preview
Pax Nova
Conclusie
De fundering voor een goede 4X-strategiegame ligt er, maar voor nu biedt Pax Nova nog te weinig content om echt hoge ogen te werpen.De meeste 4X-strategiegames (eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate) spelen zich ergens in het verleden van de wereld af. Vaak kun je aan de slag om de geschiedenis te herschrijven met een land naar jouw keuze. Soms wordt er een uitstapje gemaakt naar een toekomst-setting, zoals met Stellaris, Civilization: Beyond Earth en Endless Legend. Deze setting heeft altijd wel wat magisch doordat je een compleet nieuwe wereld ontdekt met rassen, technieken en gebeurtenissen die de ontwikkelaars zelf hebben bedacht. Indie-ontwikkelaar Grey Wolf Entertainment hoop met Pax Nova het beste van de 4X-games te bundelen in zo’n toekomstsetting. De Early Access-versie is nu uit en wij hebben gekeken of dit gelukt is.
Het spel begint met de keuze uit een ras rm dit kan zowel een mensen- of alienras zijn. Daarna kom je terecht op een planeet die verdeeld is in hexagon-tegels met alleen een kolonist en een verkenner als eenheden, zodat je meteen een stad kun stichten en de omgeving kunt gaan verkennen. Je stad bestaat uit een centrum en wordt daarna uitgebouwd met allerlei districten die gebruikmaken van de grondstoffen die aanwezig zijn op de verschillende tegels. Denk daarbij aan een boerderij, fabriek, onderzoekscentrum en nog een aantal meer. Dit is een erg leuk systeem aangezien je je stad ook echt fysiek ziet groeien.
Ondertussen kun je met je verkenner op pad om de planeet te verkennen. Een van de beste aspecten van Pax Nova is wel de visuele vormgeving: het ziet er erg origineel en mooi uit. De omgevingen, zeker per planeet, zijn erg gevarieerd en je ziet dat overal veel aandacht in gestoken is. De personages en zelfs de menu’s zijn mooi, gedetailleerd en gestroomlijnd. Ook de meeste visuele hints en info die je te zien krijgt, zijn duidelijk en tegelijkertijd passend bij de game. Soms is de user interface nog wel wat rommelig en bevat het een aantal bugs, maar dat is met een patch simpel te repareren.
Zodra je stad een beetje begint te draaien, kom je in aanraking met de technologieboom waarmee je verschillende verbeteringen kunt onderzoeken. Tevens kun je bepaalde edicten bepalen en zo je natie verder naar jouw smaak aanpassen en laten functioneren zoals jij dat wilt. Zowel de technologieën als edicten vormen een leuke basis en zijn ook weer duidelijk uitgelicht, maar ze voelen nog wel wat magertjes. De meeste geven passieve bonussen of generen wat extra grondstoffen, maar er is niks dat echt de gameplay veranderd of erg uniek voelt. Terwijl je bezig bent met je stad, beleid en technologieën uitbreiden, komen er ook verschillende opdrachten voorbij waarmee je een verhaallijn ontdekt. Dit is leuk als rode draad door het spel heen en geeft je altijd een concreet doel, maar het is geen fantastisch verhaal.
De gevechten vormen natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van dit genre. In Pax Nova heb je de mogelijkheid om je eenheden naar wens aan te passen doordat je ze verschillende soorten uitrusting kan geven. Hierdoor heb je de vrijheid om je gevechtsstijl te kiezen. Ga je bijvoorbeeld voor guns blazing of kies je toch voor veel pantsers? Het is aan jou. Wel moeten we zeggen dat hier ook het probleem is dat de echte variatie nog wat ontbreekt: het systeem biedt nog niet genoeg diepgang, maar de fundering voor iets heel leuks ligt er.
Uiteindelijk voelt Pax Nova nog echt als een Early Access-game, wat het natuurlijk ook is. De fundering voor een leuke game met interessante systemen ligt er, maar deze moeten nog flink uitgediept worden. Het voelt nu vaak alsof je maar de knoppen indrukt die de beste bonussen geven, in plaats van dat je echt je natie vormt. Doordat er nog content ontbreekt, zit je ook vaak met het gevoel alsof je niks te doen hebt tijdens een beurt. Hierdoor komt het vaak voor dat je maar op ‘next turn’ drukt terwijl je wacht tot weer iets ontgrendeld wordt. Hopelijk blijven de ontwikkelaars aan de game werken, want het kan zomaar iets heel tofs worden.