preview
Days Gone
Conclusie
Days Gone zorgt ervoor dat de speler op zijn hoede is als ze door de omgevingen van Oregon dwalen. Dit wordt gepaard met een aangrijpend verhaal, gevaarlijke roofdieren en moordende zombies. Je voornaamste doel is om te overleven en dit zal niet makkelijk zijn. We zijn benieuwd naar het eindresultaat.Nadat de game enkele keren is uitgesteld, lijkt het er toch echt van te komen. De releasedatum komt steeds dichterbij en daarom mochten wij ook op een toepasselijke locatie de game uitgebreid spelen. Wat wij ervan vonden lees je in de volgende preview van Days Gone.
Enkele weken geleden zagen we al een trailer over een huwelijk tussen hoofdpersonage Deacon St John en Sarah. Al direct beland je in een wereld die op zijn kop staat. Er heerst paniek en Deacon neemt afscheid van zijn vrouw door haar weg te sturen, weg van wat de wereld heeft doen veranderen. Vrij snel wordt duidelijk dat het een flinke impact heeft gehad en dat de mensheid moet zien te overleven. Dit is ook precies wat Deacon probeert samen met zijn handlanger. Of het gevaar nu bestaat uit een troep hongerige wolven, een bende rovers of verschillende Freakers, het is altijd een kwestie van leven of dood.
Eenmaal bezig in Days Gone wordt al snel duidelijk dat het verhaal een grote rol speelt. Je wordt hierin begeleid door een flink aantal cutscenes, aanwijzingen of opdrachten. Door deze te voltooien raak je meer vertrouwd bij de verschillende community’s. Hierdoor krijg je meer opdrachten, maar kun je ook gebruikmaken van de lokale wapenboer of garage om je motor te repareren of te verbeteren. Tijdens je tocht kun je ook veel voorwerpen verzamelen. Deze komen goed van pas om je wapens te repareren of om ze te upgraden. Zo kan een simpel stuk hout worden voorzien van een handvol spijkers. Hiermee richt je simpelweg meer schade mee aan. Deze RPG-elementen zijn een leuke toevoeging en zorgen ervoor dat je constant bezig blijft en ook gericht op zoek gaat naar die voorwerpen.
De grote open wereld bestaat uit verschillende gebieden uit de Amerikaanse staat Oregon. Zo kom je onder andere besneeuwde bergen tegen, maar ook groene bossen en vulkanische ravijnen. Door met je motor door de gebieden te rijden kun je deze gebieden simpelweg verkennen en kom je ook verschillende groeperingen tegen van mensen die de draad weer proberen op te pakken. Hieruit wordt ook al snel duidelijk dat het ieder voor zich is, gezien deze groepen je al snel te grazen willen nemen: ze houden niet van vreemdelingen. Deacon laat tijdens het reizen ook regelmatig op een subtiele manier weten dat er een Freakers-nest aanwezig is. Door deze simpelweg uit de branden met een molotovcocktail komen de Freakers op je af en neem je maar al te graag de kans om ze uit te schakelen. Als je alle nesten hebt vernietigd, wordt in dit gebied het snelreizen beschikbaar.
Grafisch gezien ziet Days Gone er geweldig uit. De omgeving past goed bij de de game en het verhaal en biedt voldoende afwisseling. De donkere bossen zorgen ervoor dat je extra op je hoede bent voor roofdieren en Freakers terwijl je in de steden meer je aandacht richt op voorwerpen die je kunt verzamelen en de kwaadwillende medemens. Ook de personages zijn fantastisch neergezet. Ze passen goed bij de rol die ze vervullen en hebben allemaal wel wat karakteristieke eigenschappen.
Dit geldt overigens ook voor de verschillende zombies. Waarbij je duidelijk merkt dat “Hordes”, oftewel grote groepen zombies, in grote getale agressief jagen en op je af komen, zijn er bijvoorbeeld ook “Newts”. Dit zijn kinderlijke zombies die nog niet zijn volgroeid. Zij zijn wat terughoudend en zullen voornamelijk van je vluchten, maar kom niet te dicht bij hun nest in de buurt want dan vallen ze je aan uit zelfverdediging. Het gedrag en hun uiterlijk is behoorlijk freaky te noemen, wat tevens zorgt voor het horror-element in de game waardoor je altijd over je schouder zult kijken, altijd voorzichtig een gebouw inloopt of liever op je motor blijft doorrijden. Als je eenmaal stopt of alleen rondloopt, ben je simpelweg een doelwit en is het een kwestie van tijd tot ze je ruiken en je komen opzoeken. Wees dus zuinig met je brandstof en vul deze regelmatig bij.
De besturing is over het algemeen wel prima en dit geldt ook voor het vechtsysteem. Het heeft wel wat weg van het systeem dat we kennen uit games uit de Batman-reeks of het recentere Spider-Man. Tijdens je gevecht beweeg je de stick richting de vijand die je wilt slaan. Zo kan je grotere groepen enigszins makkelijk verslaan op de korte afstand. De enige kanttekening is wel dat de camera hier niet altijd aan wil meewerken. Je krijgt ook geen seintje wanneer er een vijand op je af komt. Het wordt zodanig wat lastiger om hierop te reageren en voordat je het weet heb je al enkele klappen moeten incasseren.
De drie uur durende speelsessie liet tot nu toe een goede indruk achter. Het is meer dan simpelweg een survival-game in het horror-genre. We zijn benieuwd wat de game ons nog meer te bieden heeft. Days Gone ligt vanaf 26 april in de winkels exclusief voor PlayStation 4.