preview
Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Conclusie
Final Fanasy XIV: Shadowbringers ziet er tot nu toe fantastisch uit. De veranderingen aan bestaande systemen, de nieuw toegevoegde Gunbreaker en Dancer en de nieuwe gebieden zijn allemaal dingen om ongelooflijk enthousiast van te worden. Kom maar op met de release!Eerder deze maand waren we in Londen voor het media-evenement van Final Fantasy XIV: Shadowbringers. Daar hebben we een uitgebreid interview met regisseur en producer Naoki Yoshida gehad, maar ook hebben we de hele middag de uitbreiding kunnen spelen. Eind juni verschijnt Shadowbringers pas, maar we bespreken alvast het een en ander voor je.
We hadden een paar uur de tijd om twee gebieden van de uitbreiding helemaal te ontdekken op ons vliegende paard. Daarnaast konden we de monsters ervan bevechten en een dungeon uitproberen. Quests waren helaas niet beschikbaar.
Allereerst valt op hoe mooi de gebieden er weer uitzien. Je hebt het Lakeland met haar prachtige, lavendelkleurige bloesem en bergachtige omgeving en het Il Mheg met grootse, uitgestrekte grasvelden en meren. Het is weer werkelijk waar een plezier om er doorheen te reizen en we kunnen dan ook niet wachten om er uitgebreid in te gaan questen wanneer de uitbreiding verschijnt. Vergeleken met andere MMORPG’s valt ook op hoe groot de gebieden van de nieuwe uitbreiding zijn, wat hopelijk op zijn beurt betekent dat we er weer meer speelplezier uit gaan halen. En dan hebben we het nog maar over twee van de nieuwe gebieden.
Vervolgens gingen we met het Trust-systeem de nieuwe dungeon bekijken, Dhon Mheg. Via het Trust-systeem, iets dat nieuw is in Shadowbringers, kan je personages uit het verhaal meenemen in een dungeon. Hiermee kan je in principe in je eentje spelen, mocht je dat liever doen dan een groep mensen verzamelen, en valt de gehele nieuwe uitbreiding eigenlijk als een soort singleplayer-RPG te ervaren. Ook de nieuwe dungeon was weer een lust voor het oog en de eindbazen hadden allemaal interessante vaardigheden, wat ervoor zorgden dat ze niet als de zoveelste herhaling aanvoelden, iets wat vrij vaak wél het geval is bij MMORPG’s.
Daarnaast hebben we nog kunnen spelen met de twee nieuwe ‘jobs’, de Dancer en de Gunbreaker. De Gunbreaker is gebaseerd op Squall Leonheart, het hoofdpersonage van Final Fantasy VIII, en fungeert als iemand die de klappen op moet vangen. Deze job voelde gaaf en flitsend aan, maar met name de Dancer viel op als een echt unieke toevoeging. Met de Dancer kan je van een afstand een boel schade aanrichten, maar interessanter is dat je ook met dansbewegingen je hele groep bonussen kan geven. Dit bestaat vooral uit het uitkiezen van een persoon en een dansvaardigheid gebruiken om die speler meer schade aan te laten richten. Alhoewel het al snel wendt en niet meer als heel bijzonder aan gaat voelen, is het een unieke manier van spelen die we zeker aanmoedigen.
Daarnaast is vrijwel elke bestaande job bijgewerkt om de plus- en minpunten waar nodig wat bij te schaven. We gaan heel eerlijk zeggen dat we denken dat dit vooral een onderwerp is om zo’n half jaar nadat de uitbreiding verschenen is te gaan bespreken, maar het is wel een goed teken dat Square Enix continu kijkt naar wat er zich afspeelt en wat verbeterd kan worden.
Al met al is het te vroeg om echt een oordeel te vellen. Een MMORPG draait om lekker veel tijd in je personage steken en het naar je zin hebben in de spelwereld. Onze previewsessie was uitgebreid genoeg om ons zeker enthousiast te maken voor de uitbreiding en wat we gezien hebben, lijkt geweldig. Echter zullen we bij de volledige release op 28 juni pas echt kunnen bekijken hoe het bevalt. We kunnen in ieder geval niet wachten op Final Fantasy XIV: Shadowbringers.