kent. De adviesprijs van de pocketeditie is 15 euro en het reguliere spel kost ongeveer 25 euro. Voor tien euro meer heb je ruim de dubbele speeltijd, dus de exacte reden voor het aanschaffen van de pocketversie is ons onbekend, naast dat het iets makkelijker is om mee te nemen.
Het spelconcept achter het Wie is de Mol?-bordspel zelf is best leuk, aangezien je quizvragen moet beantwoorden terwijl er een saboteur in het team zit. Echter is dat concept niet helemaal goed uitgewerkt. De vragen zijn namelijk enorm specifiek over het land/gebied waar je de ronde mee speelt. Zo moet je een lokale voetballer kennen, een bedrijf dat gestart is in dat land en de betekenis weten van een bepaald woord in een taal. Dit zijn vragen die de gemiddelde persoon niet zou weten en zonder het gebruik van het internet gaat iedereen snel gokken. Zodoende hoeft de mol nauwelijks moeite te steken in het saboteren, als er niemand zeker van zijn of haar zaak is. Daarbij komt nog dat de letters van het codewoord de ene keer wel mooi op volgorde liggen, maar de andere keer niet, wat toevoegt aan de verwarring of je nu wel of niet letters moet husselen.
Gelukkig kun je wel jokers inzetten om de vragen iets makkelijker te maken, want voor drie van de acht vragen mag je jokers inzetten. Deze jokers moeten een tipje van de sluier oplichten van het antwoord. Het enige probleem is dat de ene tip bruikbaarder is dan de andere. Zo krijg je de ene keer dankzij de tip een duidelijk onderscheid tussen een drankje, maaltijd of persoon, terwijl bij een andere vraag je vrijwel nog niks weet over het goede antwoord.
Uiteindelijk is het Wie is de Mol?-bordspel best een leuk concept, maar onhandig uitgewerkt. De rol van de mol is niet erg interessant, mede door de lastige vragen waardoor menig speler achter zijn hoofd moet krabben. Zo kun je doen alsof je dom bent, zonder direct op te vallen. Daarbij kun je slechts viermaal het spel doen, voor je alle codewoorden kent, terwijl het reguliere spel tien scenario’s heeft. Door dit alles voelt de pocketeditie als een slechte probeerversie voor het echte spel met als nadeel dat je de vier landen uit deze editie niet opnieuw kan ervaren.