preview
Mortal Kombat 11
Conclusie
De closed beta van Mortal Kombat 11 heeft een goede nasmaak achtergelaten. De potjes voelen tactischer dan bij zijn voorganger en de aanvallen zijn nog gruwelijker en gewelddadiger dan ooit tevoren. We kunnen niet wachten op 23 april.Al sinds de jaren 90 behoort Mortal Kombat in ieder geval in het Westen tot de grootste fighting-game-reeksen. Niet alleen is de gameplay altijd solide, maar ook staat de franchise bekend om de zeer gewelddadige acties. Mortal Kombat 11 zal het nieuwste deel zijn en verschijnt 23 april voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Afgelopen weekend vond de closed beta plaats en hebben we alvast kunnen beleven hoe het spel aanvoelt. Je leest het in onze preview.
We starten de beta op en zien helaas dat er niet zoveel vechtersbazen te spelen zijn in deze versie. Gelukkig zit oude favoriet Scorpion (bekend van de zin ‘Get over here!’) er wel bij, dus die kiezen we en we zoeken een online potje.
Meteen valt op dat we met een echte NetherRealm Studios-game te maken hebben. Voor wie het niet weet, zij maakten Mortal Kombat 9, Mortal Kombat X, Injustice en Injustice 2. Injustice is eigenlijk gewoon Mortal Kombat, maar dan met een DC-sausje zodat je kan vechten met Batman, Superman, The Joker en ga zo maar door. Voor een leek voelt Mortal Kombat 11 niet heel anders dan de eerdergenoemde titels: de actie is snel en de klappen komen hard aan, dat is typisch Mortal Kombat, toch?
Zeker, maar de iets serieuzere speler zal merken dat het een behoorlijk andere game is geworden. Ed Boon, Creative Director, heeft zelf aangegeven met dit deel meer nadruk te leggen op ‘footsies’, een term binnen de Fighting Game Community die heel kort door de bocht gaat over het aspect van vechtspellen waarbij twee spelers de ruimte tussen elkaar gebruiken om fouten uit te lokken en te bestraffen.
Dit merken we ook en dat is erg prettig. Mortal Kombat X draaide veel te veel om het rennen naar je tegenstanders en ze laten gokken ‘val ik je hoog of laag aan?’ Gelukkig lijkt tactiek tot dusver een belangrijkere factor te zijn en dat zorgt ervoor dat we ernaar uitkijken om meer te leren bij de volledige release.
Daarnaast zijn er ook een boel nieuwe systemen aanwezig. Zo kan je een ‘perfect block’ uitvoeren met goede timing en als je dit doet, kan je je tegenstander straffen. Ook is de ‘special meter’, die je kan gebruiken om aanvallen te versterken, nu in drie delen onderverdeeld. Je hebt een defensieve meter die je kan gebruiken om uit combo’s te vallen, je hebt een offensieve meter die je kan gebruiken om speciale aanvallen te versterken en je hebt een ‘fatal blow’, een extra sterke aanval die je kan gebruiken als je bijna dood bent. Die laatste wil je ook zeker lekker vaak inzetten, omdat dit op de fatalities na de gruwelijkste aanval in het spel is met overdreven x-ray-effecten.
Mortal Kombat staat erom bekend om meer dan andere vechtspellen uit te breiden met spelmodi, zoals een groot verhaal en bijvoorbeeld in Mortal Kombat X de ‘Krypt’, die nu ook weer aanwezig zal zijn. In de gesloten beta was niets hiervan aanwezig, dus we zullen rustig moeten wachten om hier iets van te zien.
Al met al was de closed beta van Mortal Kombat 11 een prettige ervaring. Het tempo van de potjes voelt goed en de aanvallen zijn ouderwets bruut. We kunnen niet wachten om meer van de game te zien over een kleine drie weekjes.