Doorgaan naar artikel
Warhammer Chaosbane
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur
Profiel

Conclusie

De eerste uren van Warhammer Chaosbane stellen helaas teleur. Er zit weinig variatie in de omgevingen en layout van de levels, waardoor ze ongeïnspireerd aanvoelen. Verslagen vijanden laten zelden loot achter, wat er voor zorgt dat het afslachten van hordes vijanden al snel saai wordt. Het skill-systeem is interessant en geeft je de vrijheid om vaardigheden te blijven combineren. Hopelijk biedt de definitieve versie meer diepgang.

Warhammer begon als een tabletop bordspel en is later uitgebreid naar computerspellen. Warhammer Chaosbane is de nieuwste game in dit fantasy-universum en is tevens de eerste actie-RPG . Het neemt de vorm aan van een hack ’n slash-dungeoncrawler en is daarmee geïnspireerd op Blizzards Diablo 3. Wij hebben de closed beta mogen spelen en in deze preview lees je onze bevindingen.

In Warhammer Chaosbane kies je uit een van de vier beschikbare klassen. In deze beta konden wij slechts met de Imperial Soldier en de High-Elf Mage spelen. De andere twee zijn de Dwarf Slayer en de Wood-Elf Scout. Als Imperial Soldier hanteer je een zwaard en een schild, terwijl je als Mage magische spreuken gebruikt. De Dwarf Slayer hanteert twee bijlen en de Wood-Elf Scout gebruikt de pijl-en-boog. Hiermee gebruikt deze game de standaard klassen in Fantasy RPG’s. Niet erg, maar wat meer fantasie had best gemogen.

Tweede betafase van Warhammer: Chaosbane, Warhammer: Chaosbane-launchtrailer

Als avonturier besluit je om je aan te sluiten bij de Empire in de stad Nuln. In het riool onder de stad blijkt er een cult gevestigd te zijn, die de Chaos Lord of Pestilence weer tot leven probeert te roepen. Aan jou de taak om een einde te maken aan deze cult. En dus duik je meerdere keren het riool in om verschillende quests tot een goed einde te brengen. En hier komen de eerste teleurstellingen aan het licht.

Het riool ziet er aanvankelijk best gedetailleerd uit, maar alle objecten worden keer op keer herhaald en ook de layout van het level is elke keer zo goed als identiek als bij de vorige quest. Uit de gesprekken maken we op dat we steeds naar een ander gedeelte van het riool gaan, maar dat zie je niet terug aan het level. Slechts een paar keer hadden we het idee dat er eindelijk een beetje variatie leek te komen. Zo zag de schuilplaats van een van de leiders van de cult er tof uit en kwamen we ook een keer in de buitenlucht, terwijl we over een stenen brug liepen. Helaas bleven we vervolgens minutenlang over diezelfde brug lopen, om vervolgens weer in het riool terecht te komen. Met opnieuw dezelfde layout. Zodoende komen de omgevingen en layout erg ongeïnspireerd over.

Loot is een belangrijk onderdeel in hack ’n slash-dungeoncrawlers en die vind je natuurlijk ook in Warhammer Chaosbane. Al ben je hier voornamelijk aangewezen op het openen van kisten om wapens en bepantsering te krijgen. Verslagen vijanden laten zelden loot achter en dat is gewoon heel vreemd, aangezien je hordes vijanden afslacht. Het zorgt er een beetje voor dat je eigenlijk voor niets eindeloos aan het hakken en slaan bent.

Wat wel interessant lijkt, is het skill-systeem. Bij elke klasse heb je een stel actieve en passieve vaardigheden tot je beschikking en elke skill wordt ontgrendeld nadat je een bepaald level hebt bereikt. Elke vaardigheid kost een bepaald aantal skill-punten. Jij bepaalt welke vaardigheden je onder de actie-knoppen wilt zetten, maar je moet wel opletten dat de skill-punten van al die vaardigheden niet boven het totaal aantal beschikbare skill-punten komt. Dit systeem geeft je de vrijheid om verschillende combinaties van vaardigheden uit te proberen.

Op technisch vlak zijn we eigenlijk geen grote problemen tegengekomen. Alleen de beginscènes waarin het verhaal verteld werd, liepen niet helemaal goed. Het scherm toonde alweer de volgende scène met nieuwe regels tekst, nog voordat de vorige was afgelopen. Dit zorgde er ook voor dat de stem van de stemacteur die de tekst insprak, bij meerdere scènes door elkaar heen liep. Dit is slechts een kleine issue, die vast en zeker in de uiteindelijke versie verholpen zal zijn.

Helaas waren de eerste uren van Warhammer Chaosbane niet bijster bijzonder. Daarvoor was er te weinig variatie in de omgevingen en de layout van de levels gewoon inspiratieloos. Ook het gebrek aan loot die verslagen vijanden achterlaten, zorgt ervoor dat het een beetje saai wordt om hordes vijanden af te slachten. Na het voltooien van sommige quests werden weer nieuwe onderdelen van de game vrijgespeeld, dus het zou zo maar kunnen dat er gaandeweg steeds meer diepgang naar boven komt. Dit zal de uiteindelijk versie moeten gaan uitwijzen.

Warhammer Chaosbane verschijnt op 4 juni 2019 voor Playstation 4, Xbox One en pc. Van 7 tot 13 maart is de eerste open beta en later volgt nog een tweede open beta.