review
The Elder Scrolls Online Elsweyr
Conclusie
The Elder Scrolls Online Elsweyr is een interessante toevoeging aan de MMORPG van Bethesda, geschikt voor nieuwkomers en MMORPG-veteranen die een nieuwe uitdaging zoeken.Toen The Elder Scrolls Online vijf jaar geleden werd uitgebracht, waren de reacties gemixt. Weliswaar was een vervolg op het meesterwerk Skyrim zeer welkom, maar niet iedereen was zeker of ze zaten te wachten op een online game. Toch hebben Bethesda en Zenimax bewezen dat de de kwaliteit van een game te vergelijken is met een fles wijn: hij wordt met de jaren beter. Inmiddels is de MMORPG uitgegroeid tot een van de grotere concurrenten binnen het genre en staat de uitbreiding Elsweyr voor de deur. Onze eerste indrukken lees je in deze review.
Vaak zijn nieuwkomers in dit genre behoedzaam om te starten aan een machtige MMORPG. Het wordt veelal geassocieerd met enorm veel tijd steken in het levelen, een flinke leercurve en vooral veel repetitief dungeons doen voor betere uitrusting, ofwel grinden. Gelukkig bewijst Elsweyr het tegenovergestelde, dit is namelijk een perfect moment om erin te stappen. Het is dan ook niet nodig om eerst een bepaald level te bereiken of een speciale boost te kopen, je begint direct in het nieuwe gebied van Elsweyr. Dit is het thuisland van de Khajit, kat-mensachtige wezens met een rijke geschiedenis en vol interessante persoonlijkheden. Dit is ook gelijk terug te zien in het verhaal en tijdens de quests: personages zijn interessant en grappig en nemen je ook echt mee in hun avontuur. Door de explosieve aanwezigheid van pluizige katten in allerlei soorten en maten, worden de behoeften van kattenliefhebbers meer dan voldoende vervuld. Ook zonder de voorliefde voor katten blijft deze uitbreiding leuk vanwege de persoonlijkheden, zoals de dronken kat tijdens een van de questlines. Overigens zijn de Khajit niet alleen maar schattig en leuk, maar ook een speelbaar ras met bijbehorende voordelen.
De nieuwste toevoeging van The Elder Scrolls Online zit vol met zones, vijanden, dungeons en bovenal een nieuwe klasse. De Necromancer is een wens van vele fans die eindelijk in vervulling gaat, een klasse waarin men gebruik maakt van vlees en botten voor duistere magie. Er zijn verschillende vaardigheden waaruit te kiezen valt om te upgraden, zoals een doodshoofd dat afgevuurd wordt op de vijand of een skelet dat uit de grond tevoorschijn komt en naar de vijand rent en explodeert. De Necromancer is ontzettend leuk om te spelen en als het toch tegenvalt, zijn er voldoende andere klassen om uit te kiezen.
Voor een beginnende speler is het allemaal prima te doen, totdat vijanden in groepen van twee of meer verschijnen en er een tactiek bedacht moet worden om ze zo efficiënt mogelijk te verslaan. Dat is niks vergeleken met de draken, die zelfs de sterkste spelers met hoge uitrusting in één klap kunnen neerhalen. Het verhaal begint dan ook met gevreesde draken die Elsweyr bedreigen en op een sarcastische toon iedereen kleineren. Echter lijken de draken na de intro toch een minder prominente rol te gaan spelen, aangezien je ze echt moet opzoeken in plaats van dat ze een constante dreiging vormen die op kan duiken. Dit is niet geheel vervelend aangezien de quests, de personages en het bijzondere landschap juist het beste van Elsweyr naar boven halen. Zo nu en dan een gevecht met een draak aangaan is een aangename afwisseling waar je met een flinke groep het beest te lijf gaat. De beloningen daaruit zijn een flinke hoeveelheid ervaringspunten, uitrusting en materialen om wapens of uitrusting mee te maken.
De eindbaasgevechten met draken geven de game net het legendarische tintje wat we van de serie verwachten, maar de aanwezigheid is net te schaars om echt het gevoel van constant gevaar te krijgen. In plaats daarvan ben je echt op jacht naar een toevallig exemplaar dat over Elsweyr vliegt en nietsvermoedend neerdaalt. Dit zou ook net wat frequenter mogen en met meer gevolgen zoals de woeste vernietiging van steden en emotionele plottwisten. Dit is wel aanwezig in het hoofdverhaal, maar het blijft een MMORPG, waar vooral de quests en de gameplay de grootste rol spelen. Het is dan ook belangrijk om de vaardigheden zoveel mogelijk te upgraden en betere wapens en uitrusting te krijgen. Gelukkig is er wel meer dan voldoende vrijheid om te spelen zoals je wilt. Andere games willen nog wel eens strikter zijn met bepaalde samenstellingen of klassen om zo sterk mogelijk te zijn, maar The Elder Scrolls Online geeft je alle vrijheid om jezelf te ontwikkelen hoe jij dat wilt. Of dit nou gebeurt via het verslaan van monsters, het doorlopen van dungeons of het voltooien van iedere quest die er te vinden valt, er is genoeg te ontdekken en te doen.
The Elder Scrolls Online Elsweyr is dan ook een van de beste opties om te overwegen wanneer je aan een MMORPG wilt beginnen of van World of Warcraft komt. Beiden zijn natuurlijk erg verschillend en The Elder Scrolls Online is ook heel anders dan bijvoorbeeld Skyrim. Echter is de beloning voor de moeite die je erin steekt groot: quests zijn interessant dankzij de variatie aan personages, het prachtige landschap en zo nu en dan een grote, boze draak. Wie puur en alleen voor de draken gaat, kan wat teleurgesteld raken door het gemis van constant gevaar. Echter is er voldoende te doen voor een RPG en dit maakt het meer dan de moeite waard.